ستون های دبیرستان فیروزبهرام جا به جا شد!

به گزارش سیلور 7، از بالای میله های در ورودی مدرسه هم می توان به راحتی ستون های ضلع جنوبی مدرسه فیروز بهرام را دید؛ آن ها سفید سفیدند، انگار همین چند ثانیه پیش از تنور هنر گچ کار درآمده اند.

ستون های دبیرستان فیروزبهرام جا به جا شد!

بر اساس دیده های خبرنگار خبرنگاران از در مدرسه تاریخی فیروزبهرام ستون های مدرسه برخلاف دیگر بخش های جداره ها سفید، سفید هستند و یکی دو کارگر هنوز در حیاط مدرسه رفت و آمد می نمایند، به نظر می رسد اجازه ایجاد هواکش مترو در عرصه دبیرستان کافی نبود حالا سراغ ستون های پهلوی این بنای تاریخی رفته اند، شاید هم هنوز به ثبت ملی شدن این بنا باور ندارند یا آن را جدی نمی گیرند.

یکی از کارگرها در پاسخ به نگاه متعجب ما نسبت به ستون های سفید مدرسه، می گوید: ستون ها کهنه گردیده بودند، آن ها را عوض کردیم.

می پرسم چه طور این کار را انجام دادید؟ می گوید: آن ها را از پایه درآوردیم و ستون های جدید را کار گذاشتیم، آن ها کهنه بودند.

در تابلوی ورودی مدرسه نوشته گردیده این بنا ثبت ملی است، میراث فرهنگی این کار را تائید نموده است می گوید: فکر نکنم نیازی به اجازه از میراث فرهنگی بوده باشد، کاری نداشت.

و حالا چهار ستون جدید، جای ستون های تاریخی این بخش از دبیرستان را پر نموده اند، بدون هیچ کم و کاستی، انگار هیچ اتفاقی رخ نداده به جز یک ساخت جدید به بنا.

دلاور بزرگ نیا، مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان تهران اما در گفت وگو با خبرنگاران و در پاسخ به این اتفاق می گوید: میراث فرهنگی از این قضیه اطلاعی نداشت، باید معاون میراث فرهنگی به آنالیز مدرسه بپردازد، اما اگر چنین اتفاقی اتفاق افتاده باشد، حتما از طریق قضایی شکایت می کنیم.

معماری دبیرستان تاریخی فیروزبهرام که توسط جعفرخان معمارباشی در سال 1311 ساخته شد، مانند ساختمان کتابخانه مجلس و ساختمان مرکزی بانک ملی نشان از سرپرستی کیخسرو شاهرخ بر ساخت آن دارد، در طراحی این بنا از اسلوب های هخامنشی استفاده گردیده و مانند کاخ شهربانی و سردر باغ ملی تلفیقی از معماری اروپایی و معماری کهن ایرانی است که به سبک معماری نئوکلاسیک مشهور است. قرینه سازی در سه نمای شمالی، جنوبی و شرقی بنا وجود دارد و فرم گچ بری های بکار رفته در سقف این دبیرستان از جمله موارد ارزشمند معماری آن شمرده می گردد.

نمای آجری ساختمان به پیروی از تقارنی که در بدنه ساختمان مشاهده می گردد، کاملاً متقارن است. پنجره های قاب گردیده در تمام نما تکرار گردیده اند و قوس های به کار رفته در آنها، نشان از معماری قاجاری دارد. علاوه بر آجر، از مصالحی چون کاشی، سنگ و گچ نیز در طراحی نمای ساختمان استفاده گردیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 45

به "ستون های دبیرستان فیروزبهرام جا به جا شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستون های دبیرستان فیروزبهرام جا به جا شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید