سلفی تاریخ ساز استقامت چگونه ثبت شد؟

به گزارش سیلور 7، آیا تا به امروز به این موضوع فکر نموده اید که مریخ نورد استقامت چگونه از خود سلفی می گیرد؟ یک فیلم رنگی از استقامت فرایند ثبت سلفی تاریخی این مریخ نورد با بالگرد نبوغ را نشان می دهد و می توان در آن صدای ثبت سلفی را شنید.

سلفی تاریخ ساز استقامت چگونه ثبت شد؟

این سلفی در ششم آوریل 2021 به وسیله بازوی رباتیک استقامت ثبت شده است و در فیلم آن می توان صدای حرکت این بازو را هم شنید.

سلفی ها به محققان امکان آنالیز مریخ نورد را می دهند و علاوه بر آن برای مشتاقان فضا مجذوب کننده هستند.

وندی ورما(Vandi Verma) مهندس ارشد عملیات های رباتیکاستقامت در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در جنوب کالیفرنیا می گوید: من در این پروژه شرکت کردم زیرا یک تصویر از مریخ نورد سوجورنر(Sojourner) دیده بودم.

ورما در عملیات مریخ نورد فرصت و ثبت سلفی از کنجکاوی در سال 2012 هم نقش داشته است.

فیلمی که به وسیله یکی از دوربین های ناوبری استقامت ضبط شده چرخش و حرکت بازوی رباتیک این مریخ نورد را برای ثبت 62 عکس که سلفی اصلی را تشکیل می دهند، نشان می دهد.

کار گروهی

سلفی استقامت با کوشش های یک گروه حدودا 12 نفری شکل گرفته است. اعضای این گروه شامل راهنمایی کننده های مریخ نورد، مهندسانی که آزمایش ها را در مرکز پیشرانه جت پیش می برند و مهندسان دوربین های استقامت که تصاویر را پردازش و به یکدیگر متصل کردند می گردد. حدود یک هفته زمان صرف انجام این کارها شد.

همه افراد به وقت مریخی کار می کردند. هر روز مریخی 37 دقیقه طولانی تر از روز در زمین است و این به معنای شب بیداری و کار در هنگام شب برای به انجام رساندن این پروژه بود.

محققان مرکز پیشرانه جت ناسا با شرکت سیستم های فضایی مالین(MSSS) در سن دیگو همکاری کردند. این شرکت دوربین های ثبت کننده این سلفی را ساخته و راهنمایی می نماید. دوربین واتسون(WATSON) که برای ثبت تصاویری با جزئیات بالا از سنگ های مریخ طراحی شده بود برای ثبت این سلفی مورد استفاده نهاده شد.

اما از آنجا که این دوربین تنها می تواند از بخش کوچکی از محیط عکس بگیرد مهندسان با استفاده از این دوربین تعداد زیادی عکس برای ساخت یک سلفی ثبت کردند.

مایک راوین(Mike Ravine)، مدیر پروژه های پیشرفته در این شرکت می گوید: موضوعی که بیش از همه چیز توجه من را به خود جلب کرد قرار دادن نبوغ در مکانی مناسب بود.

پس از رسیدن تصاویر ثبت شده به زمین مهندسان کار خود را شروع کردند. آن ها لکه ها و غبارهای روی تصاویر را پاکسازی کردند و سپس تصاویر را برای ساخت یک سلفی با یکدیگر ترکیب کردند.

شبیه سازی رایانه ای

استقامت هم همچون مریخ نورد کنجکاوی در انتهای بازوی رباتیک خود یک برجک چرخان دارد که علاوه بر تجهیزات علمی یک دوربین واتسون هم روی آن نصب است. بازوی رباتیک استقامت مانند یک مونوپاد عمل می نماید و از کادر بیرون می ماند.

حرکت دادن برجک استقامت بسیار دشوارتر از حرکت دادن برجک کنجکاوی است، زیرا مقدار آن در کنجکاوی 55 سانتی متر و در استقامت 75 سانتی متر است.

مرکز پیشرانه جت ناسا برای جلوگیری از برخورد این برجک با بدنه استقامت نرم افزاری ساخت و هر بار که در شبیه سازی اجرا شده در زمین برخوردی اتفاق می افتاد، مهندسان راستا حرکت بازوی رباتیک را تغییر می دادند. این فرایند دهها بار تکرار شد تا از ایمن بودن این عملیات اطمینان حاصل گردد.

آنها شبیه سازی های دیگری هم برای آنالیز محل قرارگیری نبوغ و عملکرد میکروفن ها انجام دادند.

صدای سلفی ها

استقامت علاوه بر میکروفن های ورود به جو و فرود، میکروفن دیگری زیر تجهیزات سوپرکم(SuperCam) خود دارد. این میکروفن ها اطلاعات مهمی در خصوص عملکرد درست مریخ نورد ارائه می دهد. این میکروفن ها صدای حرکت بازوی رباتیک برای ثبت تصاویر را ثبت نموده اند.

مریخ نورد استقامت آخرین سطح نورد ناسا است که در تاریخ 18 فوریه سال 2021 پس از گذراندن هفت دقیقه وحشت با موفقیت در دهانه جزرو مریخ فرود آمد تا به جستجوی نشانه هایی از حیات روی سطح بپردازد. استقامت همراه خود یک بالگرد کوچک هم به نام نبوغ همراه برده بود که اولین بالگردی است که در آسمان مریخ به پرواز درآمده است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1785

به "سلفی تاریخ ساز استقامت چگونه ثبت شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلفی تاریخ ساز استقامت چگونه ثبت شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید