شکاف مالیاتی؛ 100 هزار میلیارد تومان

به گزارش سیلور 7، امروز روز ملی مالیات است؛ امیدعلی پارسا، رئیس کل سازمان امور مالیاتی در همایش نقد و آنالیز طرح قانونی مالیات بر درآمد سرمایه درباره اصلاح و تحول نظام مالیاتی گفت: اصلاح و تحول نظام مالیاتی به اجماع سه قوه کشور احتیاج دارد؛ جنس مالیات با سایر امور حاکمیتی و دولتی فرق می نماید. تغییرات همه گیر نظام مالیاتی به مجموعه زیرساخت ها و همراهی محیط فرهنگی و اداری کشور احتیاج دارد.

شکاف مالیاتی؛ 100 هزار میلیارد تومان

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: نمی توان یک روزه همه مردم را ملزم به ثبت نام در سامانه مالیاتی کرد و پس ازآن گفت که اگر ثبت نام نکنید، صورت حساب های شما قبول نمی گردد.

مهم ترین نکات سخنرانی امیدعلی پارسا را بخوانید.

- نرخ سود بانکی باید بیشتر از نرخ تورم باشد؛ مسائل مالیاتی همه گیراست و قانون پایانه های فروشگاهی به یک فضای باثبات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و همراهی رسانه ها برای آگاهی بخشی و همکاری اصناف احتیاج دارد.

- در کشوری که نواقص مختلفی در بازارهای مختلف و امکانات سوداگری، وجود دارد، یا میانگین نرخ 35 درصدی تورم در سال گذشته و نرخ سود بانکی 20 درصد است، نمی توان به راحتی اصلاحات و تغییرات مالیاتی را کلید زد.

-ازآنجاکه نرخ سود واقعی 15 درصد منفی است و با این نرخ سود منفی، تمام تصمیماتی که گرفته می گردد، مبنای تئوریک ندارد درحالی که، در جهان زمانی که تورم 4 درصد باشد، سود بانکی 5 درصد است بنابراین، سود بانکی از تورم بیشتر است.

- پارادایم مالیات ستانی، مشارکت حاکمیت و مردم است و درمجموع زمانی که فرهنگ، قوانین، ساختار و بخگرددگی های موجود در کشور ایراد دارد، اجرای مالیات هم به مشکل برمی خورد.

- محاسبات ما نشان می دهد که باید بتوانید 18 درصد بیشتر مالیات بگیرید که تا 1 درصد سهم مالیات نسبت به فراوری ناخالص داخلی افزایش دهید.

- قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به اسم عظیم ترین طرح کشور، ردیف اعتباری و نیروی استخدامی در سال گذشته نداشت که من از نیروهای خود سازمان در این زمینه استفاده کردم.

- اکنون یک میلیون دستگاه کارت خوان ساماندهی شده و به سازمان امور مالیاتی وصل شده است.

-320 هزار پرونده مالیاتی که متعلق به 840 هزار دستگاه پوز است، به سازمان امور مالیاتی وصل است و اطلاعات آن در اختیار این سازمان قرار می گیرد.

- 370 هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی داریم. تنها 20 هزار میلیارد تومان از این مقدار قابلیت تحقق طی دو سال را دارد.

- طبق محاسبات سازمان امور مالیاتی مقدار شکاف مالیاتی 100 هزار میلیارد تومان است که 50 هزار میلیارد تومان آن مربوط به فرار مالیاتی و 50 هزار میلیارد تومان دیگر به اجتناب مالیاتی مربوط می گردد.

- تمام فرآیندهای مالیاتی الکترونیکی است؛ در سال گذشته، 50 درصد خود اظهاری مردم بدون حسابرسی تأیید شد که باعث شد تا ارتباطات فیزیکی مودیان و مأموران مالیاتی بسیار کاهش پیدا کرد.

- در حال حاضر، 50 درصد درآمدهای مالیاتی تحقق یافته را می توانید به حساب تورم بگذارید و باقی آن حاصل کوشش های اجرا شده و تغییر سیاست ها و اقدامات ضروری است.

- نظام مالیاتی در دو سال گذشته تحولات زیادی داشت و در این مدت، 30 درصد رسیدگی ها بیشتر شده و ورودی هیئت های مالیاتی و قرارهای اجرانشده هر یک به ترتیب 25 و 90 درصد کاهش یافته است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 4 شهریور 1400 بروزرسانی: 4 شهریور 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1811

به "شکاف مالیاتی؛ 100 هزار میلیارد تومان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکاف مالیاتی؛ 100 هزار میلیارد تومان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید