عوارض جانبی رژیم غذایی با پروتئین بالا

به گزارش سیلور 7، پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین، اما با کربوهیدرات و چربی پایین برای مدت طولانی کاهش وزن، بی خطر نخواهد بود. بعضی عوارض جانبی مرتبط با چنین رژیم غذایی، اختلالات کلیوی، مسائل هضم غذا، پوکی استخوان،

عوارض جانبی رژیم غذایی با پروتئین بالا

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین، اما با کربوهیدرات و چربی پایین برای مدت طولانی کاهش وزن، بی خطر نخواهد بود. بعضی عوارض جانبی مرتبط با چنین رژیم غذایی، اختلالات کلیوی، مسائل هضم غذا، پوکی استخوان، کمبود تغذیه ای، و غیره را شامل می شود.

وجود پروتئین ها برای بدن ما ضروری می باشند، به این علت که عملنمودهای مختلفی را برعهده دارند که برای حفظ سلامتی حیاتی است. این پروتئین ها به ساخت عضلات و ترمیم بافتها یاری می کنند. بعلاوه به اسم هورمون ها و آنزیم ها و یا حاملان انتقال دهنده، عمل می کنند. پروتئین ها از اسیدهای آمینه ای درست شده اند که عمدتاً به اسم اجزاء سازنده بدن انسان از آنها یاد می شود. تمام پروتئین ها از 20 اسید آمینه سنتز می شوند. از میان اینها، نُه اسید آمینه را اسیدهای آمینه ضروری گویند. این ها نمی توانند به وسیله بدن سنتز شوند. ما بایستی آنها را به وسیله غذایی که می خوریم بدست آوریم.

به طور کلی، یک برنامه رژیمی با پروتئین بالا برای ورزشکاران و بدنسازان به منظور یاری به داشتن عضلات بدون چربی، و از دست دادن چربی انباشته شده بدن توصیه می شود. با گذشت زمان، این نوع رژیم غذایی به اسم گزینه ای برای از دست دادن وزن نزد افرادی که به شدت در پی حفظ وزن بدون مصرف قرص و یا انجام ورزش های سخت می باشند، محبوبیت کسب نموده است. با این حال، فرد رژیم گیرنده نبایستی عوارض نامطلوبی که با یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین همراه است را نادیده بگیرد. نمی توان این حقیقت را انکار کرد که برترین روش حفظ سلامتی پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و انجام تمرینات ورزشی است. بنابراین، پیروی از یک رژیم غذایی که سرشار از پروتئین بوده لیکن مصرف دیگر مواد مغذی ضروری را تقلیل داده است، قطعاً راه و شیوه درستی جهت کاهش و حفظ وزن نیست. در طولانی مدت، این نوع رژیم غذایی عوارض جانبی و نامطلوبی را برجای خواهد گذاشت.

عوارض جانبی احتمالی مرتبط با رژیم غذایی با پروتئین بالا

بنابر نظر انجمن غذا و تغذیه اندازه مجاز روزانه توصیه شده برای پروتئین در مردان و زنان به ترتیب 56 گرم و 46 گرم می باشد. اندازه مجاز روزانه توصیه شده برای زنان باردار و مادران شیرده 71 گرم است. در واقع مصرف پروتئین توصیه شده 8ر0 گرم/کیلوگرم/ روز برای بزرگسالان و 1ر1 گرم/کیلوگرم/روز برای زنان باردار و مادران شیرده می باشد. محدوده قابل قبول توزیع درشت مغذی (AMDR)، که به محدوده دریافت منبع انرژی خاصی که با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن همزمان با فراهم ساختن دریافت مواد مغذی ضروری اشاره دارد، بین 10 گرم تا 35 گرم هم برای مردان و هم زنان است. هرچند پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین به ساخت عضلات یاری خواهد نمود، ضرورت دارد که پس از تجزیه و تحلیل دقیق اندازه مورد احتیاج کالری اقدام به اتخاذ و مشخص برنامه رژیمی خود نمایید. در بخش های ذیل اطلاعاتی را در مورد اثرات نامطلوب و یا خطراتی که برای سلامتی که با چنین رژیم غذایی ایجاد می شوند، در اختیارتان قرار می دهیم.

مسائل کلیوی

اعتقاد بر این است که پیروی از چنین رژیم غذایی می تواند انسان را در معرض خطر ابتلا به مسائل کلیوی قرار دهد. کلیه ها به منظور دفع مواد زائد ناشی از متابولیسم پروتئین مجبور به کار سخت تر خواهند بود. اعتقاد بر این است که پیروی از چنین رژیم غذایی برای مدت طولانی می تواند فرد را در معرض خطر تشکیل سنگ کلیه و یا دیگر عوارض مرتبط با کلیه قرار دهد.

مسائل گوارشی

هر چند مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین موجب ایجاد احساس سیری در فرد می شود، اما این مواد بر روی دستگاه گوارش فشار وارد می کنند. بسیاری از مواد غذایی سرشار از پروتئین فاقد فیبر خوراکی می باشند. چنانچه فرد مواد غذایی سرشار از فیبر را وارد رژیم غذایی خود نکند، ممکن است دچار بیماری های گوارشی مانند یبوست یا اجابت مزاج نامنظم شود.

خطر پوکی استخوان

مطالعات نشان می دهند که افزایش فراوری اسید که با متابولیسم پروتئین در ارتباط است، کاهش یا از دست رفتن کلسیم را تشدید می سازد. با گذشت زمان، از دست دادن کلسیم موجب ضعف استخوانها و پوکی استخوان در فرد می شود. در نتیجه، ضرورت دارد که با مصرف مکمل ها و یا مواد غذایی سرشار از کلسیم این کمبود جبران شود.

کمبود تغذیه ای

در حین کوشش برای متعادل ساختن کالری دریافتی با مواد غذایی سرشار از پروتئین، مواد مغذی ضروری (به خصوص عناصر کمیابی که در مواد غذایی خاصی یافت می شوند) از برنامه رژیم غذایی روزانه حذف می شوند. این امر فرد را در معرض خطر بروز کمبودهای تغذیه ای می سازد.

عوارض پزشکی

به گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA) بسیاری از غذاهای حیوانی با پروتئین بالا غنی از چربی های اشباع شده می باشند. بر اساس دستورالعمل های صادر شده به وسیله AHA افراد رژیمی باید کمتر از 35 درصد از کل کالری روزانه را از چربی ها، کمتر از 7 درصد از کل کالری روزانه را از چربی اشباع شده، و کمتر از 1 درصد از کل کالری روزانه را از چربی ترانس دریافت کنند. رسیدن به این ملزومات با بیشتر رژیم های غذایی سرشار از پروتئین کار سختی است. مصرف چنین مواد غذایی برای مدت طولانی می تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به عوارض پزشکی مانند بیماری عروق کرونر قلب، دیابت، سکته مغزی و انواع مختلفی از سرطان قرار دهد. افرادی که مستعد ابتلاء به مسائل کلیوی و قلبی می باشند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

نکته پایانی اینکه، یک رژیم غذایی کاهش وزن بایستی حاوی اندازه متعادلی فیبر، پروتئین و کربوهیدراتهای گیاهی و محدود ساختن مصرف چربی باشد. کسانی که تمایل به کاهش وزن دارند بجای آنکه کورکورانه از یک رژیم غذایی مد شده و زودگذر که وعده نتایج شگفت انگیزی را می دهند، پیروی کنند، بایستی با یک متخصص تغذیه مشورت کنند.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1879

به "عوارض جانبی رژیم غذایی با پروتئین بالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض جانبی رژیم غذایی با پروتئین بالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید