فواید شگفت آور و واقعیت های تغذیه ای درباره روغن کانولا

به گزارش سیلور 7، روغن کانولا از دانه های گیاه کانولا استخراج می گردد که در واقع رقم گیاه کلزا است. اما بر خلاف گیاه کلزا، روغن کانولا حاوی اسید اوروکیک بالا نیست و بعلاوه فواید زیادی برای سلامتی دارد که در این مقاله مورد

فواید شگفت آور و واقعیت های تغذیه ای درباره روغن کانولا

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

روغن کانولا از دانه های گیاه کانولا استخراج می گردد که در واقع رقم گیاه کلزا است. اما بر خلاف گیاه کلزا، روغن کانولا حاوی اسید اوروکیک بالا نیست و بعلاوه فواید زیادی برای سلامتی دارد که در این مقاله مورد بحث قرار خواهد گرفت.

کانولا رقم گیاه کلزا است که عضوی از خانه خردل می باشد. روغن کلزا حاوی اسید اوروکیک است که مصرف زیاد آن می تواند تأثیرات منفی روی سلامتی داشته باشد. بدین خاطر، روغن کلزا برای مصرف ما مناسب نیست. ولی، روغن کلزا برای پخت و پز در بسیاری از قسمت های دنیا مورد استفاده گرفته است از جمله هند، چین و ژاپن.

گیاه کانولا به منظور فراوری روغن خوراکی پرورش یافته است که دارای سطح به مراتب پایین تری از اسید اوروکیک نسبت به روغن کلزا است. پس، روغن کانولا که از دانه های گیاه کانولا یا گیاه کلزا مهندسی ژنتیک شده مشتق می گردد برای مصرف انسان مناسب است. در نهایت، بعضی مطالعات نشان داده است که روغن کانولا حاوی مواد مغذی مهم و مفیدی برای سلامت ما انسان هاست.

واقعیت های تغذیه ای روغن کانولا

حدود 218 گرم روغن کانولا حاوی ترکیبات زیر است.

مواد مغذی

اندازه

چربی های اشباع

16 گرم

چربی های غیر اشباع

199.4 گرم

چربی ترانس

0.9 گرم

اسید های چرب امگا 3

19921 میلی گرم

اسید های چرب امگا 6

40646 میلی گرم

کلسترول

0 میلی گرم

ویتامین E

38.1 میلی گرم

فواید روغن کانولا برای سلامتی

بیشتر فواید روغن کانولا به سطح بالای اسید های چرب غیر اشباع موجود در آن نسبت داده می گردد.

اسید های چرب غیر اشباع تأثیر مثبتی روی قلب انسان دارد. این اسید های چرب خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

روغن کانولا بعلاوه دارای اندازه قابل توجهی اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 است که می تواند سطح کلسترول خوب خون را افزایش دهد.

اسید های چرب ضروری موجود در این روغن به بهبود عملکرد دستگاه ایمنی و افزایش سلامت مغز یاری می نماید.

روغن کانولا حاوی سطح بالایی استرول خصوصاً بتا سیتواسترول و کامپسترول است. فیتواسترول ها مانع جذب کلسترول در روده شده و بدین ترتیب به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی یاری می نماید.

روغن کانولا حاوی اندازه کمی چربی های اشباع است که بسیار کمتر از اندازه موجود در روغن های پخت و پز دیگر می باشد.

عوارض جانبی احتمالی

روغن کانولا و فرآیند فرآوری آن تبدیل به موضوع بحث شده است؛ بعضی خواص مفید این روغن را تحسین می نمایند و بعضی دیگر از عوارض جانبی احتمالی آن انتقاد می نمایند. از این روغن عمدتاً به خاطر اینکه از گیاه کلزا دورگه مشتق می گردد انتقاد می گردد. بدین خاطر است که به این روغن با شک و تردید نگاه می گردد. البته روغن کانولایی که برای آشپزی استفاده می گردد در واقع حاوی کمتر از 2% اسید اوروکیک است. چنین سطح پایینی از اسید اوروکیک خطری برای سلامتی ندارد. به علاوه، مصرف روغن کانولای مخصوص پخت و پز به طور کلی مورد تأیید FDA است.

نکته مورد بحث دیگر وجود چربی ترانس در روغن کانولاست که گفته می گردد با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی در ارتباط است. بعضی منتقدان فرآیند فراوری روغن کانولا را مورد بحث قرار داده اند زیرا، شامل استفاده از حلال هایی مانند هگزان است. آن ها مشکوک هستند که اثرات به جای مانده هگزان ممکن است در روغن حتی بعد از تصفیه هم باقی بماند که ممکن است تأثیر سوء در سلامت انسان داشته باشد. جدا از این ها، گفته می گردد فرآیند فرآوری ممکن است محتویات اسید های چرب امگا 3 را دستخوش تغییر کند. همانطور که گفته شد قسمت عمده فواید روغن کانولا به خاطر وجود سطح بالای این اسید های چرب است.

در حالیکه فراوری نمایندگان و بازاریابان به فواید و واقعیت های تغذیه ای روغن کانولا اشاره می نمایند، منتقدان تصویر تیره ای از عوارض جانبی احتمالی آن نشان می دهند. نتیجه این بحث ها آن است که مصرف نمایندگان هنوز از حقیقت ماجرا باخبر نیستند. با این وجود، روغن کانولا روغن گیاهی شماره یک در کانادا و ژاپن و روغن گیاهی شماره 2 در ایالات متحده آمریکاست. به طور کلی، روغن کانولا سومین روغن پر استفاده در دنیا به شمار می رود. آنچه که باعث محبوبیت روغن کانولا شده است طعم طبیعی، بافت سبک و نقطه دود بالای آن است که آن را برای هر گونه آشپزی ایده آل می سازد.

منبع: راسخون
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1890

به "فواید شگفت آور و واقعیت های تغذیه ای درباره روغن کانولا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید شگفت آور و واقعیت های تغذیه ای درباره روغن کانولا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید