مجسمه ناممکن و حل یک معمای باستانی

به گزارش سیلور 7، طبق گفته یک محقق، راز مجسمه ناممکن مصر باستان که در آن دو فرد دیده می شوند که یکی از آن ها فرعون است، ممکن است به زودی رمزگشایی گردد.

مجسمه ناممکن و حل یک معمای باستانی

به گزارش خبرآنلاین به نقل از livescience، این مجسمه که بر روی سنگ آهک حکاکی شده، فرعونی را به تصویر می کشد که روی دامان فرد دیگری که زانو زده، نشسته است. مجسمه فرعون در ابعاد و سایز واقعی نیست و تاجی بر سر دارد که گاهی تاج جنگی نامیده می گردد و یک مار بر آن نقش بسته است. این اثر هنری در حال حاضر در موزه ملی اسکاتلند نگهداری می گردد.

چرا ناممکن؟ در مجسمه های یافت شده از مصر باستان، فرعون ها در کنار افراد غیرسلطنتی به تصویر کشیده نمی شدند. مارگارت مایتلند، متصدی اصلی بخش مدیترانه باستان در موزه ملی اسکاتلند، در مقاله منتشره در کتاب خود به این نکته اشاره نموده که حضور یک فرد غیرسلطنتی در کنار فرعون، باعث شده تا این مجسمه ناممکن به نظر برسد.

مایتلند با انجام این تحقیقات در پی آن بود تا ببیند که این مجسمه متعلق به کدام منطقه از مصر است و دریافت که این مجسمه در دهه 1850 به وسیله تیمی تحقیقاتی زیرنظر الکساندر هنری رایند، باستان شناس اسکاتلندی در دیر المدینه، در سایتی نزدیک دره پادشاهان حفاری شده. طبق گفته او، مردم باستانی که در دیرالمدینه زندگی می کردند، مسئولیت ساخت مقبره برای فراعنه را برعهده داشتند.

او در کنار بررسی دیگر مجسمه های یافت شده در دیر المدینه، سوابق تاریخی باستانی و دیگر بقایای باستان شناسی این منطقه را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و دریافت که بعضی افراد ارشد در دیر المدینه این اجازه را داشتند که فرعون را به گونه ای به تصویر بکشند که برای افراد ساکن در دیگر منطقه ها مصر مجاز نبود.

در زمان سلطنت رامسس دوم (حدود سال 1279 قبل از میلاد تا 1213 قبل از میلاد مسیح)، پرستش فرعون و ساخت مجسمه هایی که او را به تصویر می کشند، اقدامی بود که مورد تشویق خانواده سلطنتی قرار می گرفت.

مایتلند در کتابش نوشته: با در نظر داشتن نقش اساسی صنعتگران در ساخت مقبره های سلطنتی و اهمیت تدفین پادشاهان در نظام سیاسی مصر، مهم بود تا ثبات ساختار اجتماعی حاکم بر دیر المدینه با تقویت فداکاری نسبت به شاه حفظ گردد. به بیانی دیگر، حتی اگر عموم مصریان از ساخت مجسمه فرعون در کنار افراد غیر سلطنتی منع می شدند، در آن موقع و مکان تعیین، این اتفاق اتفاق افتاده.

در ادامه این نوشته می خوانیم: فرعونی که در مجسمه به تصویر کشیده شده، احتمالا مجسمه رامسس دوم است و فردی که پشت سر او زانو زده، احتمال راموس، یکی از کاتبان ارشدی است که رهبری اجتماع را عهده دار بوده.

مایتلند به این نکته اشاره نمود که سرنخ بزرگی، به تشخیص هویت راموس یاری نموده. او یک تاج گل به سر دارد که به ندرت چنین وسیله ای در بین مردان مصر باستان رویت می شده. تحقیقات مایتلند حاکی از آن است که یک مجسمه چوبی در دیر المدینه وجود دارد که در آن راموس را در حالی که تاج گلی بر روی سرش قرار گرفته است می بینیم. البته این تفسیر با تفاسیر دیگر باستان شناسان جور در نمی آید.

بتسی برایان، استاد مطالعات خاور نزدیک در دانشگاه جان هاپکینز که در این پروژه تحقیقاتی مشارکت نداشته، موافق است که در این مجسمه، مردی را در کنار مجسمه فرعون می بینیم. از دید او، اگر چه ممکن است این فرعون، رامسس دوم باشد، ولی به احتمال بیشتر تصویری از آمنهوتپ اول (پادشاه مصر در بین سال های 1525 قبل از میلاد تا 1504 قبل از میلاد مسیح) است.

برایان در این باره گفته: آمنهوتپ، خدای حامی دیرالمدینه بود. به علاوه این فرعون ممکن است تبدیل به خدای مصر باستان شده باشد که این اتفاق تنها بعد از مرگ او رخ می دهد. این بدان معناست که اگر این مجسمه در طول دوران حیات و پادشاهی رامسس دوم ساخته شده باشد، مردم دیر المدینه احتمالا یک فرعون در گذشته، مثل آمنهوتپ اول را برای به تصویر کشیدن انتخاب نموده بودند.

منبع: فرارو
انتشار: 14 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1402 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2284

به "مجسمه ناممکن و حل یک معمای باستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجسمه ناممکن و حل یک معمای باستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید