مدل مصرف منصفانه با اینترنت فیبرنوری حذف می گردد

به گزارش سیلور 7، صادق عباسی شاهکوه در مصاحبه با خبرنگاران در مورد مدل فروش اینترنت با در نظر گرفتن حد مصرف منصفانه از سوی اپراتورها و برنامه وزارت ارتباطات برای تغییر این مدل با اجرای پروژه فیبرنوری منازل و نقاط، گفت: بحث مصرف منصفانه در اینترنت یک الگوی جهانی است. به این معنی که در مواقعی که سرویس اپراتور به صورت حجم نامحدود عرضه می گردد سقفی به عنوان مصرف منصفانه در نظر گرفته می گردد که حد مصرف نگه داشته گردد و شبکه با مصرف بی رویه کاربر، دچار مشکل نگردد.

مدل مصرف منصفانه با اینترنت فیبرنوری حذف می گردد

وی تاکید نمود: این روال در همه کشورها رایج است. برای اینکه شبکه ها در جریان مصرف همزمان کاربران، دچار مشکل نشوند، اپراتورها حدی را به عنوان آستانه مصرف در نظر می گیرند. تا اینطور نباشد که یک کاربر به صورت دائمی در حال دانلود باشد و باعث افت سرعت گردد و شبکه را برای دیگران غیرقابل استفاده کند. در این مواقع به کاربر هشداری مبنی بر اینکه به آستانه مصرف منصفانه رسیده است، داده می گردد.

عباسی شاهکوه با اشاره به فرایند حرکت کشور به سمت ایجاد شبکه اینترنت ثابت مبتنی بر فیبرنوری، گفت: ما کم کم در حال حرکت به سمت شبکه دسترسی فیبرنوری هستیم و در برنامه داریم که تا سال 1404 این شبکه را برای سرویس دهی به 80 درصد خانوار ایرانی مهیا کنیم. به این ترتیب در آینده اینترنت نامحدود واقعی را روی شبکه فیبرنوری تجربه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تکنولوژی فیبرنوری ظرفیتی ارائه می دهد که شبکه اپراتورها، مصرف اینترنت نامحدود واقعی را جواب خواهد داد و کل شبکه انتقال و سطوح بالای آن آمادگی مصرف نامحدود را خواهند داشت.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: با توسعه بیشتر شبکه ها، حد مصرف منصفانه نیز بالاتر خواهد رفت و ما امیدواریم که در آینده کل شبکه دسترسی کشور مبتنی بر فیبرنوری گردد. در این صورت ظرفیت شبکه انتقال افزایش پیدا می نماید و حد مصرف منصفانه برداشته شده و در این صورت کاربر، اینترنت نامحدود واقعی را خواهد دید.

وی اضافه نمود: در شرایط فعلی با مصرف منصفانه، سرویس کاربر برقرار است اما اگر به سقف حجم مصرفی برسد، سرعتش کم می گردد. اما در صورتی که شبکه دسترسی فیبرنوری در کل کشور توسعه یابد، این سقف مصرف برداشته خواهد شد.

عباسی شاهکوه در خصوص جزئیات اجرای پروژه دسترسی به فیبرنوری گفت: دسترسی مبتنی بر فیبر یعنی فیبرکشی تا یک فاصله ای نزدیک منازل؛ از آنجا به بعد هم این سرویس می تواند به وسیله فیبر تا داخل منازل برود و یا اینکه می توان به وسیله شبکه سیم مسی VDSL و یا ADSL این خدمات را به کاربر ارائه کرد. اینها بستگی به موقعیت کاربر دارد. در جاهایی است که ممکن باشد تا نقطه نهایی، عمده ارتباط به وسیله فیبرنوری خواهد بود.

معاون وزیر ارتباطات در خصوص سرعت دسترسی کاربران در شبکه فیبرنوری گفت: جایی که فیبر تا انتها راستا و در داخل منزل افراد برود، دیگر محدودیت سرعتی هم در کار نیست. همه اینها بستگی به تأمین شبکه انتقال دارد که اگر تأمین گردد، سرعت های گیگابیت بر ثانیه را متصور خواهیم بود. اما در جاهایی که در انتهای راستا از سیم مسی استفاده گردد ممکن است سرعت 50 تا 100 مگابیت بر ثانیه باشد. همه اینها مبتنی بر احتیاج کاربران تنظیم می گردد و البته بستگی به قیمت هم دارد.

وی با بیان اینکه هدفگذاری 4 ساله ما پوشش 20 میلیون خانوار است، افزود: مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به زودی نهایی و ابلاغ می گردد و کلیات این پروژه، تعریف تعیینی از آن و نحوه انجام کار تعیین خواهد شد. در این مصوبه تعیین خواهد شد که چه امتیازها و حمایت هایی را در اختیار اپراتورهای اجرا کننده این پروژه باید بگذاریم؛ هدفگذاری در هر استان چگونه باشد و چقدر پوشش ایجاد گردد. مطابق این مدل، کشور را تقسیم بندی نموده و اپراتورها در اجرای پروژه، در استان ها گروه بندی می شوند تا به صورت موازی بتوانیم تا سال 1404 به این هدف بزرگ برسیم.

عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه اپراتورهایی که هم اکنون در حال ارائه سرویس اینترنت هستند می توانند در صورت تمایل وارد این چرخه شوند، تاکید نمود: پروژه فیبرنوری نقاط، احتیاجمند سرمایه گذاری قابل توجهی است و دولت نیز در آن، نقش حمایتی و مرتفع کننده موانع را دارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 خرداد 1401 بروزرسانی: 26 خرداد 1401 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2112

به "مدل مصرف منصفانه با اینترنت فیبرنوری حذف می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدل مصرف منصفانه با اینترنت فیبرنوری حذف می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید