منزل صوت الملک در بستک احتیاج به مرمت دارد

به گزارش سیلور 7، خبرنگاران/هرمزگان شرایط منزل صوت الملک در بستک که به دوره قاجاریه برمی شود، بسیار تأثر برانگیز است و احتیاج به مرمت فوری دارد.

منزل صوت الملک در بستک احتیاج به مرمت دارد

جهت دریافت خدمات طراحی فضای سبز حیاط با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

به گزارش خبرنگاران، در آذرماه در جلسه ای مشترک فرمانداری، شهرداری، شورای شهر شهرستان بستک و نماینده وراث منزل تاریخی صولت به منظور حل مشکل خرابی این بنای تاریخی برگزار گردید. در این جلسه توافق شد شهرداری بستک منزل صولت را تملک و به کمک میراث فرهنگی بازسازی کند تا این منزل به عنوان موزه تاریخی شهر بستک و یک بنای ماندگار ادامه حیات دهد.

مسئول مجمع هنرمندان شهرستان بستک در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: منزل صولت الملک در بستک، متعلق به دوره قاجاریه بوده و تا قبل از زلزله پنج و نیم ریشتری سال 92 شهرستان بستک، استفاده مسکونی می شد.

سبحان جامه دار اضافه کرد: در یک ماه گذشته به دلیل عدم توافق مالکین این بنای باستانی با شهرداری و میراث فرهنگی شهرستان، مالکین این بنا از سر ناگزیری دست به تخریب این اثر تاریخی زده اند و به گفته کارشناس ثبت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان شرایط این بنا بسیار تأثربرانگیز است و احتیاج به مرمت فوری دارد.

این فعال فرهنگی توضیح داد: میراث فرهنگی زمانی می تواند نسبت به مرمت این بنا اقدام کند که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده باشد.

وی ادامه داد: درخواست ثبت این بنا در فهرست آثار ملی داده شده است ولی تا زمان دریافت پاسخ سازمان مرکزی باید منتظر ماند، این در حالی است که مالکین منزل صولت الملک بر سر واگذاری مالکیت با میراث فرهنگی و همچنین شهرداری تابه حال به توافقی نرسیده اند.

جامه دار تصریخ کرد: در برخی موارد عدم همکاری و دخالت مورد انتظار از جانب سازمان ها و ادارات دولتی، عدم همکاری لازم از سوی مالکین منازل، نداشتن جدول بودجه بندی و برنامه ریزی از سوی شهرداری و میراث فرهنگی برای این آثار ارزشمند، بی توجهی به این میراث ارزشی و فرهنگی از جانب مردم و عدم پیگیری و مطالبه گری جامعه عام بستک از دلایل نابودی این آثار است.

وی بیان نمود: فرهنگ سازی، معرفی، ارزش سازی و مطلع سازی در مورد هنر معماری بستکی در سطح شهرستان، استان و حتی کشور، توجه بیش ازپیش مسئولین مربوطه به بناهای جامانده از معماری بستکی در شهرستان و همچنین توجه به زنده نگه داشتن معماری سنتی بستک در بناهای امروزی، برگزاری جلسات، گردهمایی ها و ایجاد کارگروهی مشترک از معماران، متخصصان، صاحب نظران، معتمدین و مسئولین در رابطه با ارائه راهکار پیشنهادی جهت برون رفت از این بحران، جذب سرمایه گذاران خارج از شهرستان، بودجه گیری از ادارات مرتبط در استان و حتی درخواست کمک از سوی خیرین درون شهرستان جهت جلوگیری از تخریب این آثار که جزئی از هویت بستکی ها است، ایده پردازی ها، زمینه سازی های اجرایی، تشکیل تجمع های مشورتی از سوی مجمع هنرمندان بستک و سرعت دادن به باز زنده سازی بناها، آثار و هنر معماری بستکی در بستک و کاربری مناسب برای هر یک از بناهای بازسازی شده از اهم اهداف تشکیل کمپین حفاظت از هنر معماری بستکی است.

این فعال فرهنگی در انتها توضیح داد: از مسئولین، معتمدین، شورای شهر، هنرمندان، فرهنگیان و همگی همشهریان عزیز تقاضا دارم که ما را در تشکل مجمع هنرمندان بستک و همین طور دررسیدن هرچه سریع تر این سازمان مردم نهاد به اهدافش کمک نمایند و از معماران، موسیقی دانان، هنرمندان، فرهنگیان و دیگر قشرهای مختلف بستک تقاضا کرد، بیدارباشیم که از دست دادن هویتمان برایمان گران تمام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 803

به "منزل صوت الملک در بستک احتیاج به مرمت دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منزل صوت الملک در بستک احتیاج به مرمت دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید