نانوحسگری برای مقابله با فرسایش آثار نفیس ساخته شد

به گزارش سیلور 7، یکی از مهم ترین موضوعات در حوزه میراث فرهنگی، حفظ و نگهداری میراث مکتوب است. مطالعات در سراسر دنیا نشان می دهد شناسایی میکروارگانیسم هایی که عامل فرسودگی میکروبی اسناد و آثار مکتوب تاریخی هستند، بسیار لازم است.

نانوحسگری برای مقابله با فرسایش آثار نفیس ساخته شد

بر همین اساس، با شناسایی چنین عوامل مخربی، انتخاب بهترین روش های مناسب پیشگیری و ضدعفونی فراهم می گردد.

به رغم آن که سازمان ها و نهادهای متولی حفاظت و بازسازی، به منظور ترمیم آسیب های مربوط به فرسودگی قارچی، اقدامات زیادی انجام داده اند، اما راهبرد مؤثر و مناسبی که این عوامل را پیش از تخریب آثار نشان دهد، تا به امروز وجود نداشته است.

در این راستا، رساله دانش آموخته دکترا لیلا شکرزاده در گروه میکروبیولوژی دانشگاه الزهرا (س) به سرپرستی دکتر پریسا محمدی تعریف شد و وی پیروز به طراحی و ساخت یک نانوحسگر گازی بر پایه یک نشانگر زیستی فرّار شد تا حضور قارچ های مخرب نسخه های خطی قبل از تخریب، تعیین و به دنبال آن اقدامات پیشگیرانه انجام گردد.

نانوحسگر طراحی شده در این پژوهش، می تواند جهت تأیید حضور قارچ های عامل فرسایش در ساختمان ها، مخازن نگهداری آثار نفیس و نیز مراکز درمانی- بهداشتی، صنایع غذایی و دارویی استفاده گردد.

روابط عمومی دانشگاه الزهرا نوشت، همچنین در این رساله، برای اولین بار شناسایی اجتماع میکروبی عامل فرسودگی نسخه های خطی، با روش های نوین مولکولی انجام شد.

منبع: گردشبان
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1131

به "نانوحسگری برای مقابله با فرسایش آثار نفیس ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوحسگری برای مقابله با فرسایش آثار نفیس ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید