پارس نوآ پارس خودرو به خیابان آمد؛ جدیدترین تصاویر و آخرین اخبار
به گزارش سیلور 7، پارس نوآ پارس خودرو با موتور ME16 در خیابان در حال آنالیز های نهایی دیده شده است. از این خودرو که همان ال 90 است - البته با تغییراتی - چه می دانیم؟ همه چیز از جمله قیمت پارس نوآ پارس خودرو را در این گزارش بخوانید.

خبرنگاران - الهام زهره وند: پارس نوآ پارس خودرو به زودی وارد بازار خواهد شد. این خودرو در واقع نمونه ایرانی شده تندر 90 است، اما به جز تغییرات ظاهری، در بخش قوای محرکه، ایمنی کابین، امکانات و… نیز ارتقا یافته است. حالا این خودرو به یک قدمی بازار رسیده است. اما با چه ویژگی هایی؟
پارس خودرو کادیلا همان تندر 90 ایرانیزه است. اما همه این نام ها تغییر کرد تا اینکه، با نام خودرو P90 سایپا شهریور ماهِ 1403 در نمایشگاهِ مشهد بار دیگر به نمایش گذاشته شد. در آبان ماهِ 1403 در اخبار آمد که این خودرو با لوگوتایپ پارس آریا در حال فراوری در پارس خودرو است. اما این انتها ماجرا نیست. حالا سدان نو پارس خودرو پارس نوآ نامیده می گردد.
تایید استاندارد پارس نوآ پارس خودرو
27 تیرماهِ 1404 فرهاد میرزایی معاون کیفیت شرکت پارس خودرو از نهایی شدن استانداردهای کیفی، فنی و ایمنی سدان نو پارس خودرو اطلاع داد و گفت: پارس نوآ مراحل انتهای فراوری انبوه، را پشت سر می گذارد و به زودی وارد بازار خواهد شد.
میرزایی درباره استانداردهای کیفی سدان نو پارس خودرو توضیح داد: پارس خودرو در سال های گذشته سابقه پیروز همکاری با شرکت خودروسازی رنو و فراوری محصولاتی مانند تندر 90، رنو ساندرو و پارس تندر را داشته ، و اکنون نیز فراوری پارس نوآ با رعایت دقیق همان استانداردهای کیفی و رویه های معتبر شروع شده است.
یک پارس نوآ تازه فراوری شده، و از خط فراوری بیرون آمده، در خیابان های تهران دیده شده است که عکس های اختصاصی آن در ادامه از سوی خبرنگاران منتشر می گردد.
پیشرانه و قدرت فنی ال 90 ایرانی
پارس نوآ / کادیلا ال 90 ایرانی با موتور ME16 به فروش خواهد رسید. این خودرو که در حقیقت همان نمونه نهایی پروژه P90 پارس خودرو است، بنابر اعلام بازدهی فنی بیشتری نسبت به تندر 90 و ساندرو دارد.
احسان جابری رئیس هیات مدیره مگاموتور در گفت گو با خبرنگاران از جزئیات و مشخصات فنی موتور کادیلا اطلاع داد. به گفته وی: پیشرانه تنفس طبیعی ME16 یک پیشرانه تنفس طبیعی 16 سوپاپ با حجم دقیق 1587 سی سی است. این پیشرانه می تواند حدود 115 اسب بخار قدرت و 147 نیوتون متر گشتاور است. این پیشرانه به گیربکس دستی پنج سرعته و اویل پمپ متغیر هم مجهز است.
البته، موتور کنونی از نظر توان و گشتاور چندان متفاوت با تندر 90 یا ال 90 نیست، اما درباره هماهنگی موتور ME16 با گیربکس و دوام باید منتظر تست خودرو بود.
جابری درباره منشاء موتور ME16 شرح داد: پس از گذراندن مراحل قانونی، قرارداد همکاری با شرکت DAE چین امضا شد. پنج موتور در سه کلاس مختلف انتخاب شدند که سه مدل از آن ها در اولویت قرار دارند. این پیشرانه ها قرار است در محصولات نو سایپا به کار گرفته شوند. در حال حاضر موتورهایی در کلاس های 1600، 2000 و 2500 سی سی در دسترس داریم.
تغییر قوای محرکه خودرو
پژمان شادچهره، مدیر پروژه خودرو پارس نوآ در پارس خودرو، در گفت وگو با خبرنگاران به تغییرات اعمال شده، در این خودرو نسبت به مدل ال 90 پرداخت. او به لزوم تغییر قوای محرکه و دیگر ویژگی های خودرو برای پاس کردن استانداردهای نو اشاره نمود.
شادچهره در شرح دلایل تغییرات خودرو به خبرنگاران گفت: ما مجبور شدیم قوای محرکه را تغییر دهیم، چرا که پیشرانه قبلی دیگر در دسترس نبود و بعلاوه تندر 90 نمی توانست استانداردهای نو را پاس کند. بنابراین، برای دستیابی به استانداردهای لازم تغییراتی را در خودرو اعمال کردیم. علاوه بر تغییرات ظاهری، در داخل کابین نیز بهبودهایی ایجاد شد.
نکاتی درباره طراحی پارس نوآ پارس خودرو
خودرو پارس نوآ با طراحی نو و به روز شده، به بازار عرضه خواهد شد. اما پرسش اینجاست که آیا این تغییرات ظاهری می توانند جایگاهِ ال 90 را در میان خریداران ایرانی حفظ نمایند؟ آنالیز واکنش مصرف نمایندگان به طراحی نو و تغییرات فنی این خودرو می تواند در پیروزیت آن در بازار تاثیرگذار باشد.
مدیر پروژه کادیلا در ادامه شرح داد که در کنار تغییر قوای محرکه، امکانات نوی نیز به این خودرو افزوده شده است. او گفت: چراغ های نو جلو به سیستم اتولایت و دیلایت مجهز شده اند. بعلاوه این خودرو با پیشرانه ME16 سایپا و گیربکس 5F18 که پیش تر در خودروی شاهین استفاده شده بود، به بازار عرضه خواهد شد. افزون بر این، سیستم کنترل پایداری نیز به مجموعه خودرو اضافه شده است.
از جمله تغییرات دیگر، در بخش داخلی خودرو است. در داشبورد خودرو یک سیستم مالتی مدیا اضافه شده، و سیستم تهویه مطبوع به حالت نیمه اتوماتیک در آمده است. کلیدهای بالابر شیشه و مجموعه سوییچ بانک نیز بهبود یافته اند. فرمان خودرو برقی شده، و برای هماهنگی با استانداردها و بهبود ظاهر، صندلی ها نیز تغییر نموده اند.
پارس نوآ چه فزونی هایی نسبت به تارا و شاهین دارد؟
تندر 90 ایرانی با کد پروژه P90 که نام آن در ابتدا کادیلا و در نهایت پارس نوآ گذاشته شد به مرحله فراوری رسیده است و به زودی وارد بازار خواهد شد. این خودرو رقیب مستقیم تارا، شاهین و دنا پلاس است.
تندر 90 ایرانی رقیب خودروهایی مانند تارا، شاهین و دنا پلاس است. در حالی که به احتمال زیاد قیمتش از تمامی آنها کمتر است. هر چند پارس نوآ از لحاظ طراحی عقب تر از شاهین و تارا قرار می گیرد، اما چند ویژگی دارد. اول اینکه ارتفاع کابین این خودرو 1525 میلی متر و از تمامی رقبا بیشتر است. این موضوع باعث ظرفیت بیشتر این خودرو برای افراد بلند قد و بعلاوه راحتی بیشتر برای سرنشینان عقب به ویژه، در سفر می گردد. سوار و پیاده شدن در این خودرو نیز با سهولت بیشتری انجام می گردد.
نکته بعدی ارتفاع 16 سانتی متری این خودرو از سطح زمین است که باعث می گردد تندر 90 ایرانی در جاده ها و خیابان های ناهموار کشور ما یا بی راهه ها راحت تر تردد کند.
و نکته دیگر اینکه تنها خودروی دنده دستی با موتور ME16 در سایپا فعلا همین خودرو است و با توجه به قیمت کمتر این خودرو نسبت به شاهین، احتمالا بخشی از بازار این خودرو را نیز تصاحب خواهد نمود. حجم صندوق پارس نوآ نیز 510 لیتر و احتمالا خاطره خوش مردم از تندر 90 نیز اندک کمکی به فروش این خودرو خواهد نمود.
قیمت پارس نوآ پارس خودرو
درباره قیمت این محصول پیشتر به خبرنگاران اعلام شده، که قیمت پارس نوآ پارس خودرو قرار است زیر قیمت شاهین باشد. اما از قیمت نهایی هنوز خبری رسمی منتشر نشده است.
به هر حال قیمت پارس نوآ پارس خودرو بین سهند و شاهین را پوشش خواهد داد و به دلیل قیمت در عین قوای محرکه مشترک با رقبایش احتمالا پیروز خواهد شد.
هر چند خریدارانی که در پی طراحی خوب و نوتر هستند همچنان سراغ شاهین و تارا یا دنا پلاس کارنموده، خواهند رفت.
منبع: بیت ران