پانسمان هوشمند فرایند بهبود زخم را اعلام می نماید

به گزارش سیلور 7، محققان پانسمان زخم هوشمند حاوی نانوحسگر داخلی ساختند که با درخشش به بیماران درصورت عدم بهبود مناسب زخم هشدار می دهند.

پانسمان هوشمند فرایند بهبود زخم را اعلام می نماید

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، محققان پانسمان زخم هوشمند حاوی نانوحسگر داخلی ساختند که با درخشش به بیماران درصورت عدم بهبود مناسب زخم هشدار می دهند.

این پانسمان های چند کاره و آنتی باکتریال دارای حسگر های فلورسنت هستند که درصورت آغاز عفونت در زیر نور ماوراءبنفش به شدت می درخشند و می توانند برای نظارت بر فرایند بهبودی استفاده شوند.

پانسمان های هوشمند که به وسیله تیمی از دانشمندان و مهندسان دانشگاه RMIT ساخته شده است، از خواص ضدباکتری و ضدقارچی قدرتمند هیدروکسید منیزیم استفاده می نماید.

فراوری آن ها از پانسمان های پایه نقره ارزان تر است، اما در مبارزه با باکتری ها و قارچ ها به همان مقدار موثر است و قدرت ضدمیکروبی آن ها تا یک هفته دوام دارد.

وی خان تروونگ، رهبر این تیم تحقیقاتی، می گوید: فراوری پانسمان های آنتی باکتریال ارزان با حسگر های ترمیم داخلی، پیشرفت چشمگیری در مراقبت از زخم ایجاد می نماید.

تروونگ از RMIT، می افزاید: در حال حاضر تنها راه آنالیز پیشرفت زخم ها، برداشتن پانسمان باند است که هم دردناک است و هم خطرناک و به عوامل بیماری زا فرصت حمله می دهد. پانسمان های هوشمند فراوری شده ما علاوه بر مبارزه با باکتری ها و کاهش التهاب برای یاری به بهبود زخم، بعلاوه دارای حسگر های درخشان برای ردیابی و کنترل عفونت هستند.

وی ادامه داد: اینکه بتوانیم به راحتی ببینیم آیا مسئله ای در فرایند درمان زخم وجود دارد یا خیر، احتیاج به تغییر مکرر پانسمان را کاهش می دهد و به محافظت بهتر از زخم یاری می نماید. با تحقیقات بیشتر، امیدواریم که پانسمان های چند منظوره ما بتوانند بخشی از نسل تازه فناوری های ارزان قیمت و مبتنی بر منیزیم برای مراقبت از زخم های پیشرفته باشند.

بازار جهانی پانسمان پیشرفته در حال حاضر 6/6 میلیارد دلار برآورد می گردد و انتظار می رود تا سال 2028 با افزایش تقاضا به وسیله نوآوری های فناورانه، افزایش تعداد جراحی و افزایش شیوع بیماری های مزمن مانند دیابت و سرطان، این بازار به رقم 9/9 میلیارد دلار برسد.

نتایج این پژوهش در قالب مقاله ای در نشریه ACS Applied Materials and Interfaces، به چاپ رسیده است.

این تیم تحقیقاتی نانوصفحاتی ساخته و آن ها را روی نانوالیاف قرار دادند. صفحات نانو هیدروکسید منیزیم به تغییرات pH پاسخ می دهند، که آن ها را برای استفاده به اسم حسگر برای ردیابی ترمیم ایده آل می نماید. پوست سالم به طور طبیعی کمی اسیدی است در حالی که زخم های آلوده قلیایی هستند. در زیر نور ماوراءبنفش، ورقه های نانو در محیط های قلیایی به شدت می درخشند و در شرایط اسیدی کم رنگ می شوند که نشان دهنده سطوح مختلف pH است که مراحل بهبود زخم را تعیین می نماید. این صفحات نانو به راحتی در نانوالیاف زیست سازگار ادغام می شوند، بدین معنی که می توان آن ها را روی باند های استاندارد پنبه ای قرار داد.

آزمایش ها نشان داد که نانوورق های هیدروکسید منیزیم برای سلول های انسانی سمی نیستند، در حالی که پاتوژن های نوظهوری مانند استافیلوکوک مقاوم در برابر دارو به وسیله این نانوورق ها نابود می شوند.

لازم به ذکر است؛ این تیم تحقیقاتی مشتاق همکاری با پزشکان برای پیشرفت بیشتر این فناوری به وسیله آزمایش های پیش بالینی و بالینی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1779

به "پانسمان هوشمند فرایند بهبود زخم را اعلام می نماید" امتیاز دهید

1 کاربر به "پانسمان هوشمند فرایند بهبود زخم را اعلام می نماید" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پانسمان هوشمند فرایند بهبود زخم را اعلام می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید