پکن: واهمه ای از رویارویی با واشنگتن نداریم

به گزارش سیلور 7، به گزارش خبرنگاران به نقل از ریانووستی، وانگ ئی وزیر امور خارجه چین امروز دوشنبه گفت که پکن از همکاری با ایالات متحده استقبال می نماید اما از تقابل با واشنگتن نیز هراسی ندارد و در صورت بروز رویارویی تا آخرین نفس خواهد جنگید.

پکن: واهمه ای از رویارویی با واشنگتن نداریم

وی در کنفرانسی در پکن درباره دیپلماسی چین و شرایط فعلی جهان در این باره گفت: موضع چین واضح و تغییر ناپذیر است. اگر گفتگویی برابر باشد از همکاری که برای هر دو طرف سودمند باشد، استقبال می گردد، اگر رقابت مثبت باشد ما از رویارویی نمی ترسیم و تا آخرین نفس مبارزه خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه چین بعلاوه تاکید نمود که همکاری به نفع هر دو طرف خواهد بود و رویارویی به همگان آسیب خواهد رساند. به گفته وی، تشدید رویارویی ها در سال گذشته بار دیگر نشان داد که علت بنیادین این مسئله که روابط چین و آمریکا با مسائل جدی و چالش های فراوان روبرو شده است، ارزیابی نادرست راهبردی واشنگتن از روابط چین و آمریکا است.

وانگ اضافه نمود: بعضی در ایالات متحده نمی خواهند بپذیرند که کشورهای دیگر حق توسعه دارند؛ نمی خواهند این واقعیت را بپذیرند که چین دائما در حال تقویت و توسعه است؛ نمی خواهند بپذیرند که چین و ایالات متحده می توانند جهت همکاری سودمند متقابل را طی کنند و در کوشش اند تا گروهی را برای مهار و سرکوب چین، ایجاد کنند.

وی بعلاوه در ادامه صحبت هایش به مسئله تایوان نیز اشاره نمود و گفت که مشکل اینجاست که دولت این جزیره کوشش می نماید تا به آمریکا اتکا کند و واشنگتن و شرکای غربی اش نیز با سوء استفاده از این مسئله، از تایوان برای کنترل چین استفاده ابزاری می کنند.

وزیر امور خارجه چین در ادامه اضافه نمود: تایوان آواره ای است که در نهایت به خانه می آید و نه مهره شطرنجی که دیگران از آن استفاده کنند. چین باید دوباره متحد گردد و متحد خواهد بود.

اظهارات وانگ ئی در حالی بیان می گردد که آمریکا و شرکای غربی اش در سال های اخیر در راستای سیاست های تنش برانگیز ایندوپاسیفیک واشنگتن برای به چالش کشیدن قدرت رو به افزایش پکن و علی رغم ادعای احترام به اصل چین واحد، سعی در تحریک جریان های جدایی طلب در منطقه ها تابع چین از جمله تایوان، تبت و هنگ کنگ دارند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2041

به "پکن: واهمه ای از رویارویی با واشنگتن نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پکن: واهمه ای از رویارویی با واشنگتن نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید