چگونه برای امتحانات در زمان کرونا آماده شویم؟
به گزارش سیلور 7، در فصل امتحانات با رعایت راهکارهای مناسب برای آمادگی و برنامه ریزی خصوصا در زمان کرونا، می توان موفقیت خود را تضمین کرد.
به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران ،کرونا زیست بوم جدیدی را برای همه انسان های کره زمین ایجاد نموده و در این میان دانش آموزان نیز از این زیست مجازی مستثنی نیستند. این مدل زیست جدید، قریب به یک سال است که آموزش مدارس و دانشگاه ها را دچار تحول عظیمی در دنیای مجازی و غیرحضوری، با بهره گیری از امکانات الکترونیکی نموده است.
ورود به این دنیای مجازی که قبل از آن آشنایی و استفاده بسیار مختصرتری در بعضی از امور روزمره از آن می شد، چالش های بسکمک را برای همه افراد مبتلابه ایجاد نموده است. دانش آموزان از پشت نیمکت کلاس های درس مدرسه و تخته حقیقی سبز، به فضای خانه منتقل شدند و تخته سیاه و عمیق صفحات مجازی، رابطه آن ها را با درس، معلم، مدرسه و همکلاسی هایشان شکل داده است.
اینک فصل امتحانات است و دانش آموزان وارد مرحله جدیدی در فرآیند تکمیل آموزش های مجازی خود می شوند. در این خصوص از عباسپور، کارشناس آموزشی، درباره برنامه ریزی و روش های درست درس خواندن در زمان کرونا گفت: لازم است به این نکته توجه کنیم که برنامه ریزی در هر شرایطی لازمه بهره گیری مناسب و بهینه از زمان و امکانات برای رسیدن به هدف است؛ بنابراین مطالعه در ایام کرونا هم از این مساله مستثنی نیست. از این رو انتظار می رود دانش آموزان به نکات زیر جهت موفقیت در امتحانات توجه لازم نمایند:
1. زمان امتحانات را روی یک بر گه یادداشت کنید و به دیوار اتاق نصب کنید.
2. روز و ساعت امتحانات را به خانواده اطلاع داده تا به شما یادآوری کنید.
3. کامپیوتر، موبایل، تبلت یا لپ تاپ خود را آنالیز کنید تا قبل از امتحان مطمئن شوید که تمام سخت افزار ها و نرم افزار ها به درستی کار می نمایند.
4. مطمئن شوید که اینترنت به اندازه کافی در دسترس شما هست و درحین امتحان دچار مشکل نمی شوید.
5. درس های کتابی را که از آن آزمون مجازی دارید از قبل مطالعه کنید. درست همانند زمانی که در امتحان حضوری شرکت می کردید.
6. وقت خود را درست برنامه ریزی کنید. با آزمون دریافت ازخودتان، زمان خود را تنظیم کنید و ببینید چه مدت برای هر سوال صرف خواهید کرد تا در امتحان وقت کم نیاورید.
7. شرایط را برای انجام آزمون با کم ترین حواس پرتی مهیا کنید.
8. در ساعت امتحان، پیغام رسان های تلفن، ایمیل، شبکه های اجتماعی و سایر موارد مشابه را که احتیاج نیست و هم چنین تلویزیون را خاموش کنید. به خانواده اطلاع دهید که قرار است آزمون مجازی بدهید تا موقع آزمون مزاحم کار شما نشوند.
9. ساعت در مقابل شما باشد، برای آگاهی از ساعت شاید بهتر باشد یک زنگ هشدار تنظیم کنید تا تمام شدن مدت زمانی را که برای یک بخش برنامه ریزی نموده اید (به عنوان مثال 10 دقیقه مانده به اتمام زمان امتحان) رابه شما اطلاع دهد.
10. همه لوازمی که لازم دارید را آماده کنید و در دسترس قرار دهید. (چک نویس، اتوماتیک، آب و ...)
11. یک نفس عمیق بکشید. هنگامی که وارد سیستم آزمون مجازی می شوید، یک لحظه برای آرامش و متمرکز شدن، نفس عمیق بگیرید. (دو الی سه تنفس عمیق می تواند آرام بخش باشد.)
12. عدم توجه به افکار منفی و اعتماد به توانایی و کوشش خود داشته باشید، زیرا شما فرد توانمندی هستید.
13. درحین آزمون مجازی سعی کنید تمرکز داشته باشید و سوالات را با دقت بخوانید؛ زیرا درست خواندن سوال راه را برای شما هموار می نماید، بسکمک از بی دقتی ها در درست نخواندن سوال است.
14. هنگامی که سیستم شما دچار نقص فنی شد، نگران نشوید و دست و پای خود را گم نکنید و بلافاصله با دبیر یا معاون یا مدیر خود تماس بگیرید و با جزئیات دقیق مشکل و پیغام های خطایی که ممکن است دریافت نموده باشید رابه او بگویید. اگر شما بتوانید یک عکس از صفحه بگیرید و برای آن ها ارسال کنید، مشکلتان سریع تر حل خواهد شد.
15. پاسخ های خود را قبل از ارسال آنالیز کنید. مطمئن شوید که هر پاسخ به نظر خودتان کامل وجامع باشد. دقت پاسخ های خود و همچنین املا و دستور زبان آن ها را آنالیز کنید.
16. آرامش و توکل به خداوند را سرلوحه کار های خود قرار دهید.
این موارد و مواردی از این دست کمک می نماید تا دانش آموزان این روز ها با آرامش بیشتری امتحانات غیرحضوری را سپری نمایند.
عباسپور در خصوص نقش والدین در زمان امتحانات عنوان نمود: اولیا در ایام برگزاری آزمون ها، نقش ویژه ای به عهده دارند و چنانچه بتوانند وظیفه خود را به درستی به انجام برسانند، به یقین شاهد موفقیت، پویایی و رشد بیشتری در پیشرفت تحصیلی فرزندان خود خواهند بود. در این جا به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:
1. ایجاد جوی آرام در خانواده
-لازم است اعضای خانواده به ویژه پدر و مادر، ملایمت، شکیبایی و اصل احترام متقابل را در ارتباط با یکدیگر و فرزندانشان رعایت نمایند.
- از طرح مسائل و مسائل مالی و ... که موجب هرگونه فشار روحی بر دانش آموزان می گردد، خودداری گردد.
-حفظ خونسردی و کوشش در کاهش نگرانی های مربوط به این دوره، از اهم وظایف اولیا به شمار می رود.
2. فراهم کردن وسایل و دیگر امکانات آموزشی و کمک آموزشی
منظم کردن کتب درسی و دفاتر و جزوات آموزشی براساس برنامه امتحانات، نظم و آرامش بیشتری به دانش آموزان خواهد داد. هم چنین دسترسی به اینترنت، موبایل، تبلت یا لپ تاپ برای شرکت در امتحانات، در این شرایط لازم است که بهتر است خانواده ها از قبل برای آن برنامه ریزی داشته باشند.
3. تغذیه مناسب
سفارش متخصصان تغذیه بر آن است که در این زمان از تهیه غذا های صرفا پرحجم که تنها معده را پر می نمایند، پرهیز گردد و خصوصا در فصل برگزاری امتخانات، غذا های مغذی و مقوی تهیه شوند.
4. محدودیت در رفت و آمد ها
مشاهده شده که یکی از دلایل افت تحصیلی و کسب نتایج نامطلوب در امتحانات، نتیجه دید و بازدید های خانوادگی و عدم استقرار در مکانی واحد است؛ بنابراین برپایی محافل خانوادگی در ایام امتحانات یک نوع فرصت سوزی است. (رعایت فاصله گذاری اجتماعی)
5. فضاسازی
والدین و دیگر اعضای خانواده باید در زمان امتحانات، فضا و محیطی شبیه کتابخانه را برای فرزندان خود فراهم نمایند. یعنی همان گونه که افراد بسکمک در یک کتابخانه در یک زمان تعیین، بدون هرگونه سر و صدایی مشغول مطالعه هستند، دانش آموز نیز در فضای خانه با همان شرایط مطلوب به درس خواندن بپردازد. هم چنین استفاده بی رویه از تلویزیون و دیگر ابزار های ارتباطی، فضای مطالعه را مخدوش می نماید.
6. اعتمادبخشی
یکی از مطلوب ترین روش های برخورد با فرزندان در زمان امتحانات، بالابردن حس اعتماد به نفس در آن هاست. والدین باید با برخورد های منطقی و آرامش بخش و ذکر توانمندی های فرزند، حس اعتماد به نفس را در او افزایش دهند. زمانی که دانش آموز خود را باور کند، به آسانی می تواند از عهده سخت ترین امتحان با موفقیت برآید.
7. تخصص زمان مناسب به استراحت
دانش آموز باید برنامه ریزی جهت استراحت و خواب خود داشته باشد. خصوصا در شب امتحان، ایجاد فرصت و فراغت برای استراحت دانش آموز باعث می گردد مطالبی را که مطالعه نموده است، به درستی طبقه بندی کند و آن ها را از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل کند.
8. نظارت بر برنامه ریزی دانش آموز
وظیفه اولیا نظارت بر برنامه ریزی دانش آموز است. برنامه ای که قبلا با کمک مشاور و برای امتحانات برای دانش آموز تدوین شده است را باید بر انجامش نظارت کرد.
9. عظیم نمایی نکردن در خصوص امتحانات
والدینی که عادی (نه بی تفاوت) با دانش آموزان برخورد می نمایند و ضمن تبادل نظر با وی به او امید می بخشند و امتحان را در نظر او عادی جلوه می دهند، از حساسیت امتحان می کاهند و سود این روش مناسب را می بینند. به کار بردن هشدار های مکرر با لحن خشن مانند مگر نمی دانی که امتحان داری؟ و ...، فقط اضطراب دانش آموز را افزایش می دهند.
10. کمک دریافت از مشاور مدرسه
آخرین توصیه، مراجعه به مشاور مدرسه برای کمک دریافت است؛ چرا که می توان با توصیه های او، به شناخت بیشتری نسبت به احتیاج های دانش آموز رسید و در طول امتحانات همراه و همیار او بود.
منبع: جام جم آنلاین