کشف شواهدی از اقیانوس باستانی ماگما در گرینلند

به گزارش سیلور 7، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسلش گیر، شواهد یادشده مربوط به صخره ها و سنگ های قدیمی است که در جنوب گرینلند پیدا شده و پژوهشگران می گویند این یافته ها به کسب اطلاعاتی تازه در مورد شرایط زمین در عصر پیشا زیستی منجر می شود.

کشف شواهدی از اقیانوس باستانی ماگما در گرینلند

عصر پیشا زیستی یا هادئن دورانی زمین شناختی شامل حدفاصل بین پیدایش منظومهٔ خورشیدی تا شکل گیری قدیمی ترین سنگ های شناخته شده در سطح زمین است. احتمالاً در 100 میلیون سالِ ابتدای این دوران، زمین و سایر سیاراتِ منظومه خورشیدی شکل گرفته اند. پوستهٔ زمین در این دوران تشکیل و به ضخامت آن افزوده شده است.

به باور دانشمندان در اواخر این دوران، اقیانوس های بزرگ، دشت های بی آب و علف، رشته کوه ها، جلگه ها، رودخانه ها، آتشفشان ها، ابرهای متراکم و بادهای شدید وجود داشته است. دوران یادشده از زمان شکل گیری زمین در 4.5 میلیارد سال قبل آغاز و در حدود 4 میلیارد سال قبل به انتها رسید. شکل گیری جو کره زمین نیز در همین دوره رخ داد.

بررسی شیمیایی نمونه سنگ های کشف شده نشان می دهد قدمت آنها به 3.7 میلیارد سال قبل باز می گردد. در این سنگ ها مقدار زیادی از ایزوتوپ های فلزات سنگین شناسایی شده اند. در آنها همچنین ایزوتوپ های هافنیم و نئودیمیم به همراه ایزوتوپ های تنگستن نادری کشف شده که مشتق از یک ایزوتوپ اصلی باستانی هستند و فقط در 45 میلیون سال اول زندگی کره زمین وجود داشته اند. دست نخورده بودن این ایزوتوپ ها کسب اطلاعات از شرایط اولین سال های شکل گیری کره زمین را تسهیل می کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1572

به "کشف شواهدی از اقیانوس باستانی ماگما در گرینلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف شواهدی از اقیانوس باستانی ماگما در گرینلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید