اجازه دور زدن کنکور را نمی دهیم، سختگیری درانتقال دانشجویان ایرانی

به گزارش سیلور 7، به گزارش خبرنگاران، دکتر باقر لاریجانی امروز در نشست خبری در پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره وضعیت آموزش پزشکی در کشور گفت: تعداد زیادی داوطلب برای ورود به رشته های پزشکی وجود دارد و وزارت بهداشت مخالف دور زدن کنکور برای ورود به پزشکی است.

اجازه دور زدن کنکور را نمی دهیم، سختگیری درانتقال دانشجویان ایرانی

وی اضافه نمود: تسهیلاتی که برای انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور به دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور ایجاد گردیده است تنها مختص دانشجویانی است که در سال های گذشته برای تحصیل به خارج از کشور رفته اند. این تسهیلات به دلیل مشکلات ارزی اتخاذ گردیده است.

لاریجانی یادآور شد: شورای ارزشیابی و مدارک تحصیلی وزارت بهداشت به زودی تصمیمات مهمی را برای پیشگیری هر چه بهتر دور زدن کنکور برای انتقال دانشجویان ایرانی به داخل کشور اعلام می نماید. این شرایط به مراتب سختگیرانه تر از شرایط فعلی است.

وی در پاسخ به مهر درباره اعلام چند دانشگاه علوم پزشکی به عنوان مرجع انتقال دانشجویان ایرانی از چند کشور، یادآور شد: این کار تنها به منزله تسهیل پروسه انتقال و آنالیز پرونده های این دانشجویان است. اما در نهایت تصمیم گیرنده اصلی برای انتقال مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت است.

هزینه آزمونهای بین المللی پزشکی و مشکلات ارزی

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره هزینه آزمون های بین المللی پزشکی و بحث مشکلات ارزی در این زمینه گفت: وزارت بهداشت نمی تواند در این زمینه به صورت مستقل تصمیم بگیرد. ما نظر خودمان را به بانک مرکزی منعکس کردیم و تابع قوانین هستیم و با توجه به شرایط کشور، فعلا ارز دولتی در پرداخت هزینه آزمون های بین المللی نداریم.

وی اضافه نمود: پرداخت برای آزمون های بین المللی در گروه پزشکی به صورت بین المللی است و منابعی برای آن تامین نگردیده است و همچنان باید پرداخت بین المللی به صورت مستقیم انجام گردد.

لاریجانی درباره تعداد دانشجویان ایرانی در گروه علوم پزشکی که در خارج از کشور تحصیل می نمایند، گفت: اطلاعات ما از دانشجویان خارج از کشور منوط به اطلاعاتی است که در صورت کسب معرفی نامه و یا مدرکی از وزارت بهداشت درخواست داشته باشند. حدس می زنیم حدود 10 هزار دانشجوی ایرانی در گروه علوم پزشکی در خارج از کشور تحصیل نمایند.

به 3 هزار دانشجوی ایرانی خارج از کشور ارز تعلق نمی گیرد

وی اضافه نمود: سال گذشته ما 400 پرونده برای انتقال به داخل داشتیم و سال جاری 2 هزار پرونده برای انتقال به داخل تشکیل دادیم. ضمن اینکه 10 هزار نفر متقاضی معرفی نامه برای ارز دانشجویی بودند که از این تعداد 7 هزار نفر در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت تحصیل می کردند و 3 هزار نفر در دانشگاه های غیر معتبر بودند که طبعا برای آنها معرفی نامه ارز دانشجویی ارائه نمی گردد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره قراردادهای بین المللی یادآور شد: سیاست ما گسترش رابطه علمی با کشورهای مختلف است و تبادل استاد و دانشجو در این تفاهم نامه ها صورت می گیرد. این گونه نیست که فردی تک به تک در این فرآیند جابجایی داشته باشد بلکه مهم تیمی مشترک برای تبادلات علمی است.

شرایط جدید انتقال از خارج به زودی اعلام می گردد

وی در پاسخ به مهر در خصوص شرایط جدید انتقال دانشجویان از خارج به داخل گفت: این موضوع به تبلیغات موسسات اعزام دانشجو بدل گردیده است در صورتی که انتقال تنها شامل دانشجویانی است که در گذشته برای تحصیل به خارج از کشور رفته اند. شرایط جدید نقل و انتقال از سوی شورای ارزشیابی وزارت بهداشت به زودی اعلام می گردد. این گونه نیست که کسی که کنکور را بد داده است برود 36 واحد درسی در خارج بگذراند و به دانشگاه های داخل کشور منتقل گردد.

لاریجانی گفت: دانشگاه های علوم پزشکی از تمام ظرفیت پذیرش از طریق کنکور استفاده می نمایند و با توجه به سهمیه های موجود، بسیاری از استعدادهای بالا به سختی در گروه پزشکی قبول می شوند و از همین رو ما از این ظرفیت تنها از طریق کنکور استفاده می کنیم.

وی گفت: دانشگاه های علوم پزشکی برای پذیرش دانشجویان ایرانی خارج از کشور که منتقل می شوند، باید ظرفیت مازاد و شهریه ای ایجاد نمایند. شهریه این دانشجویان از طریق تبدیل شهریه ارزی آنها به ریال محاسبه می گردد و کف شهریه بر اساس مصوبه وزارت بهداشت به دانشگاه ها اعلام گردیده است. دانشجویان انتقالی تنها در ظرفیت مازاد و شهریه ای پذیرفته می شوند.

وی گفت: در چهار دهه اخیر تعداد دانشگاه های علوم پزشکی کشور 4 برابر گردیده است و در بخش تحصیلات تکمیلی با 3 تا 4 برابر شدن ظرفیت، اکنون سالانه 4 هزار نفر در گروه های تخصصی و فوق تخصصی پذیرفته می شوند. 250 هزار نفر دانشجو در گروه علوم پزشکی تحصیل می نمایند و اساتید در این مدت 5 تا 7 برابر گردیده است.

لاریجانی با اشاره به کارهای مهم در حوزه آموزش پزشکی یادآور شد: آمایش سرزمین با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بستر اصلی فعالیت های دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت بهداشت است. در ادامه برنامه تحول در آموزش پزشکی بر بستر آمایش انجام شده است و در ادامه آن نیز ماموریت گرایی دانشگاه های علوم پزشکی، در حال توسعه است.

وی از اجرای برنامه آموزش مهارتی و حرفه ای در علوم پزشکی به عنوان یکی از برنامه های مهم وزارت بهداشت در حوزه کارآفرینی اطلاع داد و گفت: این کار به کمک موسسه آموزش مهارتی و حرفه ای در علوم پزشکی انجام می گیرد و مدرک گرایی را کاهش داده و کارآفرینی ایجاد می نماید.

معاون وزیر بهداشت همچنین با اشاره به فعالیت مرکز ملی آموزش پزشکی در حوزه های مختلف از تدوین سند ارتقای فعالیت استعدادهای درخشان و نخبگان در حوزه وزارت بهداشت اطلاع داد و گفت: این سند در حال آماده سازی است.

وی گفت: در سال گذشته تمام موسسات آموزش عالی علوم پزشکی و بیمارستان های آموزشی اعتباربخشی شدند و ادامه اعتباربخشی در سال جاری تنها محدود به مواردی است که مشکلاتی داشته اند.

لاریجانی اضافه نمود: استانداردهای دوره های پزشکی و دندانپزشکی تدوین گردیده و به اتمام رسید و از سال جاری کاهش طول دوره پزشکی کلید می خورد.

وی یادآور شد: از تابستان سال جاری امکان شرکت در آزمون دستیاری به صورت استریت (پیش از فارغ التحصیلی و پیش از گذراندن دوره طرح و سربازی) در برخی از رشته های تخصصی مورد احتیاج کشور فراهم می گردد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از شروع ارائه دروس به صورت مجازی در علوم پزشکی از مهرماه 97 اطلاع داد و گفت: دروس دانشگاه های علوم پزشکی به صورت مجازی و به کمک دانشگاه علوم پزشکی مجازی ارائه می گردد.

وی گفت: به تمام مناطق آمایشی علوم پزشکی اختیار داده گردیده است که زمینه را برای پذیرش دانشجوی خارجی فراهم نمایند. هم اکنون 3 هزار دانشجوی خارجی از 43 کشور خارجی در حال تحصیل در کشور هستند.

لاریجانی از تدوین شدن آیین نامه مشارکت بخش خصوصی در آموزش علوم پزشکی اطلاع داد و گفت: این آیین نامه با رعایت استانداردها تدوین گردیده است و از سرمایه گذاری مردم و بخش خصوصی در حوزه آموزش علوم پزشکی استفاده می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 25

به "اجازه دور زدن کنکور را نمی دهیم، سختگیری درانتقال دانشجویان ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجازه دور زدن کنکور را نمی دهیم، سختگیری درانتقال دانشجویان ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید