احتمال تعطیلی ماموریت صلح سازمان ملل به دلیل اختلاف بر سر بودجه

به گزارش سیلور 7، خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات و دیپلمات ها نوشت: ماموریت جهانی نیروهای صلح سازمان ملل متحد در صورتی که 193 کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد نتوانند امروز سه شنبه درباره بودجه نو 6 میلیارد دلاری این عملیات به توفق برسند، در معرض خطر تعطیلی قرار خواهد گرفت.

احتمال تعطیلی ماموریت صلح سازمان ملل به دلیل اختلاف بر سر بودجه

این خبرگزاری افزود: این بودجه برای ادامه عملیات نیروهای صلح بان بین المللی تا تاریخ 30 ژوئن 2022(9 تیر) است.

برخی دیپلمات ها تغییرات در فرایند مذاکرات، مسائل لجستیکی و مذاکرات درباره رقابت چین با کشورهای غربی را علت تاخیر درباره توافق بودجه این عملیات بین المللی می دانند.

کاترین پولارد مسئول بخش اسیاست و راهبرد مدیریتی سازمان ملل متحد گفت ماموریت صلح بین المللی 12 ماموریت صلح بین المللی عمدتا در آفریقا و خاورمیانه دارد و به آن توصیه شده خود را برای طرح های احتیاطی در صورتی که بودجه این عملیات به موقع تصویب نشود، آماده کند.

پولارد به خبرنگاران گفت: ما همزمان امیدوار هستیم و اطمینان داریم که کشورهای عضو مجمع در مذاکرات خود به نتیجه ای درباره بودجه این عملیات دست یابند.

وی همچنین گفت اگر مهلت بودجه این عملیات به خاتمه برسد، آنتونیو گوترش دبیرکل تنها می تواند در زمینه حفاظت از دارایی های سازمان ملل و تضمین حفظ و حراست از جان کارکنان و نیروهای صلح بان هزینه کند.

ژان پیر لاکرویکس رئیس نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد گفت این عملیات در صورتی که نتواند اقداماتی همچون حفاظت از جان شهفرایندان، مبارزه با کووید-19 و حمایت از تلاش های سیاسی و مداخلات سیاسی انجام دهد، بشدت محدود خواهد شد.

رویترز نوشت: آمریکا مسئول تامین حدود 28 درصد از بودجه عملیات صلح سازمان ملل است. چین و ژاپن به ترتیب 15.2 و 8.5 درصد در تامین این بودجه نقش دارند.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل یا همان کلاه آبی ها از واحدهای نظامی تشکیل می شوند که از طریق برقراری صلح و روش های مسالمت آمیز به خشونت ها و درگیری های ایجاد شده در داخل یک کشور یا میان دو کشور درگیر خاتمه می دهند.

برای نخستین بار اصطلاح حفظ صلح براساس مواد 10، 11، 15 و 16 میثاق جامعه ملل پیش بینی شد و در پی آن هیات ناظر بر صلح برای اعزام بازرسان و هیات های نظارت بر صلح در هنگام بحران های بین المللی تشکیل شد و جامعه ملل از هیات های ناظر صلح در موارد متعددی استفاده کرد. براساس منشور ملل متحد تنها در یک مورد و آن هم در اجرای ماده 42 منشور می توان نیروی نظامی را به کار گرفت. به کارگیری نیروی نظامی باید به طریقی که مواد 43 تا 47 منشور پیش بینی کرده است، انجام شود.

ترکیب نیروها هم از کارکنان نظامی، پلیس و غیرنظامیان بین المللی یا محلی تشکیل می شود و در مجموع برای پیشگیری از درگیری و توسعه خصومت ها وارد عمل می شوند تا اقدامات ملی و بین المللی برای ایجاد تعمیق صلح، امنیت و قانون گرایی موثر و مستقر شود. این عملیات ها به نام سازمان ملل و در چارچوب تعینی آن و با پرچم سازمان ملل متحد به نام کلاه آبی ها انجام می شود و مسوولیت خطای احتمالی اعمال نیروها هم به خود سازمان منتسب است.

برپایه این عملیات حفظ صلح نماد مقدم همکاری بین المللی و عاملی برای حل و رفع مسالمت آمیز اختلافات است. همین تلاش ها در موقعیت های سخت برای ایجاد و احراز صلح سبب شد که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در سال 1988 میلادی جایزه صلح نوبل را دریافت کنند.

در دوره ای که جهان با بحران ویروس کرونا روبرو شد، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد با یکی از بزرگترین چالش های زمان خود روبرو شدند. بنابراین آنها در مبارزه با این ویروس به صورت همه جانبه به دولت ها و جوامع محلی کمک می کنند و به تطبیق فعالیت های خود برای اجرای وظایف خود از جمله حمایت از اجتماعات آسیب پذیر ادامه می دهند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1774

به "احتمال تعطیلی ماموریت صلح سازمان ملل به دلیل اختلاف بر سر بودجه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال تعطیلی ماموریت صلح سازمان ملل به دلیل اختلاف بر سر بودجه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید