اعلام برندگان جایزه کاستا ، داستانی درباره ظلم به سیاه پوستان برگزیده بخش زندگینامه شد

به گزارش سیلور 7، به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین ، اهدای جوایز کاستا برگزار و منتخبین پنج بخش مختلف داستان، زندگینامه، رمان اولی ها، شعر، و کتاب کودک معرفی شدند.

اعلام برندگان جایزه کاستا ، داستانی درباره ظلم به سیاه پوستان برگزیده بخش زندگینامه شد

کتاب خاطرات لی لارنس، نویسنده کتاب اولی بلندتر آواز می خوانم به عنوان برگزیده بخش زندگینامه معرفی گردید. بلندتر آواز می خوانم خاطرات نویسنده از مادرش است که پس از شلیک پلیس لندن در سال 1985 فلج شد. لارنس برای برنده شدن پیروز شد جولیان بارنز، برنده بوکر را کنار بزند و برنده جایزه پنج هزار پوندی گردد. هیئت داوران کتاب را روایتی بی نظیر و افشاگرانه خواند که به طور بی نظیری مهم است.

لارنس پس از خبر برنده شدنش گفت: خیلی تعجب کردم. نوشتن این کتاب مأموریت من بود، دلم می خواست داستان مان را دیگران بشنوند؛ روایتی که پیش از این گفته نشده بود. دلم می خواست مردم بفهمند که ما یک خانواده عادی بودیم که در بریکستون زندگی می کردیم و قربانی یک بی عدالتی شدیم.

عروس دریایی صدف سیاه نوشته مونیک رافی برنده بخش رمان شد. داستان درباره ماهیگیری است که آوازش یک عروس دریایی با قدمت چند قرن را جذب می نماید. هفتمین رمان رافی به گفته هیئت داوران از تخیلی منحصربه فرد و مقیاسی هیجان انگیز بهره می برد.

عشق پس از عشق نوشته اینگرید پارساد برنده جایزه کاستا در بخش رمان اولی ها شد. داستان در ترینیداد رخ می دهد و هیئت داوران کتاب را پر از شخصیت های فراموش نشدنی خواندند.

سفر قِرقی نوشته ناتاشا فرانت برنده جایزه کاستا در بخش کتاب کودک شد. داستان دو کودک که با شروع جنگ جهانی اول از انگلیس به فرانسه می فرایند. داوران درباره این کتاب گفتند: همه چیز را درباره این کتاب فوق العاده دوست داشتیم. خاص و دوست داشتنی؛ فراری بهشتی و خالص و خوانشی لذت بخش.

پنج برنده جایزه کاستا در سال 2021 هر کدام پنج هزار پوند به عنوان جایزه دریافت کردند و روز 28 ژانویه جایزه کتاب سال کاستا به صورت رسمی اعلام می گردد. داوان برای انتخاب برندگان جایزه در پنج بخش 700 کتاب را آنالیز کردند.

جایزه کاستا بزرگداشتی برای کتاب های لذت بخش است و در پنج بخش داستان، زندگینامه، رمان اولی ها، شعر و کتاب کودک برگزار می گردد و فقط نویسندگانی می توانند در آن شرکت نمایند که اثر خود را به زبان انگلیسی نوشته و خود در بریتانیا یا ایرلند اقامت داشته باشند. یک ماه پس از انتخاب برگزیدگان هر بخش فقط یک کتاب به عنوان منتخب سال کاستا معین می گردد.

این جایزه نخستین بار در سال 1971 و توسط شرکت زنجیره ای وایت بِرِد تاسیس شد و با نام جایزه کتاب وایت بِرِد شناخته می شد. در سال 2006 شرکت قهوه سازی کاستا مدیریت یکی از بهترین جوایز ادبی بریتانیا را به عهده گرفت. سال جاری چهل و نهمین سال برگزاری این جایزه است.

جایزه کاستا به آثاری تعلق می گیرد که خواندن شان لذت بخش باشند و بتوانند این لذت را به خواننده منتقل نمایند و صرف داشتن ارزش های ادبی نویسنده را به دریافت جایزه کاستا نائل نمی نماید. برگزیدگان هر بخش پنج هزار پوند و برنده کتاب سال کاستا 30 هزار پوند دریافت می نماید.

انتخاب کتاب سال کاستا از سال 1985 به سنت های این جایزه ادبی اضافه شد و از زمان شروع تا به امروز دوازده بار آثاری در بخش رمان، پنج بار در بخش رمان اولی ، هشت بار در بخش زندگینامه، هشت بار در بخش شعر و دو بار در بخش کتاب کودک توانسته اند برنده این جایزه شوند. سال گذشته کتاب داوطلب: داستان واقعی قهرمان مقاومت که به آشویتز نفوذ کرد نوشته جک فیروِدِر از بخش زندگینامه به عنوان جایزه کتاب سال کاستا معرفی گردید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1466

به "اعلام برندگان جایزه کاستا ، داستانی درباره ظلم به سیاه پوستان برگزیده بخش زندگینامه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام برندگان جایزه کاستا ، داستانی درباره ظلم به سیاه پوستان برگزیده بخش زندگینامه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید