افزایش فشار به شرکت های بیمه بعد از خروج آمریکا از برجام

به گزارش سیلور 7، به گزارش خبرنگاران به نقل از بیمه مرکزی، غلامرضا سلیمانی که در همایش توسعه بیمه های گفت: فضای کسب و کار در صنعت بیمه به شرایط خاصی بستگی دارد که یکی از آن عوامل سطح تورم در اقتصاد است که در استقبال مردم از بیمه های زندگی نقش بسزایی دارد.

افزایش فشار به شرکت های بیمه بعد از خروج آمریکا از برجام

وی توضیح داد: وقتی تورم بالا می رود مردم برای حفظ ارزش نقدینگی در بخش دارایی های فیزیکی و غیرمولد سرمایه گذاری می نمایند و استقبال از خرید بیمه نامه کمتر می گردد.

سلیمانی امیری با ابراز امیدواری از تاثیر مناسب سمینارهای تخصصی و حرفه ای اینچنینی در توسعه بیمه های زندگی اضافه نمود: بیمه، بانک و بورس سه ضلع مثلث بازارهای پولی و مالی و رکن اصلی اقتصاد هر کشوری به حساب می آیند.

رئیس کل بیمه مرکزی اضافه نمود: صنعت بیمه با تکیه بر پس اندازهای خُرد مردم باید برای آینده آنان اطمینان و آرامش کافی و پوشش های لازم را فراهم کند. رییس شورای عالی بیمه توضیح داد: دستیابی به رشد 50 درصدی در برنامه ششم توسعه که تعهد بیمه مرکزی و صنعت بیمه است با یک یا چند سمینار محقق نخواهد شد اما قطعا می توانیم با یافتن راه حلهای تخصصی کلان کشور نقش آفرینی کنیم.

تنها چهل هزار میلیارد تومان از کل نقدینگی مربوط به بیمه است

وی صنعت بیمه را در دنیا از ارکان اصلی اقتصادی هر کشوری دانست و گفت: از هزار و ششصد هزار میلیارد تومان نقدینگی که در کشور ما وجود دارد تنها چهل هزار میلیارد تومان آن به فعالیت های بیمه گری مربوط می گردد و بیانگر این واقعیت است که از ظرفیت های سرمایه گذاری صنعت بیمه بهره چندانی نبرده ایم.

رییس شورای عالی بیمه با برشمردن سوابق یکصد و چند ساله صنعت بیمه در کشور از این صنعت به عنوان صنعتی مهجور یاد کرد و گفت: امروزه باید از واژه بیمه عمر گذر کنیم و به بیمه های زندگی برسیم و این جابجایی واژه ها می تواند اثرات روانی خوبی را در جامعه بر جا بگذارد.

رییس کل بیمه مرکزی به گزارش نشریه سیمگا در خصوص ضریب نفوذ دنیای بیمه حدود شش و سیزده دهم درصد در سال 2017 و سهم بیشتر بیمه های زندگی در این حوزه اشاره نمود و گفت: آمارهای مربوط به کشورهای هند، ایتالیا، انگلستان و کشورهای توسعه یافته در زمینه صنعت بیمه از سهم بالای افزایش ضریب نفوذ بیمه های زندگی خبر می دهد و این در حالی است که سهم کشور ما در این افزایش ضریب بسیار اندک است و باید کوشش خود را در این خصوص بیشتر کنیم.

سلیمانی با اشاره به موضوع تعهد بیمه مرکزی و تکلیف دولت برای رشد ضریب نفوذ 50 درصدی از نرخ پایه در انتها برنامه ششم توسعه کشور، حرکت شرکت های بیمه به سمت تخصصی شدن را راه حل اصلی این توسعه ارزیابی کرد و گفت: در سال 1390 تنها 10 درصد نمایندگان صنعت بیمه به صورت تخصصی در زمینه بیمه های زندگی فعالیت می کردند که خوشبختانه در سال 1396 این عدد به 39 درصد افزایش یافته که این رشد نشانه نگاه ویژه صنعت بیمه به رشته بیمه های زندگی است.

وی توضیح داد: در سال 1390 تنها سه شرکت به شکل تخصصی در این حوزه فعالیت می کردند که رشته بیمه های زندگی بالای 20 درصد پرتفوی آنان را تشکیل می داد اما در حال حاضر 10 شرکت بیمه ای در این حوزه فعالیت می نمایند که بالای 20 تا 50 درصد از پرتفوی آنها به بیمه های زندگی اختصاص دارد.

افزایش فشار به شرکت های بیمه بعد از خروج آمریکا از برجام

رییس شورای عالی بیمه با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور پس از زیر پا گذاشتن توافقنامه برجام توسط آمریکا اعلام کرد: طبیعتا در شرایط فعلی ممکن است فشار به بیمه ها زیاد گردد چون با توجه به تحریم ها و افزایش ضریب تورم بخشی از بازار بیمه ای دستخوش آسیب خواهد شد.

وی اضافه نمود: باید به فکر سیاستهای تشویقی باشیم و با بازنگری در بخشی از آئین نامه ها و مقررات، عملیات بیمه گری را تسهیل کنیم. سلیمانی امیری سیاست بیمه مرکزی در عدم اعطای مجوز به شرکت های بیمه جنرال را قابل قبول دانست و گفت: در حال حاضر پنج شرکت تخصصی متقاضی دریافت پروانه فعالیت هستند، یک شرکت دیگر کارهای مربوط به پذیره نویسی را انجام می دهد و یک شرکت تخصصی بیمه زندگی هم در حال فعالیت است و به نظر می رسد با تخصصی تر شدن فعالیت شرکت های بیمه مسائل این حوزه به حداقل خواهد رسید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح آخرین وضعیت صنعت بیمه بعد از توافق نامه برجام و شرایط حاضر نسبت به حضور شرکت های خارجی در کشور و بهره گیری از دانش فنی و نیروی انسانی آنان در بخش هایی نظیر بیمه های اتکایی، ابراز امیدواری کرد.

سهم 14.4 درصدی بیمه های زندگی در کشور

رییس کل بیمه مرکزی با تشریح وضعیت بیمه ای کشور و مقایسه آن با شرایط استاندارد دنیای گفت: سهم بیمه های عمر در کشور حدود 14,4 درصد است و نسبت به وضعیت 55 تا شصت درصدی در دنیا شرایط چندان مناسبی نداریم اما امیدواریم با حرکت به سمت تخصصی سازی مسائل این حوزه را به حداقل برسانیم و شرایط را برای رشد آن در فراهم کنیم.

سلیمانی امیری گفت: حضور صنعت بیمه در بازار سرمایه با توجه به ظرفیت های بالای آن یکی از راه های توسعه این صنعت به شمار می آید که متاسفانه در حال حاضر این حضور چندان چشمگیر نیست.

وی به ضرورت تدوین ابزارهای مالی خاص صنعت بیمه برای حضور و نقش آفرینی در بازار سرمایه تاکید نمود و اضافه نمود: ورود صنعت بیمه به بازارهای سرمایه انتها کار نیست بلکه باید ارزیابی گردد که در این حوزه تا چه اندازه سهم خواهیم داشت و در خرید و فروش ها موثر عمل می کنیم. به دلیل اهمیت موضوع اگر لازم باشد آئین نامه های جدیدی را طراحی و ابلاغ خواهیم کرد تا ورود صنعت بیمه به این بازارهای جدید تسهیل گردد.

رییس کل بیمه مرکزی توضیح داد: شرایط باید به گونه ای پیش برود که مردم احساس نمایند سرمایه گذاری آنان در صنعت بیمه نسبت به بانک ها، پتروشیمی ها و نظایر آن از امنیت بالاتری برخوردار است.

سلیمانی با اشاره به این نکته که شبکه فروش اعم از نمایندگان و کارگزاران در خط مقدم صنعت بیمه حضور دارند نسبت به اهمیت فعالیت استارتاپ ها برای بازارسازی تاکید نمود و گفت: نمایندگان و کارگزاران با هماهنگی فعالان حوزه استارتاپ ها می تواند ضمن بازارسازی در رشد هر چه بیشتر صنعت بیمه نقش تاثیر گذاری ایفا نمایند.

رییس کل بیمه مرکزی در انتها با اعلام آمادگی صنعت بیمه برای هم اندیشی با محققان و صاحبنظران دانشگاهی از آنان دعوت کرد تا با ارائه پیشنهادها و نقطه نظرات به توسعه این صنعت یاری نمایند. سمینار توسعه بیمه های زندگی صبح امروز با حضور مدیران ارشد و صاحبنظران صنعت بیمه در محل پژوهشگاه نیرو برگزارشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 39

به "افزایش فشار به شرکت های بیمه بعد از خروج آمریکا از برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش فشار به شرکت های بیمه بعد از خروج آمریکا از برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید