امضای تفاهم نامه احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه نو از طریق صنایع

به گزارش سیلور 7، خبرگزاری خبرنگاران- امروز با امضای تفاهم نامه بین وزارت صمت و وزارت نیرو، هدف گذاری برای احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه تازه از طریق بخش صنعت و معدن انجام شد.

امضای تفاهم نامه احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه نو از طریق صنایع

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در این مراسم با اشاره به این که امروز شاهد 14 هزار مگاوات تراز منفی در تامین برق هستیم، گفت: یعنی این رقم 22 درصد تقاضای کشور را شامل می شود که ما امکان تولید آن را در بخش های مختلف خانگی، صنعتی، اداری و کشاورزی نداریم.

وی با بیان این که یکی از برنامه های وزارت نیرو توسعه ظرفیت های نیروگاهی در کشور متناسب با تقاضاست، گفت: با این برنامه ریزی 35 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی در حوزه های مختلف احداث خواهد شد که 15 هزار مگاوات آن از طریق وزارت نیرو و بخش خصوصی و در قالب نیروگاه های سیکل ترکیبی و بخار انجام خواهد شد در کنار آن ایجاد 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر عملیاتی می شود.

وزیر نیرو با بیان این که سرمایه گذاران برای ایجاد نیروگاه های تجدید پذیر مراجعه کرده اند گفت: ایران ظرفیت بالایی برای احداث نیروگاه های تجدیدپذیر با برخورداری از 300 روز آفتابی می توان طرح های متعددی در بخش انرژی خورشیدی اجرا کرد.

محرابیان با اشاره به این که موضوع امروز تشویق بخش صنایع برای احداث نیروگاه است افزود: این نیروگاه ها برای تامین مصارف صنعت احداث خواهد شد ضمن اینکه تفاهم نامه امروز هم راه اندازی 10 هزار مگاوات نیروگاه ها از طریق بخش صنایع و معادن است که طبق آن صنایع، برق مصرفی خود را برمی دارد و مازاد آن هم به شبکه تزریق خواهد شد.

محرابیان با اشاره به این که ایجاد این نیروگاه ها در آینده ای نزدیک عملیاتی می شود گفت: صنایع ما به دلیل کمبود برق امکان اجرای طرح های توسعه خود را نداشتند که امیدواریم در دو وزارت خانه شاهد همکاری خوب و در نتیجه ایجاد رفاه باشیم.

وزیر نیرو با بیان این که طی دو دهه گذشته شاهد ایجاد ظرفیت های بزرگ در بخش صنایع و معادن بودیم گفت: تلاش های زیادی اجرا شده تا صنعت رشد داشته باشد به خصوص در بخش معادن و صنایع انرژی بر که این صنایع محوری هستند مانند مس، فولاد و آلومینیوم که البته به دلیل ایجاد محدودیت در تامین برق در سال های گذشته شاهد ایجاد دوران سختی برای این بخش بودیم.

وی با اشاره به این که محدودیت های ایجاد شده در بخش صنایع به دلیل کمبود برق سبب افت ارزش اضافه کرده در این بخش شده است افزود: صنعت برق ما بسیار پر افتخار بوده، رشد بالایی داشته و صاحب فناوری (تکنولوژی) است البته ما در این بخش خودکفا و قادر به ساخت انواع نیروگاه ها در داخل و خارج از کشور هستیم.

وی ادامه داد: بخش مهمی از صادرات خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور، مربوط به صنعت برق است، اما در سال های اخیر شاهد افت سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی هستیم بنابراین رشد تقاضا، متناسب با تولید نبوده است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1886

به "امضای تفاهم نامه احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه نو از طریق صنایع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امضای تفاهم نامه احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه نو از طریق صنایع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید