انتقاد ترکیه از نقض عهد آمریکا در پروژه ساخت جنگنده اف -35

به گزارش سیلور 7، یک مقام ارشد ترکیه اقدام واشنگتن در کنار گذاشتن آنکارا از پروژه ساخت جنگنده های اف-35 را مورد انتقاد قرار داد.

انتقاد ترکیه از نقض عهد آمریکا در پروژه ساخت جنگنده اف -35

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یک مقام ارشد ترکیه از اقدام آمریکا در کنار گذاشتن آنکارا از مشارکت در طرح فراوری جنگنده های اف -35 انتقاد کرد.

اسماعیل دمیر، رئیس سازمان صنایع دفاعی نهاد ریاست جمهوری ترکیه گفته هیچ کشوری نمی تواند به صورت یکجانبه کشور دیگری را از پروژه ساخت این جنگنده های پیشرفته کنار بگذارد.

یک مقام مسئول در پنتاگون چند هفته پیش گفت واشنگتن رسماً آنکارا را از اخراج از برنامه فراوری جنگنده نسل پنجمی اف -35 آگاه نموده است.

این خبر چند ماه بعد از آن اعلام شد که سال 2019 گزارش شد آمریکا ترکیه را به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 از روسیه از برنامه چند ملیتی مذکور کنار گذاشته و تحویل این جنگنده ها به آنکارا و آموزش خلبانان آن را به تعلیق درآورده است.

دمیر گفت: هیچ مبنای قانونی برای کنار گذاشتن ترکیه از برنامه فراوری جنگنده های اف-35 وجود ندارد چون این شراکت مبتنی بر یک یادداشت تفاهم است.

او توضیح داد طبق توافقات حاصل شده هیچ شریکی نمی تواند به صورت یکجانبه کنار بگذارد. دمیر تأکید کرد: طبق متن توافقات، حذف هر یک از شرکا تنها در صورت رأی متفق القول همه شرکا یا بنا به خروج داوطلبانه کشور مورد نظر امکان پذیر است.

پیشتر بعضی رسانه ها از توافق یونان با آمریکا برای خرید جنگنده های پیشرفته اف-35 و احتمال انتقال تجهیزات ناتو در ترکیه به جزیره کرت در یونان خبر داده بودند.

وبگاه جوئیش پرس مدعی شده بود که دولت آمریکا میخواهد شش فروند از جنگنده های اف-35 که ترکیه پیشتر سفارش داده بود را به یونان بفروشد. آمریکا از ارسال این جنگنده های پیشرفته به ترکیه به دلیل خرید سامانه اس-400 از روسیه صرف نظر کرد.

ترکیه در کنار، ایالات متحده، انگلیس، کانادا، دانمارک، استرالیا، ایتالیا، هلند، نروژ در این برنامه شرکت داشت و بر اساس این قرارداد، هر کدام از این نه کشوری که در ساخت این جنگنده مشارکت دارند، قطعاتی را می سازند که در نهایت در سه نقطه دنیا این قطعات کنترل شده و سر هم می شوند و به جز ایالات متحده، دو خط فراوری دیگر در ایتالیا و ژاپن هستند.

ترکیه خواهان خرید 100 فروند جنگنده پیشرفته اف-35 شده بود. نخستین جنگنده ها در سال 2018 به ترکیه تحویل شد و خلبانان ترکیه تحت آموزش قرار گرفتند و سپس، پنج فروند دیگر از این جنگنده به ترکیه تحویل شد اما تصمیم آنکارا مبنی بر خرید سامانه پدافندی اس 400 از روسیه، موجب شد که طرف آمریکایی از تحویل این جنگنده ها به آنکارا خودداری کند و خلبانان ترکیه را از برنامه آموزش برای پرواز این نوع جنگنده خارج کرد.

این در حالی است که ترکیه بیش از یک میلیارد و 250 میلیون دلار برای این جنگنده های نسل پنجمی پرداخت نموده است و به همین دلیل به یک شرکت حقوقی بین المللی وکالت داده تا علیه طرف آمریکایی شکایت کند. در عین حال پیشنهاد تشکیل یک کمیته فنی برای آنالیز مسائل و خطرات مربوط به خرید سامانه اس 400 از روسیه برای این جنگنده ها با طرف آمریکایی را ارائه نموده است.

آمریکا مدعی است که سامانه اس-400 خطری علیه جنگنده نسل پنجم اف-35 است. مقامات آمریکایی بر این باورند که این سامانه احتمالا آسیب پذیری این جنگنده ها را شناسایی نموده و این اطلاعات به مسکو انتقال داده می شوند. این در حالی است که ترکیه و روسیه این سناریو را رد نموده اند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 خرداد 1400 بروزرسانی: 6 خرداد 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1672

به "انتقاد ترکیه از نقض عهد آمریکا در پروژه ساخت جنگنده اف -35" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد ترکیه از نقض عهد آمریکا در پروژه ساخت جنگنده اف -35"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید