اندیشکده، غول های هوانوردی جهان در چنگال پاندمی؛ آیا راه نجاتی هست؟

به گزارش سیلور 7، یک اندیشکده بانفوذ آمریکایی در مقاله ای به آنالیز ضربه سهمگین پاندمی (بیماری عالم گیر) کووید-19 به بزرگان صنعت هوانوردی دنیا پرداخته و آینده روشنی را برای نجات این صنایع پیش بینی نمی کند.

اندیشکده، غول های هوانوردی جهان در چنگال پاندمی؛ آیا راه نجاتی هست؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در این گزارش که به قلم جاناتان مسترز از نویسندگان و سردبیران اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا به رشته تحریر درآمده، تصریح شده است: ویروس کرونا آنقدر که به صنعت هوانوردی و هوافضا آسیب رسانده، به کمتر صنایع دیگری صدمه زده است و بعضی از شرکت های مهم از نظر راهبردی در تنگنای سنگین مالی قرار دارند.

در این مقاله با اشاره به توصیه مقامات آمریکا به خودداری از سفر و تمایل بعضی از آمریکایی ها برای انجام سفرهایشان با وجود این توصیه ها، آمده است: واقعیت این است که این پاندمی میزان تقاضا برای مسافرت هوایی بین المللی را کاهش داده و بسیاری از مسافرانی که از هواپیما برای سفرهایشان استفاده می نمایند اکنون در خانه های خود پناه گرفته اند یا این که از راه دور به کارهای خود رسیدگی می نمایند. سقوط دنیای در میزان سفر ضربه سختی به شرکت های هوانوردی و هوافضای غربی وارد نموده و محتمل است این ضربه به یک صنعتی که از نظر راهبردی و مالی حیاتی به شمار می رود، ضربه ای پایدار و ماندگار باشد.

به نوشته این اندیشکده، دیدن هواپیماهایی که عمدتاً خالی هستند برای صنعت هوانوردی دنیای مسئله ای است که بطور مکرر تکرار شده، حال آن که قرار بود که سال 2020 سال پر درآمدی برای این صنعت باشد. الکس دیختر، از شرکای شرکت مکنزی در ماه فوریه گفته بود بطور حتم صرفنظر از معیارهایی سنجش، این پرسودترین دوره پنج ساله در طول هشتاد سال تاریخ صنعت هوایی است.

اما خطوط هوایی آمریکا که اکنون تنها با بخش کوچکی از ظرفیت پروازی خود فعالیت می نمایند در حال دریافت میلیاردها دلار از یاری مالی فدرال هستند به این امید که بتوانند شرایط توفانی ماه های پیش رو را از سر بگذرانند.

در این گزارش با مشابهت سازی دوران پس از حملات 11 سپتامبر 2001، آمده است: اندک تردیدی وجود ندارد که این صنعت برای همواره دستخوش تغییر خواهد شد درست بمانند بعد از حملات 11 سپتامبر. در آن موقع که امنیت اولویت اول فرودگاه ها و ایرلاین ها شده بود، اکنون نیز انتظار می رود که تدابیر ضدویروس و بهداشتی مورد توجه و تمرکز آنها قرار گیرد. خطوط هوایی کوشش خواهند کرد که ضدعفونی کردن هواپیماها و فیلتر های هوارسان و تهویه مطبوع هواپیما را بهبود بخشند و خدمه و مسافران را مجبور به ماسک زدن خواهند کرد یا این که اقدام به تغییرات پرهزینه تری مانند بازطراحی در کابین هواپیما خواهند کرد.

شرکت های هوافضای عظیم نیز ضربه این کاهش ماسفر را می بینند و این امر برای دولت های غربی نگران نماینده است. ایرباس که از سوی یک کنسرسیومی از کشورهای اتحادیه اروپا اداره می گردد و شرکت بوئینگ آمریکا به عنوان فعالیت راهبری قلمداد می شوند که سهم عظیم مالی و امنیتی برای این کشورها دارند. این دو شرکت بیش از 90 درصد از هواپیماهای تجاری دنیا را فراوری می نمایند و این بخش اعظمی از صادرات فناوری بالا برای اتحادیه اروپا و آمریکا است. ضمن این که این دو کشور ده ها هزار نفر از حرفه ای ترین و کارکشته ترین مهندسان و متخصصان دنیا را در خدمت دارند. ضمن این که این کسب وکارها برای بقای زنجیره ای از شرکت های تامین نماینده کوچک تر حیاتی هستند.

بنا بر این گزارش، نگرانی سران این شرکت ها این است که بعضی از شرکت های هوافضای چینی تحت حمایت های پکن، قدم پیش گذاشته بو بخواهند که خلاء به وجود آمده توسط رقبای آمریکا و اروپایی را پر نموده و شرکت های با سابقه را با قیمت های پایین به کار گیرد. اگر هم تنش های ژئوپلتیکی با چین در سال های آینده تشدید گردد، پکن می تواند بازار به سرعت رو به رشد خود را با هواپیماهای فراوری داخل پر نموده و دست بوئینگ و ایرباس را بطور کلی قطع کند.

در این گزارش درباره آینده این صنعت آمده است:مهمترین سوال ها این هستند که دولت ها چه زمانی محدودیت ها بر مسافرت های هوایی را لغو می نمایند؟ یا این که مسافران چه زمان و در چه وسعتی دست به مسافرت می زنند؟ بسیاری از سران تجاری و تحلیلگران چندان خوشبین نیستند.

وارن بافت، سرمایه گذار معروف 6 میلیارد دلار از سهام خود را در شرکت های هواپیمایی آمریکا فروخته است. بعد از آن نیز دیوید کالهون، مدیر بوئینگ پیش بینی کرد که یکی از 4 شرکت عظیم آمریکا سال جاری را دوام نخواهد آورد.

در این گزارش آمده است: اول اکتبر که ممنوعیت اخراج از سوی شرکت های هواپیمایی برداشته می گردد، یکی از تاریخ های حیاتی است. حفظ نیروی کار، یکی از شرایط برخورداری از بخشی از یاری های مالی فدرال بود. شرکت های اروپایی هم اکنون کاهش سنگین در هزینه ها داشته اند و بسیاری بر این عقیده اند که همتایان آمریکایی آنها نیز در این راه گام خواهند نهاد.

در انتهای این گزارش با اشاره به شرایط بوئینگ و ایرباس آمده است، کاهش فراوری در شرکت غول هوانوردی آمریکا یعنی بوئینگ احتمالا به زنجیره ای تامین کالاها نیز سرایت خواهد نمود و تعداد زیادی از شرکت های زنجیره ای وابسته در سیاتل و کالیفرنیای جنوبی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. حال آن که این شرکت هم اکنون نیز بخاطر زمین گیر شدن هواپیماهای 737 مکس پس از سقوط مرگبار این نوع هواپیماها در دنیا، در گرفتاری بود. حال این که پیش بینی تحلیلگران دال بر این بود که این توقف در فراوری در دسامبر 2019 منجر به کاهش 4 دهم درصدی خروجی اقتصاد آمریکا در سه ماهه اول 2020 می گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1065

به "اندیشکده، غول های هوانوردی جهان در چنگال پاندمی؛ آیا راه نجاتی هست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، غول های هوانوردی جهان در چنگال پاندمی؛ آیا راه نجاتی هست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید