برای تامین ذخایر استراتژیک کشور اقدام به واردات گندم کردیم

به گزارش سیلور 7، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه برای تامین مصرف گندم جاری هنوز خودکفا هستیم، گفت: واردات گندم به دلیل تامین ذخایر استراتژیک است.

برای تامین ذخایر استراتژیک کشور اقدام به واردات گندم کردیم

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، حسین مدرس خیابانی در پاسخ به این سوال که چرا در امسال بعد از چند سال خودکفایی در فراوری گندم دوباره به واردکننده این کالای اساسی و استراتژیک تبدیل شدیم، گفت: شک نکنید که خودکفایی ما در فراوری گندم برای تامین مصرف جاری کشور به قوت خود باقی است و اتفاقی در این خصوص نیفتاده است.

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی اضافه نمود: اما به دلیل شرایط خاص کشور و قرار دریافت در شرایط جنگ مالی باید ذخایر استراتژیک داشته باشیم و بنابراین برای تامین ذخایر استراتژیک کشور اقدام به واردات گندم خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در شرایط جنگ نظامی باید مهمات ذخیره کرد و در شرایط جنگ مالی هم باید آذوقه و کالای اساسی ذخیره کرد، بیان داشت: موجودی کالا های اساسی در جنگ مالی به مثابه موجودی مهمات و تسلیحات در جنگ نظامی است بنابراین حتما باید در شرایط جنگ مالی از ذخایر مطمئن کالا های اساسی برخوردار باشیم.

مدرس خیابانی گفت: بنابراین اگر وارداتی در مورد گندم انجام می گردد صرفا بخاطر تامین ذخایر استراتژیک و راهبردی و به مصرف جاری نمی رسد و برای شرایط خاص و لازم است.

قائم مقام وزیر صنعت در پاسخ به این سوال که چرا در حالی که در سال های اخیر ذخایر استراتژیک از محل فراوریات داخلی تامین می شد و با خرید 11 میلیون تن گندم از کشاورزان ذخایر استراتژیک هم تکمیل می شد، اما امسال فقط 8 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد، آیا این موضوع مرتبط با پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم نبوده است؟ بیان داشت: با آزاد شدن آرد صنف و صنعت و کارخانجات کشاورزان بخشی از گندم فراوریی خود را به این بخش فروختند.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی به معنای آن است که در صورتی که کشاورز نتواند محصول خود را بفروشند، دولت موظف به خرید آن محصول است، گفت: بنابراین کشاورزان آن بخش از محصول گندم خود را که به صنف و صنعت نفروخته اند به دولت فروخته اند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: واردات گندم بعد از برداشت اجرا شده و هیچ ارتباطی به قیمت خرید تضمینی گندم ندارد ضمن اینکه اگرچه بخشی از محصول گندم امسال براثر سیل از بین رفت، اما به دلیل بارندگی خوب در میزان فراوری گندم مشکل چندانی نداشتیم.

لازم به ذکر است در جلسه مهرماه 98 اتاق بازرگانی تهران محمود حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی گفت: علیرغم افزایش فراوری گندم در کشور در امسال بعضی از کشاورزان به خصوص کشاورزان استان های غربی و شمال غرب گندم کشت آبی را به دولت نفروختند.

حجتی با بیان اینکه علیرغم اینکه امسال فراوری ما در گندم افزایش یافته بود، اما نتوانستیم همه گندم را از کشاورزان بخریم، گفت: با این شرایط باید بخشی از گندم مورد احتیاج کشور به وسیله واردات تأمین گردد، دولت در این مورد تصمیم گرفته که یک مقدار از احتیاج را به وسیله واردات تأمین کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 754

به "برای تامین ذخایر استراتژیک کشور اقدام به واردات گندم کردیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای تامین ذخایر استراتژیک کشور اقدام به واردات گندم کردیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید