برای تهیه دستگاه حمام ویسکوزیته باید به نکاتی توجه نمود؟

به گزارش سیلور 7، یکی از مهم ترین پارامترهایی که در آنالیز خواص مایعات مورد توجه قرار می گیرد ، ویسکوزیته یا اندازه گرانروی است. با توجه به اهمیت این پارامتر ، انواع دستگاه حمام ویسکوزیته ، در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی ، رنگ ، شیمیایی و سایر حوزه هایی که با مایعات سر و کار دارند ، به کار می رود. در حقیقت ، دستگاه های ویسکوزیمتر به عنوان یک ابزار مهم در آزمایشگاه های کنترل کیفی و تحقیقاتی به کار می روند. در ادامه به نکات مهم برای خرید دستگاه تقطیر در اتمسفر و دستگاه حمام ویسکوزیته می پردازیم.

برای تهیه دستگاه حمام ویسکوزیته باید به نکاتی توجه نمود؟

در هنگام خرید دستگاه حمام ویسکوزیته به نوع دستگاه توجه کنید

برای خرید این نوع دستگاه ها قبل از هر چیز باید به نوع و کاربرد آن دقت کنید. انواع دستگاه حمام ویسکوزیته مختلفی وجود دارد که هر یک از آنها به صورت خاصی در صنایع مختلف به کار می رود. به عنوان مثال ، می توان به دستگاه های ویسکوزیمتر چرخشی ، ویسکومتر بروکفیلد و ویسکومتر کربس اشاره نمود.

در دستگاه حمام ویسکوزیته چرخشی ، دو ستون وارد ظرف حاوی سیال شده و یکی از آنها در داخل دیگری قرار می گیرد. با اعمال نیرو از سمت دستگاه ، یکی از استوانه ها آغاز به چرخش نموده و دیگری ثابت می ماند. سیالی که در بین این دو استوانه دوران می کند ، نیرویی را به دیواره هر کدام وارد نموده و با استفاده از پارامترهای دستگاه مانند سرعت دوران ، می توان مقدار گشتاور و ویسکوزیته سیال را محاسبه نمود.

در دستگاه حمام ویسکوزیته بروکفیلد ، فاصله زیادی بین دو استوانه در داخل سیال وجود داشته که برای نمونه های با مقدار مولکولی درشت مانند انواع محلول های پلیمری کاربرد دارد. در این دستگاه ، استوانه داخلی یا همان اسپیندل با اتصال به دستگاه دوران نموده و با چرخش ، مقدار گشتاور و ویسکوزیته محلول را محاسبه می کند. برای هر محلول باید از اسپیندل مخصوصی استفاده شود.

در دستگاه حمام ویسکوزیته کربس ، شکل اسپیندل به صورت پره های ملخی طراحی شده و استوانه خارجی نیز همان ظرف حاوی نمونه است که بر اساس آن می توان گشتاور سیال را محاسبه کرد. این دستگاه بیشتر در آزمایشگاه های رنگ و چسب استفاده می شود.

انواع دستگاه حمام ویسکوزیته شیشه ای

دستگاه حمام ویسکوزیته شیشه ای یکی از رایج ترین انواع ویسکومترها برای مقدار گیری ویسکوزیته مایعات است. این دستگاه به صورت یک لوله U شکل با دو سر مختلف طراحی شده که در یک سر آن یک مخزن برای نگهداری مایع و در سر دیگر یک حباب مقدار گیری قرار گرفته است.

دستگاه حمام ویسکوزیته شیشه ای دارای دو نوع مدل آبلهود و استوالد است. تفاوت اصلی بین این دو مدل در وجود یک لوله سوم در مدل آبلهود بوده که باعث می شود فشار سیستم به حجم مایع بستگی نداشته باشد.

برای استفاده از دستگاه حمام ویسکوزیته شیشه ای ، مایع به وسیله حباب مقدار گیری به سمت مخزن راهنمایی می شود. در این حباب ، دو نقطه تعیین شده که به عنوان کالیبره دستگاه عمل می نمایند. مدت زمانی که طول می کشد مایع از میان این دو علامت عبور کند به عنوان معیاری برای ویسکوزیته مایع شناخته می شود. این زمان با افزایش ویسکوزیته مایع بیشتر و زمان کمتر می شود.

دستگاه حمام ویسکوزیته شیشه ای برای مقدار گیری ویسکوزیته مایعاتی مانند روغن ها ، چسب ها ، رنگ ها ، مواد شیمیایی و داروها استفاده می شود. این دستگاه ها دقیق ، قابل اعتماد و ساده بوده و به علت هزینه پایین و دقت بالا ، برای کاربردهای صنعتی و آزمایشگاهی مناسب هستند.

دستگاه حمام ویسکوزیته روغن

دستگاه حمام ویسکوزیته روغن یکی از انواع دستگاه های مقدار گیری ویسکوزیته مایعات است که برای مقدار گیری ویسکوزیته روغن و سایر محصولات نفتی استفاده می شود. این دستگاه قادر است تا با افزایش دمای نمونه ، مقدار گرانروی را تحت دماهای مختلف آنالیز کند.

برای انجام مقدار گیری ویسکوزیته روغن با استفاده از این نوع دستگاه ، نمونه روغن در دمای اتاق قرار داده می شود و سپس به آرامی در حمام ویسکوزیته قرار می گیرد. در حمام ویسکوزیته ، دمای نمونه به صورت تدریجی افزایش می یابد و در هر دمای تعیین ، مقدار ویسکوزیته روغن با استفاده از ویسکومتر شیشه ای مقدار گیری می شود.

دستگاه حمام ویسکوزیته روغن برای کنترل کیفیت و تضمین کیفیت در صنایع نفت ، گاز ، پالایشگاهی و سایر صنایع مرتبط با استفاده از روغن ها و محصولات نفتی بسیار مهم است. این دستگاه در صنایع نفتی به عنوان یکی از دستگاه های استاندارد برای مقدار گیری ویسکوزیته روغن استفاده می شود.

علاوه بر اینها ، انواع دیگری از دستگاه حمام ویسکوزیته و دستگاه تقطیر در اتمسفر دیگری نیز وجود دارد که در صنایع مختلف به کار می رود. به طور کلی ، هدف این دستگاه ها مقدار گیری ویسکوزیته سیالات بوده که در بسیاری از صنایع ، از جمله صنایع رنگ و چسب ، صنایع غذایی و دارویی ، بسیار مهم است.

منبع: اتاق
انتشار: 8 خرداد 1402 بروزرسانی: 8 خرداد 1402 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2294

به "برای تهیه دستگاه حمام ویسکوزیته باید به نکاتی توجه نمود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای تهیه دستگاه حمام ویسکوزیته باید به نکاتی توجه نمود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید