برای پوکی استخوان چه مکملی مصرف کنیم؟

به گزارش سیلور 7، پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان یک بیماری پیشرونده است و زمانی ایجاد می­ گردد که فرد میزان قابل توجهی از تراکم استخوان خود را از دست بدهد. در این بیماری خطر شکستگی استخوان افزایش و کیفیت زندگی کاهش می ­یابد.

برای پوکی استخوان چه مکملی مصرف کنیم؟

این مقاله، به آنالیز 5 مورد از مهم­ترین و موثرترین ویتامین­ها و املاح مرتبط با مدیریت در پیشگیری از پوکی استخوان و یاری به درمان آن، می ­پردازد.

کلسیم:

کلسیم یکی از مهم­ترین مواد مغذی برای سلامت استخوان است. تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل­ کلسیم می­تواند از تحلیل بیشتر استخوان­ها و شکستگی­ها جلوگیری کند.

در انواع مکمل­های کلسیم، ملح­های مختلفی از کلسیم استفاده می­گردد. هر ترکیب حاوی میزان متفاوتی کلسیم معدنی است که در اصطلاح کلسیم عنصری یا المنتال Elemental نامیده می­ گردد.

انواع رایج­تر مکمل­های کلسیم عبارتند از:

کربنات و سیترات، دو شکل اصلی مکمل­های کلسیم در بازار می­باشند.

حال به مقایسه­ی این دو نوع کلسیم می ­پردازیم:

  • جذب کلسیم سیترات وابسته به محیط اسیدی معده نمی­باشد. بنابراین فرقی ندارد آن را همراه غذا یا با معده­ی خالی مصرف کرد. اما قرص­های کلسیم کربنات را حتما باید با غذا استفاده کرد، زیرا برای جذب به محیط اسیدی معده احتیاج دارد.
  • تحمل گوارشی مکمل­های حاوی کلسیم سیترات بهتر از کلسیم کربنات است. چرا که کلسیم کربنات عوارض گوارش مختلفی نظیر معده درد، نفخ و یبوست دارد در صورتیکه کلسیم سیترات فاقد این عوارض است.
  • میزان جذب کلسیم سیترات بیشتر از کلسیم کربنات است. و با وجود اینکه کلسیم المنتال موجود در کلسیم کربنات بیشتر از سیترات کلسیم است، ولی به علت جذب بالا­ی کلسیم سیترات این نقیصه رفع می­گردد.

ویتامین دی:

ویتامین D به میزان کلسیم نقش مهمی در سلامت استخوان دارد.

ویتامین D3 به عنوان فرم فعال ویتامین دی جذب کلسیم و فسفر را افزایش می­دهد. همچنین سطوح ناکافی از ویتامین ­D، توانایی بدن برای جذب کلسیم را مختل می­کند که منجر به افزایش تحلیل استخوان و افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان می­گردد.

ویتامین K2:

ویتامین K2 از دسته ویتامین­های محلول در چربی است که انقلابی در مبحث ویتامین­ها را درپی داشته است. ویتامین K2 عموماً در روده به وسیله باکتری­ها فراوری می­گردد و در مواد غذایی کمتر یافت می­گردد. ویتامین K نقش مهمی در حفظ استحکام استخوان و جلوگیری از تجزیه استخوان دارد. کمبود ویتامین K2 با افزایش خطر شکستگی استخوان و کاهش تراکم استخوان مرتبط است.

مطالعات نو نشان داده اند که مصرف مکمل کلسیم به تنهایی و بدون حضور ویتامین K2 سبب رسوب کلسیم در بافت­های نرم و رگ­ها می­گردد. در واقع ویتامین K2 با فعال کردن پروتئین تشکیل دهنده استخوان (استئوکلسین) موجب جذب و قرارگیری کلسیم در بافت­های استخوانی می­گردد.

همچنین با فعال شدن استئوکلسین به وسیله ویتامین K2 جلوی تخریب استخوان به وسیله سلول­های تحیل برنده­ی استخوانی(استئوکلاست) گرفته می­گردد. در صورت فقدان ویتامین K2 این پروتئین فعال نشده و کلسیم جذب استخوان نمی­گردد و در خون باقی می­ماند.

درضمن ویتامین K2 قادر به فعال کردن پروتئین هایی است که کلسیم را از بافت­های نرم مثل شریان­ها حذف می­کنند و در نتیجه می­تواند ریسک بیماری­های قلبی عروقی و سکته را کاهش دهد.

منیزیم:

نزدیک به 60 درصد از ذخایر منیزیم بدن در بافت استخوانی یافت می گردد. یک مطالعه روی 51 زن یائسه نشان داد که 40 درصد از زنان مبتلا به پوکی استخوان یا تراکم استخوان پایین، سطح منیزیم بدنشان پایین بود. علاوه بر این، چندین مطالعه در بزرگسالان نشان داده که افرادی که منیزیم را به وسیله مکمل ها بدست می­آورند، تراکم توده استخوانی بهتری نیز دارند.

زینک:

تحقیقات بیان می­کنند که زینک با تحریک سلول­های سازنده استخوان (استئوبلاست) و مهار سلول های تحلیل برنده­ی استخوان (استئوکلاست) توده استخوانی را افزایش می دهد. از این جهت می توان گفت مصرف مکمل زینک دارای اثرات پیشگیرانه و درمانی بر تحلیل استخوان است.

برترین محصول برای پیشگیری، مدیریت و درمان پوکی استخوان چیست؟

شرکت مهبان دارو جز اولین فراوریکندگان محصولاتی است که به صورت اختصاصی و بر اساس درک صحیح از نقش مهم K2، مکمل ویتاول استئوبان را در جهت مدیریت و درمان پوکی استخوان فرموله نموده است. مکمل ویتاول استئوبان به عنوان یک مکمل پیشرو و همگام با محصولات روز جهان، ترکیب ویتامین­ های D3 و K2 با کلسیم سیترات، منیزیم و زینک را در کنار یکدیگر ودر قالب یک قرص قرار داده است و همین امر اثربخشی این مکمل را افزایش داده است.

هر قرص استئوبان حاوی 800 میلی­گرم کلسیم سیترات، 65 میکروگرم ویتامین K2، 600 واحد ویتامین د3، 8میلی گرم زینک سولفات و 150 میلی­گرم منیزم اکساید می­باشد. پیشنهاد می­ گردد برای مشاهده برترین اثربخشی از این محصول، روزانه دو عدد قرص استئوبان برای مدت 6 ماه بهره ببرید.

مزیت­های قرص ویتاول استئوبان:

  • راحتی مصرف برای بیمار
  • جلوگیری از پوکی استخوان
  • افزایش تراکم توده استخوانی
  • کاهش عوارض گوارشی
  • کاهش ریسک تشکیل سنگ کلیه
  • جلوگیری از رسوب کلسیم در جداره عروق و بافت­های نرم
  • افزایش جذب هدفمند و اختصاصی کلسیم در بافت­های استخوانی

تهیه وتدوین: دکتر رعنا منوچهری

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 12 تیر 1401 بروزرسانی: 12 تیر 1401 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2126

به "برای پوکی استخوان چه مکملی مصرف کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای پوکی استخوان چه مکملی مصرف کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید