بزرگترین شبکه های ریلی دنیا

به گزارش سیلور 7، علاوه بر حمل و نقل جاده ای، شبکه های ریلی نیز نقش مهمی در مسافرت های زمینی دارند. از این رو، توسعه این شبکه برای رونق سفر بسیار حائز اهمیت است و بعضی از کشورهای دنیا به این مهم دست یافته اند.

بزرگترین شبکه های ریلی دنیا

انتخاب وسیله یکی از ارکان مهم سفر به شمار می رود و برخی افراد بنا به دلایل متعددی از جمله امنیت سفر و حتی حفظ محیط زیست، سفرهای ریلی را به سفرهای هوائی ترجیح می دهند. به دلیل وجود تقاضای رو به رشد در صنعت حمل و نقل و بویژه در این حوزه ، کشورهای مختلف درصدد توسعه شبکه های ریلی خود هستند و حتی برخی به پیشگامان این عرصه تبدیل شده و دارای بهترین و گسترده ترین شبکه های ریلی جهان هستند. در این مقاله نگاهی گذرا به نقشه این شبکه ها خواهیم داشت.

در این نقشه کشورهای جهان بر اساس وسعت شبکه های ریلی خود تعیین شده اند. مناطقی که به رنگ آبی تیره هستند دارای بزرگ ترین و وسیع ترین شبکه ها و مناطق آبی روشن به مراتب دارای شبکه های ریلی کوچک تری هستند. جای تعجب ندارد که بزرگترین شبکه ها متعلق به کشورهایی نظیر ایالات متحده آمریکا، روسیه، هند و کانادا است.

البته در رابطه با این موضوع نکات جالبی وجود دارد. برای مثال، کشور بریتانیا با 17732 کیلومتر خط آهن هفدهمین کشور جهان از لحاظ خطوط ریلی است در حالیکه از لحاظ وسعت خاکی در صندلی هفتاد و هشتم در بین کل کشورهای جهان قرار گرفته است. همچنین کشور رومانی با داشتن صندلی مشابهی-رتبه هشتاد و یکم- دارای 22298 کیلومتر خط آهن بوده و در رتبه پانزدهم قرار گرفته است.

در مقابل، برخی از کشورها مانند اقتصادی، ماداگاسکار و افغانستان با وجود دارا بودن وسعت خاکی اصلا دارای خطوط ریلی نیستند و در خصوص سایر کشورها نیز بسیار ناچیز است. برای مثال، کشور پاراگوئه با جمعیتی بالغ بر 7 میلیون نفر و وسعتی در حد یک استان، صرفا 38 کیلومتر خط آهن راه اندازی نموده یا وسعت خطوط ریلی کشور لائوس با وسعتی بالغ بر 236800 کیلومتر مربع و 6800000 نفر جمعیت، 3.5 کیلومتر است. البته رکورددار کوچک ترین خط آهن در جهان، شهر واتیکان با 1.27 کیلومتر خطوط ریلی است.

البته برخی از کشورها بنا به دلایل جغرافیایی و محیطی مانند مناطق صعب العبور کوهستانی یا تراکم جنگلی از داشتن خطوط ریلی بی بهره اند که از این گروه می توان به ایسلند، گرینلند، یمن، عمان، بوتان، لیبی و گینه نو اشاره نمود.

منبع: کجارو / The Daily Telegraph
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 833

به "بزرگترین شبکه های ریلی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین شبکه های ریلی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید