ترمیم چاه های گاز با نانو سیمان خود ترمیم شونده

به گزارش سیلور 7، به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، نشت گاز از چاه های گاز طبیعی نه تنها به اتلاف منابع منجر می گردد، بلکه باعث افزایش دمای کره زمین به علت تبدیل این گاز به متان و انتشار آن در جو کره زمین نیز می گردد.

ترمیم چاه های گاز با نانو سیمان خود ترمیم شونده

از همین رو مهندسان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا نوع جدیدی از نانو سیمان منعطف را ابداع نموده اند که با تزریق آن به بخش های آسیب دیده سیمان های قدیمی می توان شکاف های آنها را پر کرد و از تشدید مسائل چاه های گاز و تخریب آنها که می تواند خطرات زیادی به وجود آورد، جلوگیری کرد.

نشت گاز از چاه های گاز طبیعی ممکن است موجب تغییر فشار و دما در این چاه ها شده که این امر به لوله های انتقال گاز نیز آسیب می رساند. از همین رو یافتن راهی برای غلبه بر این مشکل نیز ضروری به نظر می رسد. تزریق چندباره سیمان برای حل این مشکل معمولاً مؤثر نیست و در بسیاری از موارد شکاف های ریز در بدنه چاه های گاز طبیعی نیز کشف نشده باقی می مانند.

به گفته دکتر آرش داهی طالقانی دانشیار دانشکده مهندسی نفت در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا استفاده از نانو سیمان منعطف با ضخامتی اندک تمامی شکاف ها و ترک های سیمان های قدیمی را می پوشاند و جلوی نشت گاز متان به جو زمین را می گیرد.

این سیمان را می توان به درون تمامی شکاف ها و ترک های چاه های قدیمی گاز طبیعی پمپاژ کرد و افزوده شدن گرافیت و آب به آن مقاومت محصول نهایی را افزایش می دهد.

ضخامت پوشش نانو سیمان نهایی به دست آمده تنها 120 میکرون است و از آن می توان برای ترمیم میلیون ها چاه طبیعی متروکه رهاشده در سراسر دنیا استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 بهمن 1399 بروزرسانی: 11 بهمن 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1449

به "ترمیم چاه های گاز با نانو سیمان خود ترمیم شونده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترمیم چاه های گاز با نانو سیمان خود ترمیم شونده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید