خبرنگاران شرط اقلیم کردستان عراق برای برگزاری جشن های نوروز

به گزارش سیلور 7، تهران - خبرنگاران - مقام های اقلیم کردستان عراق در اربیل برای برگزاری آیین ها و جشن های نوروز از جمله جشن روشن کردن مشعل شرط گذاشتند.

خبرنگاران شرط اقلیم کردستان عراق برای برگزاری جشن های نوروز

به گزارش خبرنگاران از منابع عراقی، مسئولان اقلیم کردستان امروز (پنجشنبه) بیان کردند مردم این منطقه در صورتی مجاز به برگزاری جشن و آیین های نوروزی هستند که پروتکل های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا را رعایت نمایند.

به همین دلیل، امید خوشناو استاندار اربیل در نشست مطبوعاتی گفت که دولت اقلیم کردستان عراق سال جاری تصمیم گرفته است که جشن های نوروزی برگزار گردد.

وی تاکید نمود که شهروندان اقلیم در صورتی می توانند نوروز را گرامی بدارند و در جشن شرکت نمایند که در چارچوب پروتکل ها و اقدام های پیشگیرانه از همه گیری ویروس کرونا رفتار نمایند.

استاندار اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق گفت که جشن نوروز مطابق با شرایط بهداشتی و ایمنی در مقابل ویروس کرونا برگزار خواهد شد.

خوشناو تاکید نمود که در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی، ماسک زدن و حفظ فاصله اجتماعی تنها راه اساسی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا است.

مقام های اقلیم کردستان عراق سال گذشته برگزاری جشن های نوروزی را به سبب انتشار ویروس کرونا و در اوج همه گیری ممنوع بیان کردند.

فرست صوفی استاندار وقت اربیل اسفند ماه 98 در نشست خبری اعلام نموده بود که لغو جشن های نوروزی بخشی از اقدام های پیشگیرانه دولت اقلیم کردستان عراق برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا است.

حزب دمکرات کردستان عراق نیز اسفند پارسال در بیانیه ای بیان کرد که به سبب شرایط ویژه ناشی از شیوع ویروس کووید - 19 در منطقه، کشورهای همسایه عراق و بعضی مناطق دنیا به منظور حفظ سلامت مردم یادواره بزرگداشت ملا مصطفی بارزانی لغو خواهد شد.

نوروز جشن باستانی و ملی نمودهای عراق به جا مانده از دوران ایران باستان، صندلی ویژه ای در میان نمودهای سراسر منطقه و دنیا دارد.

نمودهای عراق هر سال همزمان با ایران و شروع سال جدید خورشیدی با برپایی آیین های ویژه ای مشعل نوروز را روشن می نمایند و این عید را جشن می گیرند.

بر این اساس در سال های اخیر نه تنها در استان های شمالی (اقلیم کردستان عراق) بلکه از سراسر عراق و از قومیت های مختلف عید نوروز را گرامی می دارند و مشعل نوروز را روشن می نمایند.

بسیاری از کشوهای خاورمیانه و حوزه تمدن نوروز از جمله ایران، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ازبکستان و عراق عید باستانی نوروز را جشن می گیرند.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 فروردین 1400 بروزرسانی: 27 فروردین 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1601

به "خبرنگاران شرط اقلیم کردستان عراق برای برگزاری جشن های نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شرط اقلیم کردستان عراق برای برگزاری جشن های نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید