خبرنگاران صدا و سیمای کردستان با برنامه های متنوع به استقبال نوروز رفت

به گزارش سیلور 7، سنندج ‑ خبرنگاران - مدیرکل صداوسیمای مرکز کردستان گفت: صدا و سیمای استان در آستانه شروع سال نو با برنامه های متنوعی به استقبال نوروز 1400رفت.

خبرنگاران صدا و سیمای کردستان با برنامه های متنوع به استقبال نوروز رفت

به گزارش خبرنگاران، جعفر عبدالملکی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: این مرکز در 2 بخش صدا و سیما (رادیو و تلویزیون) برنامه های متنوع را برای ایام تعطیلات نوروز تهیه و تدارک دیده تا شهروندان در این ایام بیشتر وقت خود را در محیط خانه با تماشای تلویزیون سرگرم باشند.

وی افزود: برنامه های این ایام با توجه به ویژگی فرهنگی این منطقه تهیه شده و موسیقی کُردی بخشی از فرهنگ این دیار است و به همین دلیل در برنامه های این ایام مانند تمام سال با موسیقی کُردی آراسته شدند.

مدیرکل صداوسیمای مرکز کردستان گفت: موسیقی کردی به عنوان یک موسیقی حماسی و غنایی به شمار می رود با باورها و اعتقادات مقدس و حماسی این منطقه عجین شده است.

عبدالملکی با اشاره به جایگاه موسیقی در استان کردستان و انتخاب شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی از سوی یونسکو گفت: موسیقی کُردی با قدمتی دیرینه یکی از گنجینه های مردم کردزبان است که قدمت آن به هزاران سال پیش برمی شود.

وی در خصوص برنامه های واحد سیمای این مرکز افزود: در این ایام با ویژه برنامه نوروزی کورده واری طبقه ب ساختار ترکیبی نمایشی با مدت زمان 150 دقیقه که در لحظه تحویل سال تولید و پخش می شود و همچنین برنامه جیژوانی به هار ویژه ایام صبحگاهی هر روز با مدت زمان 120 دقیقه و برنامه به هاری کورده واری نیز با مدت زمان 120 دقیقه و با ساختار ترکیبی نمایشی هر روز ساعت 16 الی 18 پخش خواهد شد.

وی افزود: برنامه کودک، برنامه روژمان، برنامه ورزشی، مسابقه هه نگاوی زیرین، به ره و روناکی و پخش مستندهای ایران من و غارهای کردستان از جمله دیگر سیمای این مرکز در ایان نوروز است.

عبدالملکی افزود: واحد صدا (رادیو) این مرکز هم با برنامه های متنوعی از جمله جی ژوانی به هار، به هاری کُردی و نوقله کُردی سعی می کند، بر اساس سلیقه مخاطبان به برنامه ها تنوع ببخشد و شنوندگان را از خود را اراضی کند.

مدیر کل مرکز کردستان همچنین به نوآوری در حوزه گزارش های خبری نوروزی اشاره کرد و گفت: در حوزه خبر، گزارشگرها در قالب اکیپ های ویژه تجهیز و به نقاط مختلف استان با رعایت دستورالعمل های بهداشتی ویژه ایام کرونا، از جمله نقاط مرزی و دور از دسترس، فرستاده خواهند شد تا زیبایی های طبیعی این گوشه از مرز و بوم را با خلاقیت های ویژه خود در قالب بسته های خبری به تصویر کشیده و با زبانی شیوا و رسا به مردم و میهمانان معرفی کنند.

وی با اشاره به پیروزیت های هنرمندان صداوسیمای مرکز کردستان در جشنواره های کشوری افزود: در سال جاری همکاران این مرکز در چندین جشنواره در بخش های صدا، سیما، خبر و پویانمایی (انیمیشن) پیروز به کسب رتبه های کشوری شدند.

برای نخستین بار پاییز 1327 اولین فرستنده رادیویی متعلق به ارتش در سنندج شروع به کار کرد اما شروع به کار مرکز رادیو و تلویزیونی در سنندج به سال 1350 بر می شود و برنامه های شبکه اول سیما برای شهروندان سنندجی پخش می شد.

بعد از پیروزی انقلاب در سال 1363 استودیوهای جدید ضبط و پخش برنامه های محلی صداوسیمای مرکز کردستان راه اندازی شد که ابتدا سه ساعت در شبانه روز و بعدها پنج ساعت برنامه داشت.

شروع به کار شبکه استانی سیما پنج سال بعد از صدا بود و 25 آذر 1380 با تولید و پخش پنج ساعت برنامه در روز، از طریق 180 ایستگاه تلویزیونی و رادیویی فعالیت خود را شروع کرد که در استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، کرمانشاه و شمال عراق هم قابل دریافت بود.

صداوسیمای مرکز کردستان هم اکنون با 420 ایستگاه رادیو تلوزیونی، پوشش 98 درصدی جمعیت استان را در اختیار دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1577

به "خبرنگاران صدا و سیمای کردستان با برنامه های متنوع به استقبال نوروز رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران صدا و سیمای کردستان با برنامه های متنوع به استقبال نوروز رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید