خبرنگاران چرا مردم به مصرف مرغ های درشت و سنگین تمایل دارند؟

به گزارش سیلور 7، تهران - خبرنگاران - مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران به تمایل کشتارگاه ها و خرده فروشان برای فروش مرغ سنگین اشاره نمود و گفت: خرده فروشان ترجیح می دهند برای دریافت پول بیشتر مرغ سنگین تر در ترازو بگذارند زیرا می توانند پول بیشتری از مردم دریافت نمایند.

خبرنگاران چرا مردم به مصرف مرغ های درشت و سنگین تمایل دارند؟

محمدعلی کمالی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار مالی خبرنگاران درباره گلوگاه های فراوری و عرضه مرغ سایز اضافه نمود: پیش از دوران دفاع مقدس، مردم ما نیز مرغ سایز با وزن های 1.2 تا 1.4 کیلوگرم همانند کشورهای منطقه و دیگر کشورهای جهان مصرف می کردند، اما در دوران جنگ فرهنگ مصرف مرغ درشت رایج شد.

دوران کوپنی علت اقبال مردم به سمت مصرف مرغ درشت

وی با بیان اینکه مصرف مرغ درشت یک مسئله فرهنگی ناشی از زمان جنگ و دوران ارائه مرغ کوپنی است، اظهارداشت: در آن موقع مرغداران یا کشتارگاه ها و آنهایی که مرغ از مرغداران خریداری و به دولت تحویل می دادند سهمیه کوپنی و سهمیه خود را ممکن بود مرغ های نامرغوب تحویل بدهند و مرغ های مرغوب را به اصطلاح در بازار آزاد به فروش برسانند، بنابراین از همان موقع در ذهن مردم مصرف مرغ های سنگین جا افتاد.

منافع کشتارگاه ها و خرده فروشی ها در مرغ سنگین وزن است

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی توضیح داد: البته عده ای به لحاظ مالی منافعی در فراوری و عرضه مرغ سنگین وزن دارند به طوری که مرغ سنگین برای کشتارگاه های که مرغ را خریداری می نمایند و می فروشند، به دلیل کاهش ضایعات، سود بیشتری دارد.

وی اضافه نمود: البته کشتار مرغ سنگین وزن برای کشتارگاه هایی که حق العمل کاری فعالیت می نمایند، سود چندانی ندارد به طور مثال کشتار دو مرغ سبک وزن دو دل، دو جگر و دو سر و ضایعات بیشتری دارد اما زمانی که مرغ سنگین کشتار می گردد ضایعات کمتری را شامل می گردد.

کمالی گفت: با توجه به اینکه مرغ سنگین، قیمت گران تری نسبت به مرغ سبک دارد از لحاظ کشتارگاه ها نیز کشتار یک مرغ سنگین از دو عدد مرغ سبک سود بیشتری دارد.

وی به تمایل خرده فروشان برای فروش مرغ سنگین اشاره نمود و اضافه نمود: از سوی دیگر چون مردم مرغ را عددی از خرده فروشی ها خریداری می نمایند، خرده فروشان نیز ترجیح می دهند برای دریافت پول بیشتر مرغ سنگین تر در ترازو بگذارند زیرا می توانند پول بیشتری دریافت کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی توضیح داد: البته طبق قانون باید کشتارگاه ها مرغ سنگین وزن را برای قطعه بندی استفاده نمایند اما تا به امروز این موضوع عملیاتی نشده است.

وی یکی دیگر از عوامل مهم در عرضه و فروش مرغ های سنگین وزن را ذهنیت و فرهنگ مردم دانست و اظهارداشت: ذهنیت اشتباه مصرف نمایندگان باعث شده که فراوری و فروش مرغ های سنگین وزن در کشور نهادینه گردد درحالی که مصرف مرغ سنگین علاوه بر ضایعات و چربی دارای به جامانده آنتی بیوتیکی است که می تواند برای سلامت جامعه مضر باشد.

کمالی اضافه نمود: همچنین مدت زمان نگهداری مرغ های سنگین به دلیل داشتن چربی در بافت گوشت و ماهیچه ها کمتر است زیرا این نوع گوشت مرغ زودتر اکسید می گردد و مصرف آن مطلوب نیست به طور مثال گوشت مرغی که از فریزر خارج می گردد اگر دارای لکه های گرد سفید رنگ باشد، نشانه اکسیده شدن است.

وی گفت: به طور قطع مصرف مرغ سایز علاوه بر فراورینماینده و مصرف نماینده برای منافع ملی کشور سودمند است زیرا فراورینمایندگان نیز از نهاده کمتری برای فراوری مرغ کیفی استفاده می نمایند.

بازار مرغ کاملاً رقابتی است

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه بازار مرغ یک بازار کاملاً رقابتی است، اضافه نمود: مرغداران به سمت شرکت ها و مجموعه ای که مدیریت جوجه ریزی دارد و خدمات بهتری ارائه می دهند، می فرایند اما مرغ آرین به دلیل اینکه در ساختار دولتی شکل گرفت نتوانست آن رقابتی که لازمه یک بازار رقابتی است را با شرکت های قدر خارجی انجام بدهند.

وی اظهارداشت: حتی نتوانستند ظرفیت های آن را آنگونه که مناسب است تبلیغ نمایند، به طور طبیعی این مسائل باعث شد که مقداری مرغ آرین عقب بیفتد و نتواند صندلی خود را در بازار حفظ کند و عملاً از بازار خارج شد.

کمالی توضیح داد: اکنون که با تشدید تحریم ها و مسائل ارزی برای واردات نژادهای تجاری دیگر روبرو شدیم، دولت به این نتیجه رسید که ما از این ظرفیت مرغ آرین استفاده کنیم که در مقابل تحریم ها بتوانیم مقاومت کنیم به همین دلیل دوباره به سمت احیای مرغ آرین گام برداشته اند.

وی گفت: از زمانی که به طور جدی احیا و ارتقای مرغ آرین در دستور کار قرار گرفته، فضاهای خوبی ایجاد شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی سیگنال های احیای مرغ آرین را امیدوار نماینده دانست و ادامه داد: امیدواریم کسانی که به این سمت می فرایند مورد حمایت تحقیقاتی و مالی لازم قرار بگیرند تا این مرغ بتواند در بازار رقابتی به صندلی واقعی خود دست پیدا کند.

وی اضافه نمود: آزمایش ها و فعالیت های تحقیقاتی نشان می دهد مرغ آرین حداقل تا 37 روزگی فاصله زیادی با نژادهای تجاری دیگر ندارد و به طور طبیعی می تواند در شرایط تحریم جایگزین نژادهای دیگر گردد.

به گزارش خبرنگاران، سال گذشته (1398) بیش از دو میلیون و 700 هزار تن گوشت مرغ در کشور فراوری و به بازار داخلی و خارجی عرضه شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1430

به "خبرنگاران چرا مردم به مصرف مرغ های درشت و سنگین تمایل دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چرا مردم به مصرف مرغ های درشت و سنگین تمایل دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید