خبرنگاران 2کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کردستان شناسایی شد

به گزارش سیلور 7، سنندج - خبرنگاران - مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: موارد جدیدی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بر اساس عملیات انجام گرفته رصد و پایش برنامه ملی کنترل و پیشگیری بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، در 2 روستای دیواندره شناسایی شد.

خبرنگاران 2کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کردستان شناسایی شد

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

مجتبی ورمقانی شامگاه دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفت: 2 کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در روستاهای جعفرآباد و عزیزآباد وزمان از توابع شهرستان دیواندره شناسایی شد و اقدامات مرتبط با مهار و مختومه کردن آن در جریان است.

وی اضافه کرد: بیش از 25 قطعه طیور بومی (شامل مرغ، خروس و بوقلمون) در روستای عزیزآباد وزمان و بیش از 60 قطعه در روستای جعفرآباد تلف شده اند و این تعداد رو به افزایش است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان اضافه کرد: روستای جعفرآباد 2 سال قبل هم از کانون های شیوع این بیماری در استان بکد.

ورمقانی گفت: 2 کانون مشکوک دیگر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در دیواندره در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه نگرانی ها از شیوع این بیماری در حال افزایش است، اضافه کرد: در حال حاضر مرغداریهای صنعتی استان عاری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند.

وی تاکید کرد: با هدف جلوگیری از انتقال عامل بیماری به طیور بومی و یا واحدهای صنعتی و گسترش آن، شهروندان هرگونه بروز تلفات غیر متعارف در طیور بومی را در اسرع وقت به ادارات دامپزشکی شهرستان ها و یا خانه های بهداشت اطلاع دهتد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با تاکید بر محصور نمودن محل نگهداری طیور بومی و قطع ارتباط با پرندگان آزاد پرواز، اضافه کرد: کاهش مصرف دان و آب و کاهش تولید در واحدهای صنعتی توسط مسوول فنی بهداشتی و یا مدیریت واحد به نزدیکترین اداره دامپزشکی گزارش شده و از خرید و فروش طیور بومی بصورت دوره گردی خودداری شود.

ورمقانی با بیان اینکه کردستان 16 واحد مرغداری مرغ مادر و هشت واحد مرغداری تخمگذار دارد که مستعد ابتلا به این بیماری هستند، اضافه کرد: واکسن به اندازه کافی تامین شده و به مرغداران توصیه می شود تا هرچه زودترنسبت به تهیه و تزریق آن به طیور خود اقدام کنند.

وی اضافه کرد: این تاکید نسبت به واحدهایی که در اطراف تالاب ها و دریاچه ها از جمله زریبار مریوان و سراب قروه هستند بیشتر از سایر واحدها است و در این بیماری نگرانی اصلی متوجه روستاییانی بوده که با کشتار بدون مجوز و نظارت بهداشتی، خرید و فروش مرغ بومی امکان شیوع بیماری را افزایش می دهند.

ورمقانی تاکید کرد: به صورت مرتب از تلفات مشکوک نمونه برداری و در آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی کردستان، آزمایش می شود .

پیش از این و 21 بهمن، نتیجه نمونه گیری از یک قطعه لک لک در دریاچه زریبار مریوان آنفلوآنزای مثبت فوق حاد پرندگان اعلام شد.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است که این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت سبب همه گیری در میان آنها می شود.

پرندگان وحشی آبزی به عنوان مهمترین ذخایر طبیعی ویروس آنفلوآنزا محسوب می شوند و بوسیله آنها ویروس از یک نقطه به نقطه دیگری حمل و از طریق بزاق و فضله، بیماری به پرندگان اهلی و کسانی که با پرندگان تماس دارند، منتقل می شود.

در نوع خفیف آنفلوآنزای مرغی، ابتلا به بیماری با ریزش پرهای پرندگان و کاهش تولید تخم تعیین می شود و در نوع دوم، بیماری به سرعت در میان پرندگان شایع و باعث اتلاف شمار زیادی از آنها می شود.

این بیماری از طریق تجارت پرندگان زنده و پرندگان مهاجر مانند اردک ها و سایر پرندگان دریایی از کشوری به کشور دیگر منتقل می شود.

سرفه، گلودرد، تنگی نفس و سابقه تماس در یک هفته قبل از مرگ پرندگان آلوده یا در مرحله واگیری و سطوح آلوده به ویروس و تب بالای 38درجه از علایم بیماری آنفلوآنزای مرغی در انسان محسوب می شود.

پرندگان آبزی، وحشی و مهاجر بدون ابتلا بـه ایـن بیماری می توانند ویروس را تا مسافت های طولانی انتقال دهند و لازم است اقدامات پایش بیماری به صورت مستمر تشدید شود.

انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه های پرندگان کشته شده نیز می تواند به این بیماری مبتلا شود.

در ایران منشاء این بیماری پرندگان مهاجری عنوان می شود که در فصل سرد سال از مناطق سردسیر شمالی وارد مناطق گرم یا معتدل می شوند.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 فروردین 1400 بروزرسانی: 3 فروردین 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1553

به "خبرنگاران 2کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کردستان شناسایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 2کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کردستان شناسایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید