دورنمای روابط روسیه با اتحادیه اروپا و آمریکا چگونه خواهد بود؟

به گزارش سیلور 7، با وجود تأکید بر لزوم اجرای سیاست بازدارندگی روسیه در دولت جو بایدن و گسترش اختلافات اتحادیه اروپا با مسکو، همه طرفین بر لزوم ادامه گفت وگو ها برای برطرف مسائل و همکاری در عرصه های ممکن، اذعان دارند.

دورنمای روابط روسیه با اتحادیه اروپا و آمریکا چگونه خواهد بود؟

با ما سفر کنید و با قیمت تور ارزان اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا در تحلیلی نوشته است: جو بایدن رئیس جمهوری جدید ایالات متحده در سخنرانی روز آدینه خود در وزارت امور خارجه این کشور، تغییرات اساسی در سیاست خارجی آمریکا را تشریح کرد. وی میخواهد تا حد زیادی به سیاست دوران باراک اوباما بازگردد، البته بدون ازسر گیری مجدد روابط با مسکو. بایدن وعده داد که به رویارویی جدی با روسیه خواهد پرداخت و این کشور را مجبور می کند بهای اقداماتش را بپردازد. البته آنطور که بسیاری انتظار داشتند، روسیه را دشمن اصلی آمریکا اعلام نکرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

بایدن گفت که میخواهد با کشورهای متحد واشنگتن ائتلافی بوجود آورده و به خاطر دخالت در انتخابات آمریکا، حملات سایبری و مسموم کردن شهروندان خود به مقابله جدی با روسیه بپردازد.

این در حالی است که شرایط آلکسی ناوالنی یکی از موضوعات مورد مذاکره در جریان نخستین مکالمه تلفنی سرگئی لاوروف و آنتونی بلینکن، وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا در روز پنج شنبه بود. لاوروف در این گفت وگو، از طرف آمریکایی خواست تا به قوانین ملی روسیه احترام بگذارد و در عین حال تأکید کرد که مسکو آماده عادی سازی روابط با واشنگتن است. وزرای خارجه دو کشور تمایل برای ادامه مذاکرات را مورد تأیید قرار دارند.

روابط روسیه و اتحادیه روپا در حال حاضر در پایین ترین سطح خود واقع شده است

این در حالی است که جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز پنج شنبه به مسکو سفر نموده و با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه مذاکرات مفصلی انجام داد. کنفرانس مطبوعاتی مشترک دو مقام بلندپایه نشان داد که تعداد مسائل مورد توافق طرفین چندان زیاد نیست.

در عین حال، به رغم باقی ماندن موارد اختلاف نظرات، به گفته آقای بورل، در جریان مذاکرات، عرصه هایی که امکان همکاری دوجانبه و در سطح بین المللی روسیه و اتحادیه اروپا وجود دارد، مورد آنالیز نهاده شد.

این مقام اروپایی همچنین اعتراف کرد که هنوز کشورهای عضو اتحادیه، در مورد اعمال تحریم های جدید علیه مسکو تصمیم گیری ننموده اند. به گفته وی، اتحادیه اروپا اگر بخواهد به یک نقش آفرین دنیای تبدیل گردد، باید به سمت مصاحبه با روسیه روی آورد.

لاوروف نیز تأکید کرد که توسعه روابط با روسیه، در جهت منافع کشورهای اروپایی خواهد بود که همسایه و شریک مالی نزدیک این کشور است. وی اعتراف کرد که روابط روسیه و اتحادیه اروپا در شرایط متشنجی واقع شده است، ولی ایجاد دیوار سکوت کمکی به خارج شدن از شرایط نخواهد کرد.

در این رابطه ولادیمیر چیژوف نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا نیز معتقد است که روابط مسکو و بروکسل هنوز هم می تواند به سطح عادی بازگردد. به گفته وی، هر دو طرف به ضرورت انجام مذاکرات اذعان دارند و همکاری هایی در بعضی جهت گیری ها دارند که نمونه شاخص آن، کوشش روسیه و اتحادیه اروپا در حل و فصل مسائل پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته ای ایران است.

چیژوف یادآور شد که مذاکرات جوزف بورل و سرگئی لاوروف در مسکو تأییدی بر لزوم حفظ و گسترش گفت وگوهای دوجانبه در تمامی زمینه ها بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1612

به "دورنمای روابط روسیه با اتحادیه اروپا و آمریکا چگونه خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دورنمای روابط روسیه با اتحادیه اروپا و آمریکا چگونه خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید