عمارت و باغ صدری؛ تنها یادگار ارباب نمیر برای اهالی یزد

به گزارش سیلور 7، استان یزد، یکی از بی مثال ترین استانهای ایران از نظر بافت تاریخی و بناهای خشت و گلی بوده که با مردم مهربان و قطابهای شیرینش شهرتی جهانی دارد. این استان کویری با شهرهای گوناگونی که داشته، منبع خاتمه ناپذیری از بناهای دیدنی و بی نظیر است. یکی از این دیدنی های بی مثال که در شهر تفت بوده، عمارت و باغ صدری تفت نام دارد. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا هرچه بیشتر شما را با زیبایی های عمارت و باغ صدری تفت آشنا کنیم.

عمارت و باغ صدری؛ تنها یادگار ارباب نمیر برای اهالی یزد

جهت دریافت خدمات طراحی محوطه باغ ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

تاریخچه

باغ صدری شهر زیبای تفت با وسعت 13 هزار متر مربع به امر صدرالعلما یکی از حکام دوره زندیان احداث شد. اما، باغی که در حال حاضر بسیار دیدنی و رویایی به بازدید عموم اختصاص یافته است، در سال 1370 شمسی توسط شهرداری از خانواده میزانیان خریداری شد. باید بدانید که آنها از نوادگان ارباب نمیر بوده اند.

ارباب نمیر چه کسی بود؟

ارباب نمیر در حقیقت باغبان باغ صدرالعلما در تفت بود. او پس از مدتی، برای کار راهی هندوستان می شود و پس از چندی، با اندوخته ای به شهر زادگاهش باز می شود و به قیمت 5 هزار تومان این باغ را از صدر العلما می خرد. باغبانی که حالا صاحب باغ شده، اردواج می نماید و 11 فرزند حاصل این ازدواج می شوند که 6 تای آنها در خردسالی از جهان می فرایند. این خانواه به جا مانده، پس از مرگ ارباب نمیر به بازسازی و بازسازی باغ محل زندگیشان می پردازند و این میراث گرانبها را با دقت نگهداری می نمایند تا به یادگار بماند برای استان زیبای یزد و مردم این خطه کویری.

معماری

تابستان نشین اولین ساختمان هنگام ورود به این باغ دیدنی و شگفت انگیز بوده که تالاری به ابعاد 10 متر در 12 متر دارد. ارتفاع ساختمان اصلی این باغ زیبا با بادگیر مشهورش به 22 و نیم متر می رسد و پنجره های ارسی چند رنگ برای نیامدن پشه رنگارنگ شده اند. کوشک زمستانی این باغ هم از دیگر نقاط رویایی و زیبای آن محسوب می شود.

محل قرارگیری بلندترین بادگیر شهر تفت

بادگیرهای دیدنی و زیبا در استان یزد به وفور یافت می شوند و خنکای پایین این بادگیرها در دل گرمای کویر، خود یکی از تجربه های بی نظیر و دل انگیز این منطقه است. مرتفع ترین بادگیر تفت که شاید نشانی از عظمت و شکوه صاحبش باشد، بر بالای عمارت باغ صدری نصب شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 1 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1122

به "عمارت و باغ صدری؛ تنها یادگار ارباب نمیر برای اهالی یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمارت و باغ صدری؛ تنها یادگار ارباب نمیر برای اهالی یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید