فرق کلسترول با تری گلیسیرید چیست و هر یک چه اهمیتی دارند؟

به گزارش سیلور 7، خبرنگاران | سرویس علوم - تری گلیسرید یکی از چربی های خون است که بدن از آن به عنوان انرژی لحظه ای یا ذخیره شده استفاده می نماید. کلسترول نیز یکی دیگر از اجزای چربی خون است که بدن برای فراوری بعضی هورمون ها، ویتامین D و عناصر لازم برای هضم غذا از آن استفاده می نماید. بنابراین هر دو نوع چربی برای بدن احتیاج هستند، اما چرا سطح بالای این چربی ها مضر است؟ در ادامه با این چربی ها و فرق کلسترول با تری گلیسیرید بیشتر آشنا می شویم.

فرق کلسترول با تری گلیسیرید چیست و هر یک چه اهمیتی دارند؟

در صورتی که بخش خاصی از این متن مدنظر شماست، با انتخاب عناوینی که در فهرست موضوعی زیر ارائه شده اند، به بخش دلخواه خود برسید.

  • چرا تری گلیسیرید اهمیت دارد؟
  • فرق کلسترول با تری گلیسیرید چیست؟
  • کلسترول و تری گلیسیرید بالای 200 چه عوارضی دارند؟

چرا تری گلیسیرید اهمیت دارد؟

اگرچه ممکن است شما سطح کلسترول خون خود را بدانید و از تفاوت میان کلسترول بد و کلسترول خوب مطلع باشید، اما همچنان ممکن است ندانید که سطح تری گلیسیرید شما نیز به همان اندازه مهم است. در واقع تری گلیسیرید بالا درست مثل کلسترول بد بالا خطرناک است و ممکن است منجر به بیماری های قلبی گردد.

با وجود اینکه طی 30 سال گذشته شمار مبتلایان به تری گلیسیرید بالا روبه افزایش بوده است، اما تنها 1/3 درصد از افرادی که به این مشکل دچار هستند داروی مورد تایید برای کاهش تری گلیسیرید خون مصرف می نمایند. این یافته ها نشان می دهند که مطلعی نسبت به اهمیت سطح تری گلیسیرید خون بسیار پایین است و باید توجه بیشتری به آن گردد.

اهمیت سطح تری گلیسیرید تا جایی است که بعضی از متخصصان قلب معتقدند که این روز ها دیگر فقط سطح کلسترول خون نیست که باید مورد نظارت قرار بگیرد. باید به تری گلیسیرید خون نیز به عنوان بخشی از چربی کل خون نگاه کرد. به عبارت دیگر، باید چربی خون را شامل سه بخش کلسترول خوب، کلسترول بد و تری گلیسیرید دانست.

بیشتر بخوانید: دلیل افزایش تری گلیسیرید خون چیست؟

فرق کلسترول با تری گلیسیرید چیست؟

فرق کلسترول با تری گلیسیرید از عملکرد آنها در بدن ناشی می گردد. تری گلیسیرید ها در بیشتر چربی های بدن از جمله چربی خون وجود دارند. زمانی که شما کالری های چرب بیشتری نسبت به معمول مصرف می کنید، میزان چربی یا لیپید در خون افزایش پیدا می نماید. همچنین بدن ما از کربوهیدراتی که می خوریم نیز تری گلیسیرید فراوری می نماید. در حالت بهینه، سطح تری گلیسیرید شما باید کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر باشد، اما تا سطح 199 mg/dL نیز مسئله ای را به وجود نمی آورد. سطوح بیش از 200 mg/dL به عنوان تری گلیسرید بالا و بیش از 500 mg/dL به عنوان تری گلیسرید بسیار بالا در نظر گرفته می گردد.

کلسترول برای فراوری بعضی از مواد مورد احتیاج بدن از غذا بکار می رود. برخلاف تری گلیسیرید، تمام کلسترول ها به بیماری قلبی منجر نمی شوند. کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) از رسوب کلسترول در رگ های خونی جلوگیری می نماید و آن ها را به کبد می فرستد، به همین دلیل به آن کلسترول خوب می گویند. معمولا سطح بالای تری گلیسیرید با سطح پایین HDL همراه است. لیپوپروتئین کم چگالی (LDL) را به عنوان کلسترول بد می شناسیم، لیپوپروتئین کم چگالی درون رگ های خونی پلاک تشکیل می دهد.

در حالت ایده آل مجموع کلسترول خون شما باید کمتر از 200 mg/dL باشد، اما باید اجزای کلسترول (کلسترول خوب و بد) خود را نیز کنترل کنید. به طور کلی می توان شرایط مطلوب کلسترول خون به توضیح زیر است:

  • سطح LDL خون باید بین 70 تا 130 mg/dL باشد و هرچقدر که از 70 کمتر باشد، شرایط مطلوب تر است.
  • سطح HDL خون باید بین 40 تا 60 mg/dL باشد و هرچقدر که از 60 کمتر باشد، شرایط مطلوب تر است.

بیشتر بخوانید: علائم کلسترول بالا + علت، عوارض و روش درمان

کلسترول و تری گلیسیرید بالای 200 چه عوارضی دارند؟

کلسترول بالای 200

تری گلیسرید بالای 200

سکته مغزی

قند خون بالا

سکته قلبی

کبد چرب

درد سینه (angina)

التهاب پانکراس

بیماری عروق کاروتید

چاقی

بیماری شریانی محیطی

-

سخن پایانی

سطح بالای کلسترول LDL و تری گلیسیرید ارتباط مستقیمی با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی دارند. همانطور که می دانید این بیماری ها می توانند به سکته مغزی و قلبی منجر شوند و سکته می تواند صدمات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. بنابراین اگر سطح کلسترول یا تری گلیسیرید خون شما بالاست، از همین امروز برای کاهش آن قدم بردارید. در این رابطه پیشنهاد می کنیم مطلب کاهش کلسترول خون با معجزه سیب و بادام را نیز مطالعه کنید. همچنین با به اشتراک گذاشتن نظرات و تجربیات خود در قسمت ارسال نظر به ما و سایر همراهان خبرنگاران یاری کنید سبک زندگی سالم تری را در پیش بگیریم.

برگرفته از: medlineplus ،webmd ،everydayhealth

منبع: setare.com
انتشار: 25 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1651

به "فرق کلسترول با تری گلیسیرید چیست و هر یک چه اهمیتی دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرق کلسترول با تری گلیسیرید چیست و هر یک چه اهمیتی دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید