فیلم های عظیم از کارگردان های مشهور که هرگز ساخته نشدند

به گزارش سیلور 7، شاید تعجب کنید اگر بدانید فیلم های بزرگی که ساخته نشده اند چه قدر زیاد است (مانند فیلم ناپلئون توسط کوبریک) با اینکه کارگردان های بزرگی همچون دیوید فینچر، تارانتینو، ترنس مالیک و دیگران پشت آن فیلم ها بودند. بسیاری از این کارگردانان مشهور فیلم های ساخته نشده شان از فیلم های ساخته شده شان بیشتر یا مهمتر است. اینها فیلم های ساخته نشده ای هستند که همواره آرزوی دیدن شان را داریم.

فیلم های عظیم از کارگردان های مشهور که هرگز ساخته نشدند

بیوگرافی هوارد هیوز توسط کریستوفر نولان

نولان اندکی پس از اولین حضورش در استودیوی اصلی هالیوود در سال 2002 با هیولای برادران وارنر و فیلم بی خوابی شروع به نوشتن یک درام زندگی نامه در خصوص سرمایه دار میلیاردر و فیلمساز هوارد هیوز کرد. نامزد اسکار برای فیلم دانکرک در سال 2007 به دیلی بیست گفت که فیلم نامه بیوگرافی هیوز بهترین کاری است که او نوشته و پیش فراوریش به اندازه کافی طول کشیده تا جیم کری نقش هیوز را بازی کند. (نقشی که این کمدین برای بازی آن به دنیا آمد.) این پروژه پس از آنکه فیلم هوانورد مارتین اسکورسیزی از نولان در چرخه فراوری پیشی گرفت، کنسل شد. اسکورسیزی، لئوناردو دی کاپریو را برای بازی در نقش هیوز انتخاب کرد و نولان نمی خواست یک فیلم زندگی نامه رقابتی با همین موضوع بسازد. این کارگردان بیوگرافی هیوز را کنار گذاشت و تصمیم گرفت برای کارگردانی ساخت فیلم بتمن شروع می نماید با برادران وارنر متحد گردد.

دارن آرنوفسکی برای فیلم بتمن: سال اول

یکی از بزرگترین علاقه مندی های عشاق سینما فیلم بتمن: سال اول است. در سال 2000 اعلام شد که دارن آرنوفسکی می خواهد این فیلم اقتباسی را بسازد و فرانک میلر هم قصد فیلمنامه نویسی آن را دارد. آرنوفسکی به تازگی فیلم مرثیه ای برای یک رویا را ساخته بود و قصد داشت برای اولین بار با فیلم بتمن مورد حمایت برادران وارنر ظاهر گردد. این استودیو قصد داشت پس از استقبال ضعیف از بتمن و رابین از سال 1997، دوباره نسخه ای جدید از بتمن را بسازد. انتها آرنوفسکی به دلیل درگیری های کاری پروژه را ترک کرد و نولان بتمن شروع می نماید را ساخت.

دیوید لینچ با رانی راکت

دیوید لینچ کمی پس از اولین موفقیت خود در سال 1977 با عنوان کله پاک کن در پروژه رانی راکت شروع به کار کرد. فیلم در خصوص یک کارآگاه یک پا بود که وارد بعد دیگری می گردد و توسط یک کوتوله سه پا که می تواند برق را کنترل کند، ضربه می خورد. لینچ برای یافتن استودیویی کوشش می کرد که در چنین داستان عجیب و غریبی همکاری کند. بالاخره کارگردان رانی راکت را متوقف کرد و با مرد فیل نما جریان اصلی خود را ادامه داد اما او اغلب به کوشش برای ساخت رانی راکت بازمی گشت. شرکت های مختلف فراوریی آمدند و رفتند اما افسوس، لینچ هرگز رانی راکت را نساخت.

مارتین اسکورسیزی با دینو

مارتین اسکورسیزی مدت هاست که می خواهد یک نسخه بیوگرافی از دین مارتین با عنوان دینو بسازد. این کارگردان در سال 1992 حقوق کتاب نیک تاچ را به همین نام خریداری کرد و خود را برای نوشتن فیلمنامه آماده کرد. شایعات حاکی از آن بود که اسکورسیزی حدوداً در سال 1997 برای ساخت دینو آماده بود و قصد داشت تام هنکس را در نقش مارتین و جان تراولتا را در نقش فرانک سیناترا، به علاوه هیو گرانت، آدام سندلر و جیم کری در نقش های مکمل را بازی دهد. برنامه ریزی، درگیری ها و مذاکرات بودجه بین اسکورسیزی و برادران وارنر پروژه را به تأخیر انداخت، بنابراین اسکورسیزی شروع به ساخت دار و دسته نیویورکی با میراماکس کرد. دار و دسته نیویورکی در نهایت یک فراوری طولانی بود و به مرور برادران وارنر دینو را از فراوری حذف کرد.

اسپایک لی با مارا نجات بده جو لوئیس

همواره یکی از پروژه های اشتیاق برانگیز اسپایک لی ما را نجات بده جو لوییس بود که درامی در خصوص رقابت بوکسور معروف آفریقایی-آمریکایی و مبارز آلمانی، ماکس اشملینگ، درست قبل از جنگ دنیای دوم بود. شولبرگ فیلمنامه نویس روی فیلمنامه این فیلم کار کرد و لی از اوایل سال 2001 به کارگردانی پیوست. کارگردان ساخت ساعت بیست و پنجم و نفوذی را ادامه داد اما او گفت که جو لوئیس همواره قابل ساخت است. به نظر می رسید وقتی ترنس هاوارد برای بازی در نقش اصلی انتخاب شد، پروژه به طرز چشمگیری پیش می رفت اما با ادامه کارگردانی لی در پروژه های دیگر، این درام تاریخی نتوانست شکل بگیرد.

کلاغ قاتل از کوئنتین تارانتینو

تارانتینو به خاطر صحبت در خصوص پروژه ها و سپس سال ها بعد رها کردن آنها مشهور است. کلاغ قاتل، فیلمنامه ایست که وی نوشت و بعدها از آن برای حرامزاده های بی آبرو استفاده کرد. در فیلمنامه اصل حرامزاده های بی آبرو، ستوان آلدو رین با بازی برد پیت، با جوخه ای از سربازان سیاه پوست روبرو می گردد که آنها نیز مامور انتقام هستند. فیلمنامه کلاغ قاتل تارانتینو با موضوع این دسته بود که سعی داشتند از افسران سفیدی انتقام بگیرند که آنها را در ارتش اذیت می کردند. تارانتینو اعتراف نموده است که فیلمنامه کلاغ قاتل اگر بخواهد ساخته گردد، به بازنویسی احتیاج دارد. با توجه به اینکه تارانتینو بعد از 10 فیلم سینمایی و نهمین فیلم سینمایی اش روزی روزگاری در هالیوود، میخواهد بازنشسته گردد، بعید به نظر می رسد کلاغ قاتل ساخته گردد.

کاترین بیگلو با ژاندارک: همراهی فرشتگان

کاترین بیگلو در همان زمان که در سال 1996 فیلم علمی-تخیلی خود روزهای عجیب را می ساخت، به پروژه حماسی تاریخی همراهی فرشتگان پیوست. این پروژه یکی از سه فیلم ژاندارک بود که در آن موقع در دست ساخت بود و فیلمنامه آن توسط جی کاکس نوشته شده بود که امروز بیشتر به خاطر همکاری هایش با مارتین اسکورسیزی شناخته می گردد. زمانی که لوک بسون به عنوان تهیه نماینده اجرایی وارد هیئت مدیره شد و خواهان انتخاب بازیگر میلا یوویچ در نقش ژاندارک توسط بیگلو شد، این پروژه از هم پاشید. وقتی بیگلو از همراهی فرشتگان جدا شد، بسون وارد کار شد تا خودش فیلم را کارگردانی کند. بیگلو به دلیل نقض قرارداد از بسون شکایت کرد و ادعا کرد که وی عناصر فیلمنامه او را در فیلم خودش استفاده نموده است.

اقتباس از رمان گرافیکی الیوت نس توسط دیوید فینچر

فینچر پروژه های ساخته نشده بی شماری داشته است اما یک پروژه نزدیک به فراوریش نس است. این فیلم اقتباسی از رمان گرافیکی Torso بود و قرار بود مت دیمون به عنوان مأمور مبارزه با الکل در نقش الیوت نس در داستانی در خصوص دستگیری یک قاتل زنجیره ای کلیولند بازی کند. کیسی افلک و راشل مک آدامز نیز در این فیلم نقش های کلیدی داشتند که با درگیری فینچر برای مورد عجیب بنیامین باتن همراه شد. این فیلم کنار گذاشته شد زیرا پیش فراوریش طولانی تر از حد انتظار بود و انتها پارامونت حقوق رمان گرافیکی که قبلاً مالک آن بود را از دست داد. فینچر هم به پروژه شبکه اجتماعی پیوست.

دیوید فینچر با بیست هزار فرسنگ زیر دریا

یکی از مشهورترین پروژه های از دست رفته دیوید فینچر 20000 هزار فرسنگ زیر دریا است که اقتباسی از رمان کلاسیک ماجراجویی ژول ورن در سال 1870 می باشد. فینچر در حال ساخت فیلمی با دیزنی بود و قبل از لغو شدن پروژه مکان های پیش بینی شده و بودجه هنگفتی در اختیار داشت اما همه چیز بر هم خورد زیرا کارگردان و استودیو در انتخاب بازیگران به توافق نرسیدند. گفته می گردد که فینچر می خواست برد پیت یا چنینگ تیتوم را به عنوان بازیگر بدست آورد، اما ظاهرا دیزنی مصمم بود که ستاره آن کریس همسورث باشد. پس با هم به توافق نرسیدند.

مرد مورچه ای ادگار رایت

فیلم های Ant-Man پیتون رید از ضعیف ترین آثار در دنیای سینمایی مارول است که باعث می گردد بسیاری از هواداران فکر نمایند اگر ادگار رایت آن را می ساخت با این شخصیت چه می کرد. اگر استودیو و فیلمساز به دلیل اختلافات از هم جدا نشده بودند، تصاویر جذاب و لحن جالب رایت می توانست مورد استقبال زیادی قرار گیرد. آنچه در خصوص جدایی رایت از مرد مورچه ای دلخراش بود این بود که او و جو کورنیش، نویسنده همکارش، برای یک دهه در حال ساخت فیلم ابرقهرمانی بودند که نسخه آنها از این پروژه توسط نویسندگان رید، پاول راد و آدام مک کی رها شد.

سوفیا کاپولا با پری دریایی کوچک

سوفیا کاپولا در سال 2014 قرار بود نسخه لایو اکشن انیمیشن پر هوادار پری دریایی کوچک را بسازد اما هرچه بودجه فیلم بالا رفت، کاپولا بیشتر دریافت که باید نگاه اصلی خود برای این پروژه را به خطر بیندازد و جوری که خودش دوست دارد نمی تواند آن را بازسازی کند. کاپولا علاقه ای به ساخت نسخه محبت آمیز و لطیف خانوادگی دیزنی نداشت اما در عوض می خواست عناصر تاریک هانس کریستین اندرسن را نگه دارد. این کارگردان گفت که استودیو قصد ندارد هزینه های زیادی را برای چنین پروژه پر خطری ریسک کند که شامل فیلمبرداری با ویژگی های زیر آب می گردد. انتها این فیلمساز پس از یک سال، پروژه را ترک کرد. این پروژه در هالیوود و بدون کاپولا شناور بود و در سال 2015 کلوئی گریس مورتس در نقش آریل بازی کرد اما چندان توجهی جلب نکرد.

ترنس مالیک با بیوگرافی چگوارا

اولین بار درام بیوگرافی چه استیون سودربرگ در سال 2008 به عنوان درامی به کارگردانی ترنس مالیک شروع شد. این فیلمساز علاقه زیادی درباره چگوارا داشت و سودربرگ برای کارگردانی زندگی نامه چگوارا به او مراجعه کرد. سودربرگ پیش از این بنیسیو دل تورو را برای بازی در نقش این شخصیت انتخاب نموده بود. مالیک شروع به کار بر روی فیلمنامه کرد که منحصراً بر مبارزات انتخاباتی چه در بولیوی از 1966 تا 1967 متمرکز بود اما سودربرگ مطرح نمود که پیش نویس مالیک غیرقابل خواندن است. تهیه نماینده بیل پولاد در سال 2011 گفت که فیلمنامه مالیک بسیار گیج نماینده است و ساخت آن آسان نیست. سودربرگ در نهایت پروژه را تحویل گرفت و از ابتدا شروع کرد. ویژگی چگوارای مالیک کنار گذاشته شد و کارگردان کار خود را با فیلم دنیای جدید ادامه داد.

استنلی کوبریک با ناپلئون

ناپلئون کوبریک قرار بود یک فیلم زندگی نامه ای و یک حماسه بزرگ باشد که نه تنها نبوغ او، بلکه زندگی اولیه او در پاریس را به عنوان محافظ خانواده های مختلف مرفه را پوشش دهد.

اینکه چه اتفاقی افتاد به طور خلاصه می توان گفت کوبریک وسواس بسیار زیادی در ساخت فیلم داشت و تحقیقات بی خاتمه و دقیقش بسیار زمان برد. وقتی کار او تمام شد، استودیوهای علاقه مند مانند MGM (مترو گلدن مایر) و سپس United Artists اساساً نسبت به ساخت این فیلم سرد شدند، زیرا اعتقاد داشتند حماسه های تاریخی از مد افتاده اند. کوبریک در ابتدا به عنوان پروژه بعدی خود پس از 2001: یک ادیسه فضایی فیلم را به عنوان یک فراوری 5 میلیون دلاری (تقریبا 100 میلیون دلار به دلار امروز) با ایده های فوق العاده بلند پروازانه که شامل بیش از 30000 نفر به عنوان هنرور برای صحنه های جنگ بود، به نمایش گذاشت. پس از گفتن نام هایی مانند ایان هولم، الک گویسی، لارنس اولیویه و پاتریک مگی، دیوید همینگز قرار بود نقش اصلی را بازی کند و آدری هپبورن قرار بود به عنوان شخصیت ژوزفین ایفای نقش کند. انتها استودیو از پرداخت بودجه خودداری کرد. در همان زمان فیلم واترلو درباره ناپلئون ساخته شد و کوبریک نمی خواست زاویه دیدش در فیلم را تغییر دهد.

آیا ممکن است یک روز ساخته گردد؟ خیر. شما می توانید پیش نویس 147 صفحه ای کوبریک را از سال 1969 بخوانید اما خود شخص مرده است. با این حال، استیون اسپیلبرگ، که هوادار کوبریک بود می خواست نسخه کوبریک را به عنوان یک مینی سریال تلویزیونی توسعه می دهد (درست همانطور که A.I. را کارگردانی کرد زیرا کوبریک از او خواسته بود) اما همانطور که می دانید به نتیجه نرسیده است. در حقیقت، لیست پروژه های ناتمام کوبریک افسانه ای است که هرگز ساخته نمی گردد. از آنجا که کسی حتی نزدیک به درجه فیلمسازی او در دنیا نیست پس دوست داران او باید قید علاقه شان را بزنند و فراموش نمایند. هر چند استنلی کوبریک شاهکارهای دیگری همچون پرتقال کوکی، بری لیندون، چشمان باز بسته و چند اثر سینمایی فوق العاده از خود به یادگار گذاشته است.

منبع:

indiewire

منبع: هفت گنج
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1445

به "فیلم های عظیم از کارگردان های مشهور که هرگز ساخته نشدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم های عظیم از کارگردان های مشهور که هرگز ساخته نشدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید