مسجد دروازه علی بیک اردکان احیا می گردد

به گزارش سیلور 7، رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اردکان از احیا و بازسازی مسجد ورودی دروازه علی بیک، واقع در بافت تاریخی اردکان اطلاع داد.

مسجد دروازه علی بیک اردکان احیا می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، محسن میرجانی روز سه شنبه 28 مردادماه با اشاره به شرایط ناپایدار و خطرساز مسجد ورودی دروازه علی بیک گفت: این مسجد پس از برطرف خطر و آواربرداری، با مشارکت و همکاری سازمان بهسازی و نوآفرینی شهری شهرداری اردکان، بازسازی و احیا می گردد.

او اضافه کرد: بنای وقفی موجود که با نام مسجد برج علی بیک مشهور است، در واقع فضای پایاب یک خانه تاریخی متعلق به دوره قاجار است که به دلیل احتیاج مردم در تجدید وضو و نیز انجام فریضه نماز، قبل از قضا شدن به صورت یک ایوان طراحی شده است.

رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اردکان اظهار کرد: ایجاد این فضا نزدیک به دروازه شهر و کاربری آن به دلیل دسترسی به آب پاک و فضایی هر چند کوچک، برای برپایی نماز خود اهمیت و تقدس بنا را خاطر نشان می نماید.

بافت تاریخی اردکان یزد با مساحتی بالغ بر 50 هکتار، یکی از بزرگترین بافت های خشتی استان است که با 12 محله و دروازه، در چهار برج حصار اردکان واقع شده و نمونه ای زیبا از منسجم ترین، سالم ترین و زنده ترین بافت های تاریخی ایران است.

این بافت ارزشمند هم اکنون با شماره ثبتی 10845 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1220

به "مسجد دروازه علی بیک اردکان احیا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد دروازه علی بیک اردکان احیا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید