معرفی تعدادی از حیوانات در معرض خطر انقراض جهان

به گزارش سیلور 7، بطور کلی گونه های گیاهی و جانوری بسیار زیادی بر روی سیاره زمین حیات دارند، اما باید بگوییم که متاسفانه، زندگی برخی از آنها رو به پایان است. برخی از انسانها با تأثیرات منفی و مخرب بر روی زیستگاه یا شکار غیرقانونی این حیوانات، به فرآیند نابودی آن ها سرعت بخشیده اند. با ما در مقاله معروف ترین حیوانات در معرض خطر انقراض جهان همراه باشید تا شما را با تعدادی از گونه های حیات وحش در معرض انقراض آشنا کنیم.

معرفی تعدادی از حیوانات در معرض خطر انقراض جهان

فهرست مطالب

شاخ دوکیگوریل هاپلنگ آمورکرگدنیوزپلنگ ایرانیتمساح پوزه باریک گنگیواکیتاکاکاپولاکپشت های دریایینهنگ شکار اطلس شمالی

شاخ دوکی

یکی از معروف ترین حیوانات در معرض خطر انقراض دنیا، شاخ دوکی بوده که در سال 1992 کشف شد. از آنجایی که شاخ دوکی ها به ندرت خود را نشان می دهند، معین تعدادشان کار چندان آسانی نیست. بطور کلی می توانیم بگوییم که امروزه حدود 750 راس شاخ دوکی در حیات وحش وجود دارند. متاسفانه، امروزه عواملی همچون نابودی زیستگاه و شکار بی رویه موجب سرعت بخشیدن به فرآیند انقراض این پستاندار شده اند.

گوریل ها

گوریل ها از جمله حیواناتی هستند که DNA تقریبا مشابهی با انسانها داشته و بطور کلی، موجودات باهوشی هستند. متاسفانه، امروزه بدلیل تخریب شدن محل زندگی و زیستگاه این حیوانات، شکار غیرقانونی و بیماری تعداد بسیار زیادی از آنها از بین رفته اند. این مورد از گونه های حیات وحش در معرض انقراض رشد جمعیت بسیار آهسته ای دارند، چرا که گوریل های ماده قادر هستند هر 4 تا 6 سال تنها یک بار بچه بیاورند.

پلنگ آمور

از دیگر حیوانات در معرض خطر انقراض دنیا، پلنگ آمور بوده که تعدادش در کل دنیا به کمتر از 70 عدد می رسد. این در حالی است که در 2014 و 2015، حدودا 92 پلنگ آمور در حیات وحش زندگی می کردند. عوامل بسیار زیادی در انقراض و نابودی این گربه های بزرگ نقش دارند که از مهمترین آنها می توانیم به شکار غیرمجاز، در دسترس نبودن طعمه به سبب تغییرات زیستگاهی و تغییرات آب و هوایی، آتش سوزی های طبیعی یا آتش سوزی های ساخته شده توسط انسان اشاره کنیم.

کرگدن

کرگدن یکی از حیواناتی بوده که به علت شکار غیرقانونی، تعدادش روز به روز کمتر می شود. معمولا این حیوانات را بخاطر شاخ های بزرگی که دارند، شکار می کنند. شاخ کرگدن بی مثال بوده و هر کیلوگرم از آن در بازار سیاه چیزی حدود 30 هزار دلار قیمت دارد.

یوزپلنگ ایرانی

یوزپلنگ ایرانی جانوری است که در زیر راسته گربه سانان و در رده پستانداران جای گرفته و آن را با نام چیتای آسیایی هم می شناسند. امروزه، کمتر از 50 قلاده پلنگ ایرانی در حیات وحش باقی مانده است. متاسفانه، برخی از شکارچیان این یوزها را بخاطر پوست با ارزش و گرانبهایشان شکار می کنند که این امر می تواند بر فرایند انقراض آنها اثر بگذارد.

تمساح پوزه باریک گنگی

این تمساح در رده خزندگان و شاخه طنابداران قرار واقع شده و معمولا برای تخم گذاری یا برای اینکه در معرض آفتاب قرار گیرد، از آب بیرون می آید. یکی از خطرات بزرگی که این تمساح ها را تهدید می کند، خطر انقراض و نابودی است. از جمله عواملی که در انقراض این تمساح های ماهی خوار نقش بسیار زیادی داشته، می توانیم به گرفتار شدن در تورهای ماهیگیری، آلودگی، تخریب شدن زیست بوم و شکار شدن توسط شکارچیان غیرمجاز اشاره نماییم.

واکیتا

واکیتا نوعی پستاندار دریایی از راسته آبزیان و رده گراز ماهی ها بوده که جثه کوچکی دارد. در طی برسی هایی که در سال 2019 انجام شدند، معین شد که تنها 9 عدد از آنها باقی مانده اند. یکی از خطرات بزرگی که واکیتاها را تهدید می کند، گرفتار شدن در تورهایی است که برای صید غیرقانونی توتواباها استفاده می شوند.

کاکاپو

کاکاپوها معمولا روی زمین راه می فرایند و قادر نیستند که پرواز کنند. از ویژگی های این پرنده بی مثال می توانیم به پنجه های بزرگ و منقار خاکستری و بزرگش اشاره نماییم. کاکاپوها بالهای بسیار کوچکی دارند که همین موضوع باعث شده تا آنها نتوانند پرواز کنند. امروزه، تنها 140 عدد از این موجودات در حال انقراض در حیات وحش زندگی می کنند.

لاکپشت های دریایی

لاکپشت های دریایی جانورانی از رده خزندگان بوده که نام آنها در فهرست گونه های در حال انقراض بچشم می خورد. دما و درجه حرارت ماسه یا شن می تواند بر روی جنسیت بچه لاکپشت ها تاثیر بگذارد؛ به صورتیکه هرچه دما بالاتر باشد، تعداد بچه لاکپشت های ماده بیشتر خواهد بود. خطرات بسیار زیادی زندگی لاکپشت های دریایی را تهدید می کنند که از این بین، می توانیم به مواردی همچون شکار غیرمجاز، تخریب و نابودی زیستگاه، تغییرات آب و هوایی و آلودگی اشاره نماییم.

نهنگ شکار اطلس شمالی

این جانور نوعی پستاندار از راسته آب بازسانان بوده و محل زندگیش اقیانوس اطلس است. امروزه، حدود 400 عدد از این نهنگ ها باقی مانده اند که از این میان، تنها 100 نهنگ با جنسیت ماده وجود دارند. این نهنگ های ماده هر 6 یا 10 سال قادر هستند یک بچه بیاورند که این موضوع باعث شده تا رشد جمعیت آنها بسیار آهسته باشد. این نهنگ ها معمولا از طریق تولید صدا با محیط اطراف خود ارتباط برقرار می کنند و از این راه به جهت یابی، یافتن جفت، یافتن غذا و گفت و گو با یکدیگر می پردازند. بنابراین، این حس و توانایی برای آنها بسیار با اهمیت بوده و اگر یک اختلال در این میان بوجود آید، می تواند بر روی زندگی این نهنگ ها تاثیر قابل توجهی بگذارد.

منبع: همگردی
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1529

به "معرفی تعدادی از حیوانات در معرض خطر انقراض جهان" امتیاز دهید

1 کاربر به "معرفی تعدادی از حیوانات در معرض خطر انقراض جهان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تعدادی از حیوانات در معرض خطر انقراض جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید