مهمانپرست:ماندن یا نماندن اروپا در برجام تاثیر عملی چندانی برای ایران ندارد

به گزارش سیلور 7، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه تاکید نمود: حضور نمایشی اروپا در برجام در شرایط کنونی هیچ گشایشی برای ایران به همراه نداشته است بنابراین بودن یا نبودن، باقی ماندن یا نماندن آنها تاثیر عملی چندانی برای ایران به همراه ندارد.

مهمانپرست:ماندن یا نماندن اروپا در برجام تاثیر عملی چندانی برای ایران ندارد

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

رامین مهمانپرست در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ، با اشاره به ادعای روزنامه انگلیسی گاردین مبنی بر هشدار اتحادیه اروپا مبنی بر خروج از برجام در صورت کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: بی تردید آمریکا و اروپا، مقصران و متهمان ردیف اول دشواری ها و مشکلاتی که برجام با آن روبرو شده هستند. در واقع هنگامی که آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج و تحریم هایش را اعمال کرد و اروپا به اجرای تعهداتش عمل نکرد، این مسئله توافق هسته ای را به بن بست کشاند.

وی ادامه داد: طرح این ادعا که کاهش تعهدات برجامی ایران موجب ناکارامدی توافق هسته ای شده، ادعایی نادرست و فرافکنی در جهت سلب مسئولیت از سوی اروپایی ها است چراکه اقدام ایران برای کاهش تعهدات همانطور که رئیس جمهوری به درستی در نیویورک اعلام کرد، در چارچوب برجام و مبتنی بر تناظر تعهدات و براساس منطق عمل در برابر عمل است.

این دیپلمات پیشین کشورمان در پاسخ به این سوال که چرا اروپا در اجرای تعهداتش کوتاهی نموده است؟ گفت: ناتوانی اتحادیه اروپا در برابر فشارهای اقتصادی و تهدیدهای آمریکا به تحریم آنها، بحث جدی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. اروپا قبلا هم در عمل نشان داده بود که قدرت مقابله با فشارهای آمریکا را ندارد اما در این موضوع و در این مقطع، اینکه علت واقعی ناتوانی آنهاست یا آنکه آنها اراده جدی نداشتند، موضوع قابل تاملی است.

مهمانپرست با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب اسلامی درباره عملکرد اروپایی ها در برجام اعلام نمود: زمانی که برجام در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسید، اجرای تحریم ها متوقف و برچیده شدند و زمانی که آمریکا از توافق هسته ای خارج نشده بود، اروپایی ها بهانه ای برای برقراری رابطه، توسعه و گسترش همکاری ها با ایران نداشتند و اجرای تعهداتی را قبول نموده بودند اما در همان ایام نیز اقدام چندانی از سوی آنها انجام نشد.

وی اضافه نمود: هرچند در آن موقع اروپایی ها هیات هایی را به ایران اعزام می کردند اما اقدام چندانی انجام نشد و آن سفرها، بیشتر حالت فضاسازی داشت به طوری که اروپا به خرید محصولات ایران به ویژه نفت، سرمایه گذاری در ایران، انتقال تکنولوژی، راه اندازی خطوط جابجایی اقتصادی، ایجاد همکاری های بانکی، برقراری تبادلات تجاری و... متعهد شده بودند و پس از خروج آمریکا از برجام هم 11 تعهد دیگر را برعهده گرفتند اما چه قبل و چه بعد از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای اقدام چندانی انجام ندادند.

سفیر سابق ایران در لهستان اضافه نمود: مجموعه این شرایط موجب شده است تا این ارزیابی را داشته باشیم که بی عملی اروپا فراتر از ناتوانی آنهاست بلکه یک نوع بی ارادگی یا احتیاط بیش از حد و وابستگی مفرط به آمریکا موجب شده تا طرف اروپایی پایبندی چندانی به تعهداتش نداشته باشد.

مهمانپرست درباره تاثیر خروج احتاقتصادی اروپا از برجام ابراز داشت: اتحادیه اروپا مایل است نقشی تاثیرگذار در عرصه بین المللی ایفا نماید و به عنوان بازیگری مستقل در معادلات منطقه ای و جهانی نقش آفرین باشد. ادعای اروپایی ها درباره برجام و اینکه توافق هسته ای دستاورد سیاسی و امنیتی برای آنهاست نیز بر این اساس است اما ناتوانی یا بی ارادگی آنها به انجام تعهداتشان در برجام موجب شد تردیدهای بسیاری درباره استقلال اروپا از آمریکا ایجاد گردد.

وی با بیان اینکه حقانیت و مشروعیت ایران در عرصه بین المللی و افکارعمومی جهانی موضوعی قابل انکاری نیست و اقدامات ایران نیز به اندازه کافی از مشروعیت برخودار است، بیان کرد: ایران از زمان دستیابی به برجام تاکنون به تمام تعهداتش، مطابق با توافق هسته ای از پایبندی کامل برخودرار است، در تمامی نشست ها و گفت وگوها مشارکت داشته و تخلفی از برجام هم نداشته است.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی یادآور شد: خروج یکجانبه آمریکا از برجام بعد از دو سال و نیم مذاکره فشرده، اعمال سخت ترین و بی سابقه ترین تحریم ها و بی عملی اروپا نسبت به اجرای تعهداتش و... موجب ایجاد یک نوع بی اعتمادی به طرف مقابل شده و همین مسئله بن بست کنونی را ایجاد نموده است.

به گفته مهمانپرست، اکنون هم ایران میز مذاکره را ترک ننموده و دیپلماسی را با همان قوت پیشین دنبال می نماید. این طرف مقابل است که باید نشان دهد دیپلماسی را در مذاکرات دنبال می نماید و نه کارهای نمایشی و این اروپاست که باید نشان دهد به اندازه کافی از استقلال برخودار است وگرنه ادامه رویکرد پیشین و انجام هر نوع فضاسازی برای تبرئه خود و انداختن گناه بر گردن ایران اقدامی محکوم است.

وی اضافه نمود: ایران تا به امروز بیش از اندازه از خود صبوری نشان داده است و بیش از انجام اقدامات طرف مقابل، به تعهداتش در برجام پایبند بوده است. در واقع، ایران نشان داده است که شریکی قابل اعتماد، بازیگری پایبند به تعهدات و اهل مذاکره و منطق و گفت وگوست.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه درباره تاثیر خروج احتاقتصادی اروپا از برجام هم اعلام کرد: در وهله نخست باید دید در شرایطی که اروپا در ظاهر در توافق هسته ای حضور دارد اما در واقعیت، به تعهداتش عمل نمی نماید، این حضور ظاهری چه مزیت هایی را برای ایران دارد. ممکن است در همان وضعیت نیمه فعال برجام و حضور ظاهری نیز گشایش هایی برای ایران ایجاد گردد و ما به این نتیجه برسیم که خروج اروپا از توافق هسته ای این گشایش ها را از بین می برد.

به گفته مهمانپرست، حضور نمایشی اروپا در برجام در شرایط کنونی هیچ گشایشی را برای ایران به همراه نداشته است بنابراین بودن یا نبودن، باقی ماندن یا نماندن آنها تاثیر عملی چندانی برای ایران به همراه ندارد.

وی با تاکید بر اینکه منطقه خلیج فارس و خاورمیانه از حساس ترین مناطق جهان هستند، گفت: بحران های بزرگی در این دو منطقه وجود دارد که تنها راه حل حل و فصل آنها، گفت وگو میان قدرت های منطقه، مفاهمه و توافق برای حل و فصل مسائل و ایجاد همکاری های دسته جمعی با مشارکت تمامی بازیگران منطقه ای است.

این کارشناس مسائل بین الملل یادآورشد: با بیان اینکه هرچند اروپا و آمریکا مدعی آمادگی برای حل مسائل هستند اما تجربه نشان داده است که آنها توانی برای حل مسائل منطقه ندارند. در واقع آنها نه تنها هیچ حضور مثبتی در خاورمیانه و خلیج فارس نداشته اند بلکه جز به افزایش تنش ها و برافروختن درگیری و جنگ، حضورشان چیز دیگری به همراه نداشته است.

مهمانپرست با اشاره به طرح رئیس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: بهتر است کشورهای منطقه به وسیله گفت وگو و ایجاد همکاری های دسته جمعی که طرح اخیر ایران در سازمان ملل مطرح شد، به دنبال حل و فصل مسائل شان باشند.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 2 آبان 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 454

به "مهمانپرست:ماندن یا نماندن اروپا در برجام تاثیر عملی چندانی برای ایران ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمانپرست:ماندن یا نماندن اروپا در برجام تاثیر عملی چندانی برای ایران ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید