نمایشگاه دائمی میراث مشترک ایران و پاکستان راه اندازی شد

به گزارش سیلور 7، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارش های منتشر شده، نمایشگاه دائمی میراث مشترک ایران و پاکستان راه اندازی شد.

نمایشگاه دائمی میراث مشترک ایران و پاکستان راه اندازی شد

نمایشگاه دائمی میراث مشترک ایران و پاکستان در دانشگاه پشاور پاکستان به همت خانه فرهنگ ایران و دانشگاه ادوارد راه اندازی شد.

این نمایشگاه شامل 14 تابلو از بناهای تاریخی پاکستان در شهرهای مولتان، لاهور، اسلام آباد، راولپندی و پیشاور است که مزین به کتیبه هایی حاوی اشعار شاعران ایرانی بوده و مقرر شد به صورت دائمی در اختیار دانشجویان و پژوهشگران پیشاور قرار گیرد.

پروژه میدانی آنالیز کتیبه های فارسی در دنیا طی چند سال اخیر به وسیله مرتضی رضوان فر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پیشکسوت حوزه میراث فرهنگی در کشورهای چین، پاکستان، بنگلادش، آذربایجان، ارمنستان، روسیه، ترکیه، تانزانیا و کنیا اجرا شده و بعضی از دستاوردهای این تحقیق در پاکستان به صورت نمایشگاه دائمی میراث مشترک ایران و پاکستان ارائه شده است.

رضوان فر گفت: نمود زبان فارسی در کتیبه های بسیاری از کشورها بویژه سه قاره بزرگ آسیا، آفریقا و اروپا، از جمله زیبایی های برجای مانده در فرهنگ و معماری این منطقه ها و بعلاوه نشانگر تعاملات عرفان اسلامی و شعر فارسی است.

او اضافه نمود: شهرهای پیشاور، لاهور و مولتان در پاکستان، سه مرکز ورود و توسعه زبان فارسی در کشورهای شبه قاره و بعلاوه آسیای دور بوده است. لذا حاوی کتیبه های ارزشمندی از شاعران ایرانی و بعلاوه الگوهایی از معماری ایرانی است.

این پیشکسوت حوزه میراث فرهنگی ادامه داد: متأسفانه رسانه های عمومی غالباً به مسائل سیاسی و بحران های اجتماعی در کشورهای همسایه تمرکز دارند و مشترکات فرهنگی و میراثی کمتر مورد توجه قرار میگیرد. در حالی که عناصر فرهنگی برترین بستر برای تعامل و گفت و گو میان ملت ها است و می تواند تحولات سیاسی و مالی را تحت تأثیر قرار دهد.

او با بیان اینکه راه اندازی این نمایشگاه یک اقدام کم سابقه و ارزشمند است، اضافه نمود: مهمترین هدف این نمایشگاه، نشان دادن تعامل و ارتباطات فرهنگی میان دو کشور پاکستان و ایران به منظور ترویج صلح و گفت و گو میان جوانان ایرانی و پاکستانی است.

منبع: همگردی
انتشار: 9 دی 1401 بروزرسانی: 9 دی 1401 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2228

به "نمایشگاه دائمی میراث مشترک ایران و پاکستان راه اندازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه دائمی میراث مشترک ایران و پاکستان راه اندازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید