نوشیدن میزان زیادی چای در روز ممکن است خطر دچار شدن به دیابت را کاهش دهد ، آیا باید میزان نوشیدن چای را تغییر داد؟

به گزارش سیلور 7، یافته های دانشمندان چینی که در اجلاس سالانه انجمن اروپایی بررسی دیابت (EASD) در استکهلم سوئد ارائه شد، نشان می دهد نوشیدن دست کم چهار فنجان چای خطر دچار شدن به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

نوشیدن میزان زیادی چای در روز ممکن است خطر دچار شدن به دیابت را کاهش دهد ، آیا باید میزان نوشیدن چای را تغییر داد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ان بی سی نیوز نتایج این پژوهش که بر اساس بازبینی 19 بررسی کوهورت یا هم گروه در این مورد است، نشان داد که نوشیدن دست کم چهار فنجان چای سیاه، سبز یا اولونگ در طول یک دهه 17 درصد خطر دچار شدن به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

این پژوهش که بوسیله گروهی از پژوهشگران چینی انجام شد، شامل بیش از یک میلیون بزرگسال از هشت کشور می شد. این یافته های نشان می دهند که نوشیدن فنجان های کمتر از این میزان چای با اثر سودمند کمتری از لحاظ کاهش خطر دیابت همراهی دارد. یافته های این بررسی نشان داد که نوشیدن فقط یک تا سه فنجان چای در روز خطر دیابت نوع 2 را تا 4 درصد کاهش می دهد و به ازای هر فنجان چای اضافی روزانه خطر دیابت یک درصد کاهش یافت.

این اثر کاهنده خطر دیابت به نوع چای نوشیده شده بوسیله افراد، جنسبت افراد و محل زندگی شان مربوط نبود، بلکه ظاهرا میزان چای نوشیده شده مهمتر از هر عامل دیگری بود.

شیاینگ لی، پژوهشگر دانشگاه علوم و تکنولوژی ووهان چین درباره این بررسی گفت: نتایج ما جالب است، زیرا نشان می دهد که افراد می توانند با انجام کاری به سادگی نوشیدن چهار فنجان چای در روز بالقوه خطر دچار شدن به دیابت را کاهش دهند.

البته لی گفت پژوهش بیشتری لازم است تا میزان دقیق چای نوشیده شده برای ایجاد این اثر سودمند و فرایندهای زمینه ساز آن مشخص شود.

به گفته لی ممکن است ترکیبات خاصی مانند پلی فنول ها میزان قند خون را کاهش دهند، اما باید میزان کافی از این ترکیبات فعال زیستی وارد بدن شوند تا مؤثر واقع شوند.

چای اولونگ که در این بررسی در کنار چای سبز و سیاه مورد بررسی قرار گرفت، از همان گیاه چای معمول تهیه می شود. شیوع عمل آوری چای است که تفاوت میان این سه نوع را ایجاد می کند: برای تهیه چای سبز اجازه اکسیداسیون زیاد داده نمی شود، در چای سیاه اکسیداسیون برگه ها تا حد سیاه شدن ادامه پیدا می کند و در چای اولونگ میزان اکسیداسیون نسبی است.

یک بررسی دیگر در انگلیس که نتایج آن ماه پیش منتشر شد، نشان داد که نوشیدن روزانه دو فنجان یا بیشتر چای سیاه خطر کلی مرگ را نسبت به افرادی که اصلا چای نمی نوشیدند، در طول یک دوره 14 ساله 9 تا 13 درصد کاهش داده است. این بررسی همچنین رابطه ای میان نوشیدن تعداد زیادی فنجان چای در روز و کاهش خطر بیماری کورونری قلبی و سکته مغزی را نشان داد.

دکتر ماکایی اینو-چوی، دانشمند انستیتو ملی سرطان آمریکا که سرپرستی این پژوهش را به عهده داشت، حتی افراد با نوشیدن 10 فنجان چای را هم در میان افراد مورد بررسی اش داشت، گفت: هیچ اثر منفی از لحاظ خطر مرگ ومیر مشاهده نکردیم.

اثرات سودمند ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در چای

تصور بر این است که این اثرات سودمند چای مربوط به مواد آنتی اکسیدان، ضد التهابی و ضد سرطان موجود در آن باشد. از جمله این موارد می توان به پلی فنول ها اشاره کرد که به طور طبیعی در گیاهان یافت می شوند و اثر آنتی اکسیدانت دارند.

به گفته اینو-چوی این ترکیبات التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن را کاهش می دهند و به نوبه خود احتمالا خطر دچار شدن به برخی از بیماری ها مانند بیماری قلبی را پایین می آورند.

پلی فنول عمده موجود در چای سبز یه نام کاتچین ممکن است به خصوص در با محافظت سلول ها در برابر آسیب ها به پیشگیری از بیماری ها کمک کند. هنگامی که برگ های چای سبز برای تهیه چای سیاه تخمیر می شوند، کاتچین به تیفلاوین، یک آنتی اکسیدان دیگر بدل می شود.

اینو-چوی گفت ممکن است به علت وجود همین پلی فنول ها باشد که چای سبز و چای سیاه اثرات سلامت بخش ایجاد می کنند و با توجه به میزان کم این مواد در چای افراد نیاز به نوشیدن میزان زیادی چای دارند تا به طور قابل توجهی خطر بیماری یا مرگ در آنها کاسته شود.

نتایج متناقض تحقیقات درباره اثرات چای

درباره رابطه میان نوشیدن چای و خطر دیابت کمتر دانسته شده است. بررسی های هم گروه یا کوهورت و فراتحلیل ها (متابررسیهای) قبلی در این باره تا به حال یافته های متضادی داشته اند.

در واقع بررسی اولیه پژوهشگران چینی بر روی یک گروه شامل روی 5200 بزرگسال شرکت کننده در تحقیق سلامت و تغذیه چین (CHNS) در فاصله 1997 تا 2009 که تعداد فنجان های چای مصرف شده در آن در نظر گرفته نشده بود، خطر دچار شدن به دیابت نوع 2 میان افرادی که چای می نوشیدند و افرادی که چای نمی نوشیدند، مشابه هم بود.

اینو-چوی نیز در بررسی اش در انگلیس دریافت که افزودن شیر یا شکر به چای اثرات سلامت بخش آن را کاهش نمی دهد، البته افراد مورد بررسی این اجزا را به طور جداگانه مصرف می کردند.

به گفته او، چای های آماده شیرین شده میزان بسیار بیشتری قند دارند و در این مورد هم باید راهنماهای تغذیه ای درباره پزهیز از مصرف بیش از قند و چربی اشباع شده را رعایت کرد.

بررسی اینو-چو همچنین رابطه ای میان نوشیدن چای و کاهش خطر مرگ به علت سرطان پیدا نکرد.

گرچه برخی از بررسی های پیشین نشان داده اند که نوشیدن چای ممکن است خطر سرطان های پروستات، ریه، تخمدان یا روده بزرگ را کاهش دهد، در مقابل، یک بررسی هم نشان داده است که نوشیدن سه فنجان چای سیاه در روز عامل خطرساز عمده ای برای سرطان پستان است. یک بررسی دیگر هم نشان داده است که چای بسیار داغ بالای 65 درجه سلسیوس با افزایش خطر سرطان مری همراهی دارد.

به گفته اینو-چو یافته ها درباره اثر نوشیدن چای بر سرطان ها به نتایج متضادی رسیده اند و پژوهش بیشتری در این باره لازم است، اما درباره اثر چای در پیشگیری از بیماری قلبی یا سکته مغزی یافته های بیشتر هماهنگ بوده اند.

چه کار باید کرد؟

اینو-چو می گوید در حال حاضر دانشمندان هیچ توصیه عمومی درباره میزان مطلوب نوشیدن چای نمی کنند.

او گفت: ما به افراد توصیه نمی کنیم مصرف روزانه چای شان صرفا بر اساس این بررسی منفرد تغییر دهند.

  • همه بررسی های تغذیه ای اعتبار یکسانی ندارند | هیچ ماده غذایی خواص معجزه آسا ندارد

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 شهریور 1401 بروزرسانی: 30 شهریور 1401 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2185

به "نوشیدن میزان زیادی چای در روز ممکن است خطر دچار شدن به دیابت را کاهش دهد ، آیا باید میزان نوشیدن چای را تغییر داد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشیدن میزان زیادی چای در روز ممکن است خطر دچار شدن به دیابت را کاهش دهد ، آیا باید میزان نوشیدن چای را تغییر داد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید