هزینه تمام شده زندگی دانشجویی بعد از دو سال تعطیلی دانشگاه ها در شهر های عظیم ، تورم صددرصدی در انتظار دانشجویان!

به گزارش سیلور 7، پس از دو سال تعطیلی از سال تحصیلی تازه قرار است دانشجویان پس از واکسینه شدن در دانشگاه ها حضور پیدا نمایند؛ اما با شیوع بیماری کرونا، قیمت کالا های اساسی، اجاره بهای مسکن و خوابگاه های دانشجویی، هزینه تردد در سطح به چند برابر افزایش پیدا نموده است.

هزینه تمام شده زندگی دانشجویی بعد از دو سال تعطیلی دانشگاه ها در شهر های عظیم ، تورم صددرصدی در انتظار دانشجویان!

گروه دانشگاه خبرنگاران، زهرا مهدی، شیوع بیماری کرونا در کشور از اواخر سال 98 به گونه ای فراگیر شد که بسیاری از سازمان ها و مراکز دولتی و به خصوص مراکز آموزشی و آموزش عالی را به تعطیلی کشاند و در این دو سال دانشجویان از فضای تحصیلی و آموزش حضوری به دور بودند.

حالا پس از دو سال دوری از دانشگاه ها پیش بینی شده که با واکسیناسیون بخشی از جمعیت دانشجویی و اساتید و کارمندان دانشگاه ها از سال تحصیلی بتوانند در محیط دانشگاه حضور پیدا نمایند.

اما بحثی که در حال حاضر مطرح است، این است که شیوع بیماری کرونا نه تنها تعطیلی دانشگاه ها را در پی داشت؛ بلکه کسب و کار های زیادی را به تعطیلی کشاند و در پی آن هم، کشور افزایش تورم بیش از صد در صدی را در طی دو سال گذشته تجربه کرد.

افزایش سرسام آور قیمت مسکن و اجاره بها، افزایش هزینه تردد در سطح شهر ها، افزایش نرخ اقلام اساسی و خوراکی در طی دو سال اخیر باعث سخت شدن زندگی در شهر های عظیم به ویژه تهران شده و این افزایش قیمت ها و تورم بیش از مقدار باعث هجوم شهرنشینان به اطراف شهر به ویژه تهران شده است.

اما این افزایش تورم و قیمت های احتیاج های اولیه زندگی، ادامه تحصیل دانشجویان را نیر با چالش روبرو خواهد نمود؛ به ویژه دانشجویانی که مجبور به ادامه تحصیل در شهر دیگر هستند. از سال 98 تا به امروز قیمت کالا های اساسی، اجاره بهای مسکن و خوابگاه های دانشجویی، هزینه تردد در سطح به چند برابر افزایش پیدا نموده است.

هزینه یک زندگی دانشجویی در شهری مانند تهران چقدر است؟

هزینه یک زندگی دانشجویی شامل مسکن، هزینه رفت و آمد به دانشگاه، تحصیل و تامین کالا های اساسی مانند خوراک و پوشاک و... است. همین هزینه ها از سال 98 تا به امروز چه تغییراتی پیدا نموده و دانشجو برای حضور مجدد در شهر محل تحصیل خود باید چه مقدار برای زندگی اولیه هزینه کند.

تغییرات اجاره بهای مسکن در محلات مختلف تهران از سال 98 تا 1400

نرخ اجاره بهای مسکن در تهران و شهر های عظیم بر اساس مصوبه وزارت مسکن و شهرسازی بین 20 تا 25 درصد باید افزایش پیدا کند، اما گزارش میدانی از محلات مختلف شهر تهران نشان می دهد که میانه قیمت اجاره بها تا 66 درصد هم افزایش پیدا نموده است.

با این شرایط تورم در حوزه مسکن، اجاره بهای خوابگاه های دانشجویی هم افزایش زیادی پیدا نموده است، البته نرخ اجاره بهای خوابگاه های دانشجویی برای سال تحصیلی تازه هنوز از طرف صندوق رفاه دانشجویان مصوب نشده و نرخ تازه شهریور ماه مشخص و ابلاغ خواهد شد.

اما تغییرات نرخ اجاره بهای خوابگاه های دولتی درسال های اخیر هم قابل توجه بوده است و رشد بیش از 50 درصدی را دانشجویان در این حوزه تجربه کردند.

رشد 50 درصدی اجاره بهای خوابگاه ها ظرف 2 سال اخیر

افزایش قیمت اجاره بهای خوابگاه های دانشجویی هم طی دوسال اخیر فرایند غیرمنطقی به خود گرفته است، چراکه به طور مثال درباره هزینه اسکان در خوابگاه های روزانه مجردی برای اتاق های یک یا دونفره، دانشجویان یکباره از سال 97 تا 99 با تورم 58 درصدی روبرو شده اند. بعلاوه دانشجویان مجرد نوبت دوم که در سال 97 می توانستند تنها با پرداخت ماهانه 97 هزار و 800 تومان در این خوابگاه ها زندگی نمایند، حالا باید 154 هزار و 750 تومان بپردازند و این یعنی رشد 56 درصدی.

در این میان شرایط برای دانشجویان متاهل هم چندان خوب نبوده، به عبارت بهتر اگر دانشجوی متاهل نوبت روزانه دوسال پیش می توانست با پرداخت 130 هزار تومان در خوابگاهی با امکانات مستقل یا 91 هزار تومان در خوابگاه با امکانات مشترک زندگی کند، حالا باید برای زندگی در خوابگاه مستقل ماهانه 206 هزارو 375 و خوابگاه مشترک 144 هزار و 375 تومان بپردازد، یعنی باید با رشد 58 درصدی قیمت خوابگاه ها کنار بیایند. دانشجویان متاهلی که در زمره نوبت دومی ها قلمداد می شوند هم برای زندگی در خوابگاه با امکانات مستقل اگر سال 97 باید 195 هزار و 700 تومان و خوابگاه با امکانات مشترک 137 هزار تومان می پرداختند، حالا باید به ترتیب 309 هزار و 500 تومان و 216 هزار و 625 تومان بپردازند، یعنی همان رشد 58 درصدی را خواهند داشت.

خوابگاه های خودگردان و پانسیون های خصوصی هم افزایش قابل توجهی در بخش اجاره بها داشته اند؛ به طوری که هزینه اجاره یک تخت در سال 98، در مرکز تهران 500 هزار تومان در ماه بود که این مبلغ به 800 تا 900 هزار تومان در ماه افزایش پیدا نموده است.

هزینه ای که یک دانشجو برای تامین غذای روزانه خود باید اختصاص دهد

علاوه بر قیمت مسکن هزینه غذای دانشجویی هم با تورم صد درصدی همراه بوده و اگر دانشجویی برای تامین یک وعده غذایی خود بین 20 تا 25 هزار تومان در سال 98 هزینه می کرد در سال 1400 این هزینه تا 60 هزار تومان افزایش پیدا نموده است.

قیمت غذای دانشجویی هم مانند اجاره بهای خوابگاه در شهریور ماه هر سال از سوی صندوق رفاه دانشجویان مشخص می گردد که برای سال تحصیلی تازه هم این ابلاغیه قبل از شروع سال تحصیلی به دانشگاهها ارسال خواهد شد؛ اما تغییر قیمت غذای دانشجویی طی چند سال اخیر نشان می دهد که در این حوزه هم افزایش قیمت ها چشمگیر بوده است.

قیمت اقلام خوراکی اساسی مانند برنج، روغن، رب گوجه فرنگی، ماکارونی، نان و.... رشد زیادی در هزینه ها داشته است به طوری که روغن جامد 5 کیلویی از 35 هزار تومان به 170 هزار تومان، برنج از 25 هزار تومان به 40 هزار تومان، ماکارونی از 5 هزار تومان به 10 هزار تومان و.. افزایش پیدا نموده است.

قیمت این اقلام اساسی برای تامین غذای روزانه یک نفر نشان می دهد که دانشجویی که می خواهد از سال تحصیلی تازه یعنی مهرماه سال 1400 زندگی دانشجویی خود را مجددا شروع کندف باید بودجه سه برابری برای تامین هزینه های خود در نظر بگیرد.

تغییر هزینه تردد در شهر تهران نسبت به دو سال قبل

هزینه های تردد در سطح شهر محل تحصیل هم از دیگر مواردی است که در سبد هزینه های دانشجو گنجانده شده و باید این هزینه ها را روزانه پرداخت کند.

بیشتر دانشجویان برای تردد در سطح شهری مانند تهران معمولا از حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و یا تاکسی استفاده می نمایند که هزینه جابه جایی با وسایل حمل و نقل عمومی هم افزایش قابل توجهی پیدا نموده است

برای مثال بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران قیمت بلیت مترو برای بلیت تک سفره داخل شهری 2000 تومان، تک سفره حومه 2300 تومان، تک سفره فرودگاه امام خمینی (ره) 10000 تومان و تک سفره هشتگرد 6000 تومان مشخص شده است.

هزینه سفر با مترو

نرخ بلیط اتوبوس در امسال

کرایه تاکسی های گردشی در شهر تهران

نرخ افزایش اجاره بها و تردد در شهرهای عظیم

آنالیز شرایط هزینه های اسکان، تردد و کالا های اساسی در حوزه تغذیه در شهر های عظیم مانند اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز نشان می دهد که نرخ زندگی دانشجویی نسبت به دو سال قبل در این شهر ها هم علاوه بر تهران افزایش چند برابری داشته است.

با برآورد هزینه های زندگی یک دانشجو از سال 98 تا 1400 نشان می دهد که دانشجویان غیر بومی که از مهر ماه 1400 می خواهند به صورت حضوری در دانشگاه به تحصیل خود ادامه دهند باید پیش بینی های هزینه ای را از جهات مختلف مسکن، غذا و تردد را داشته باشند و هزینه سه برابری را برای زندگی در شهری مانند تهران را در نظر بگیرند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1757

به "هزینه تمام شده زندگی دانشجویی بعد از دو سال تعطیلی دانشگاه ها در شهر های عظیم ، تورم صددرصدی در انتظار دانشجویان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه تمام شده زندگی دانشجویی بعد از دو سال تعطیلی دانشگاه ها در شهر های عظیم ، تورم صددرصدی در انتظار دانشجویان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید