پروبیوتیک ها چه هستند؟

به گزارش سیلور 7، پروبیوتیک ها باکتری هایی هستند که به حفظ تعادل طبیعی ارگانیسم ها در روده یاری می نمایند. دستگاه گوارش یک انسان عادی حاوی حدود 400 نوع باکتری پروبیوتیک است که رشد باکتری های مضر را کاهش داده و به سلامت سیستم

پروبیوتیک ها چه هستند؟

مترجم: پریسا مرتضوی

منبع:راسخون

پروبیوتیک ها باکتری هایی هستند که به حفظ تعادل طبیعی ارگانیسم ها در روده یاری می نمایند. دستگاه گوارش یک انسان عادی حاوی حدود 400 نوع باکتری پروبیوتیک است که رشد باکتری های مضر را کاهش داده و به سلامت سیستم گوارشی یاری می نمایند. بزرگ ترین گروه باکتری های پروبیوتیک در روده باکتری های اسید لاکتیک هستند که لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس موجود در ماست از این دسته است. مخمر هم یک ماده پروبیوتیک است. بعلاوه پروبیوتیکها به اسم مکمل های غذایی هم در دسترس قرار دارند. مواد غذایی حاوی پروبیوتیک عبارتند از ماست، کفیر، کلم رنده شده و آب پز شده با سرکه، خمیر سویا، کیمچی و ...

پروبیوتیک ها برای درمان مسائل معده و روده مفید هستند، اما فقط انواع خاصی از باکتری یا مخمر می توانند برای دستگاه گوارش مناسب باشند.

پروبیوتیک ها چه استفاده ای دارند؟

بسیاری از مردم از پروبیوتیک ها برای جلوگیری از اسهال، نفخ و اسپاسم ناشی از آنتی بیوتیک ها استفاده می نمایند. آنتی بیوتیک ها باکتری های خوب (مفید) را هم به همراه باکتری بیماری زا از بین می فرایند. کاهش باکتری های مفید ممکن است به مسائل گوارشی منجر گردد. مصرف پروبیوتیک می تواند باکتری های مفید از دست رفته را جایگزین نموده و از ابتلا به اسهال جلوگیری کند.

کاهش باکتری های مفید بعلاوه ممکن است باعث عفونت های دیگری همانند قارچ واژن و عفونت های دستگاه ادراری و علائمی مانند اسهال به علت بیماری های روده گردد.

پروبیوتیک ها بعلاوه:

به بهبود سایر علل اسهال یاری می نمایند.

برای جلوگیری از عفونت در دستگاه گوارش مفید هستند.

به کنترل پاسخ ایمنی (التهاب)، همانند التهاب روده (IBD) یاری می نمایند.

تأثیر پروبیوتیک ها بر روی سرطان روده بزرگ، عفونت های پوستی، و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) همچنان در حال آنالیز است.

آیا پروبیوتیک ها بی خطر هستند؟

بعضی از پروبیوتیک ها همانند غذاهای تخمیری از مدت ها پیش مورد استفاده قرار می گرفتند و به نظر نمی رسد موجب بروز بیماری شوند.

عموماً امکان مصرف پروبیوتیک ها برای همه افراد وجود دارد. با این وجود، در روزهای ابتدایی مصرف پروبیوتیک ها ممکن است عوارض جانبی آن به شکل مسائل گوارشی بروز یابند. این عوارض شامل نفخ و درد ملایمی در شکم هستند. پس از سپری شدن دوره تطبیق، سیستم گوارشی شما بهتر از قبل عمل خواهد نمود.

مصرف پروبیوتیک ها ممکن است برای افرادی که سیستم ایمنی بدنشان با بیماری های عفونی همانند ایدز درگیر است، خطرناک باشد و حتی منجر به بروز عفونت های بیشتری گردد. مصرف پروبیوتیک ها در بچه ها و سالمندان هم باید با احتیاط بیشتری صورت بگیرد.

نباید فراموش کنید چنانچه از بیماری عفونی خاصی رنج می برید پیش از مصرف مکمل های پروبیوتیک با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1875

به "پروبیوتیک ها چه هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروبیوتیک ها چه هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید