چرا حالم بد است؟

به گزارش سیلور 7، آیا تا به امروز در موقعیتی قرار گرفته اید که بدون هیچ علت خاصی، آزرده خاطر باشید؟ یا ناگهان احساس غم کنید بدون آنکه علتش را بدانید؟ فکر می کنید چه مسایلی در بروز این حالت موثر است؟

چرا حالم بد است؟

چرا حالم بد است؟

آیا تا به امروز در موقعیتی قرار گرفته اید که بدون هیچ علت خاصی، آزرده خاطر باشید؟ یا ناگهان احساس غم کنید بدون آنکه علتش را بدانید؟ فکر می کنید چه مسایلی در بروز این حالت موثر است؟

یکی از عوامل موثر در بروز چنین حالتی، رویارویی با تغییرات و فشارهای مستمر است. رفتن به مدرسه یا دانشگاه تازه و دوری از دوستان قدیمی می تواند موجب افزایش تحریک پذیری و زودرنجی شما گردد. آرزوی رسیدن به شغل یا رتبه بهتر هم می تواند در آزردگی خاطر شما موثر باشد.

شرایط زندگی شما در خلق و خوی شما موثر است. برای مثال، نوجوانان با مسایل هویت و اعتماد به نفس دست به گریبانند. در این سن پذیرفته شدن از سوی سایرین بسیار مهم است. علاوه بر این نوجوانان ممکن است برای اولین بار احساس دوری از والدین و خانواده شان را تجربه نمایند. حتما شما هم در دوران نوجوانی مایل بودید که اختیارتان دست خودتان باشد و خودتان تصمیم گیری کنید اما به این خاطر متحمل فشارهای زیادی شده اید و در مواردی ضربه خورده اید. در کنار سردرگمی ها و درگیری هایی که تجربه نموده اید، در مواردی هم لذت ها و تجارب مثبتی داشته اید.

علاوه بر شرایط زندگی، مسایل و شرایط زیستی شما هم در خلق و خویتان موثر است. برای مثال، تغییرات هورمونی دوران بلوغ علاوه بر تاثیر بر خصوصیات فیزیکی افراد، بر خلق و خوی آنها موثر است. آشنایی با این عوامل، در کنترل خلق و خوی تحریک پذیر شما موثر است. احساس بی قراری و تحریک پذیری بالا می تواند نشانه افسردگی باشد. بنابراین ممکن است احساس خستگی و ناامیدی هم در شما ایجاد گردد. بسیاری از مردم فکر می نمایند که افسردگی تنها به معنای احساس غم و اندوه است اما افسردگی می تواند با علایمی مانند دمدمی مزاج بودن و بدخلقی، بی تابی و بی حوصلگی و خشم هم ظاهر گردد.

وقتی که افسردگی مانع لذت بردن شما از زندگی یا تعامل شما با دیگران گردد، باید به وسیله مشورت با روان شناس یا مراجعه به پزشک برای مقابله با آن اقدام کنید. برای کنترل آسان تر آزردگی خاطر و تحریک پذیری خویش می توانید توصیه های زیر را به کار برید:

باور کنید که شما تنها نیستید: اگر چه همه دچار میزان مشابهی از تحریک پذیری و آزردگی خاطر نیستند اما این مشکل در بسیاری از افراد دیده می گردد.

نفستان را حبس کنید: یا تا 10 بشمارید یا کار دیگری انجام دهید که اجازه دهد برای دقایقی آرام شوید به ویژه اگر احساس خشم یا آزردگی می کنید، سعی کنید به وضعیتی که در آن قرار گرفته اید، نگاه عاقلانه ای داشته باشید.

با افراد مورد اطمینان، صحبت کنید.

ورزش کنید.

به میزان کافی بخوابید.

در فعالیت های خلاق مشارکت کنید.

گاهی گریه به شما یاری می نماید تا سبک تر شوید.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1841

به "چرا حالم بد است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا حالم بد است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید