چگونه مواد غذایی گوشتی را از شر کرونا خلاص کنیم؟

به گزارش سیلور 7، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به شهروندان هشدار داد که از مصرف مواد گوشتی خام یا نیمه پخته اجتناب نمایند زیرا این مواد میزبان و ناقل ویروس کرونا هستند.

چگونه مواد غذایی گوشتی را از شر کرونا خلاص کنیم؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، خدیجه رحمانی با بیان این که همه مواد غذایی ها عامل انتقال کرونا نیستند، اضافه نمود: هیچ منبع علمی وجود ندارد که اذعان کند کرونا از مواد غذایی منتقل می گردد یعنی مواد غذایی عامل انتقال کرونا نیستند و این ویروس برای رشد خود احتیاج به بدن انسان و حیوان به عنوان میزبان دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شرح داد: مواد غذایی به تنهایی ناقل ویروس نیستند و فقط انتقال ثانویه از این مواد امکان دارد که این انتقال ثانویه باید پیشگیری گردد.

رحمانی با تاکید بر این که بیشترین عامل انتقال ویروس، انسان و حیوان است، یادآور شد: منابع غذایی دامی مانند انواع گوشت ها، تخم مرغ، ماهی ها و غیره تنها مواد غذایی هستند که عامل انتقال این ویروس به انسان محسوب می شوند.

وی اعلام نمود: بر همین اساس تاکید می گردد در پخت مواد غذایی گوشتی که به عنوان منابع حیوانی و احتمال ورود ویروس به بدن انسان تلقی می گردد دقت و توجه فراوانی گردد تا بتوان ویروس را کنترل کرد.

  • شرایط پخت مواد غذایی

رحمانی درباره نحوه پخت مواد غذایی جهت پیشگیری از انتقال ویروس کرونا توضیح داد: مطالعات علمی نشان داده که مواد غذایی اگر به مدت 30 دقیقه در حرارت 60 درجه پخته گردد، ویروس کرونا و هر نوع ویروس دیگری کاملا از بین رفته و قدرت انتقال خود را از دست می دهد. همچنین غذاهای پخته ای که در یخچال نگهداری می شوند، ضمن تفکیک کامل از گوشت خام، برای مصرف دوباره باید به خوبی گرم شوند.

این متخصص تغذیه تاکید نمود: یکی از موضوعات مهم هنگام پخت مواد غذایی گوشتی، درجه حرارت و پخت کامل آن است به همین دلیل در این روزها، مصرف غذاهای کبابی و گریل شده که احتمال خام ماندن گوشت وجود دارد، اجتناب گردد.

  • دور نگه داشتن بسته های مواد غذایی خریداری شده از فضای خانه

رحمانی با بیان این مطلب که دست آلوده یا ترشحات حلق و بینی انسان ها، مواد غذایی را آلوده می نمایند، یادآور شد: این انتقال ثانویه محسوب و تاکید می گردد که به این امر توجه و رعایت گردد یعنی همان اصولی که بارها از رسانه ها بر آن تاکید می گردد مانند شستن مکرر دست ها هنگام دست زدن به مواد غذایی، قبل از غذا خوردن، قبل و بعد از دستشویی رفتن و غیره چرا که شستن دست ها مهمترین عامل پیشگیری است.

این متخصص تغذیه ادامه داد: از سویی دیگر توصیه می گردد با مایع ظرفشویی وسایل آشپزخانه چون تخته گوشت، کارد آشپزخانه و سایر ابزارها که جهت قطعه قطعه کردن گوشت و مواد غذایی دامی، شست و شو داده شوند.

وی با تاکید بر این که حتما مواد غذایی را پخته مصرف نمایند و از استفاده از مواد خام و نیمه پخته جلوگیری گردد چرا که حرارت دادن قاتل ویروس است، گفت: به دلیل ماندگاری ویروس بر روی سطوح همانند پاکت پیتزا یا دسته های پلاستیکی که به عنوان روپوش مواد غذایی استفاده می گردد، در مواردی که غذا از بیرون تهیه می گردد، به محض خرید، از این بسته ها خارج و بلافاصله دور ریخته شوند تا ویروس منتقل نگردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 915

به "چگونه مواد غذایی گوشتی را از شر کرونا خلاص کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه مواد غذایی گوشتی را از شر کرونا خلاص کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید