کانادا به دنبال راهی برای خاتمه قرارداد تسلیحاتی با عربستان است

به گزارش سیلور 7، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، برای اولین بار بیان کرد که دولت لیبرال وی به دنبال راهی برای خاتمه دادن به قرارداد چند میلیاردی تسلیحاتی خود با عربستان سعودی است.

کانادا به دنبال راهی برای خاتمه قرارداد تسلیحاتی با عربستان است

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

ترودو در حالی این اظهارات را بیان نموده که پیشتر اعلام شده بود فسخ قرارداد 13 میلیارد دلاری با عربستان، با اقدامات تنبیهی همراه خواهد بود.

نخست وزیر کانادا همچنین عنوان نموده بود اگر ثابت گردد که عربستان از تسلیحات کانادایی استفاده نادرست و نابجا نموده، صادرات تسلیحات به ریاض را متوقف می نماید.

این موضع گیری نخست وزیر کانادا در حالی انجام می گردد که عربستان سعودی به دلیل جنایات خود در یمن و همچنین ماجرای قتل خاشقجی، به شدت تحت فشار است.

در همین رابطه در هفته گذشته سنای آمریکا با تصویب قطعنامه هایی خواستار خروج نظامیان آمریکایی از یمن شده و شخص محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را مسئول اصلی قتل خاشقجی بیان کرد.

لازم به ذکر است که این قرارداد تسلیحاتی که مربوط به فروش خودروههای زرهی از سوی دولت قبلی محافظه کار کانادا با مقامات ریاض به امضاء رسیده بود.

ترودو همچنین در تازه ترین موضع گیری نسبت به این قرار داد اظهار داشت: ما وارث قراردادی پانزده میلیارد دلاری هستیم که از سوی استفن هارپر امضاء شده و ما را ملزم به فروش خودروهای زرهی سبک به عربستان سعودی می نماید.

نخست وزیر کانادا که در جریان یک گفتگوی تلویزیونی سخن می گفت، توضیح داد: ما در حال مطالعه بر روی مجوزهای صادراتی هستیم تا راهی برای لغو صادرات این خودروهای زرهی به عربستان بیابیم.

اتاوا از سال 2017 به این سو همیشه نسبت به احتمال استفاده ریاض از خودروهای زرهی صادراتی در عملیات سرکوب مخالفان در شرق عربستان و نیز در جریان مداخله نظامی در یمن ابراز نگرانی نموده است.

نخست وزیر کانادا نیز در گفتگوی تلویزیونی با شبکه سی تی وی CTV ضمن محکوم و غیر قابل پذیرش تلقی کردن قتل یک روزنامه نگار تاکید نموده است که کشورش از شروع این ماجرا همیشه خواستار دریافت پاسخ هایی قانع کننده بوده است.

کانادا و عربستان طی ماه های اخیر روابط پرتنشی را تجربه نموده اند. ریاض ماه اوت ضمن اخراج سفیر کانادا، سفیر خود از این کشور را نیز فراخواند و کلیه روابط تجاری با اوتاوا را با حال تعلیق درآورد.

این اقدام در واقع واکنشی سخت به اظهارات مقامات کانادایی در محکومیت دستگیری فعالان حقوق بشر در عربستان سعودی بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 280

به "کانادا به دنبال راهی برای خاتمه قرارداد تسلیحاتی با عربستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کانادا به دنبال راهی برای خاتمه قرارداد تسلیحاتی با عربستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید