کاهش تمایل به کارفرمایی صنفی درد مشترک اصناف و تامین اجتماعی

به گزارش سیلور 7، تهران (پانا) - رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به روحیه تعامل گرای مصطفی سالاری، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی می گوید هیات رئیسه اتاق اصناف ایران، یکشنبه همین هفته جلسه ای با مدیر عامل و معاونان سازمان تامین اجتماعی داشتند که این جلسه را موفقیت آمیز و مثبت ارزیابی می کنیم. تا پیش از این، اصناف در اجلاس هیات نمایندگان اتاق اصناف ایران میزبان مدیران این سازمان بوده اند اما پس از 7 دوره از هیات رئیسه اتاق اصناف ایران، این نخستین بار بود که چنین نشستی در این سازمان برگزار گردید. بنابراین راه های تعامل گشوده شده است که امیدواریم این روش ادامه داشته باشد.

کاهش تمایل به کارفرمایی صنفی درد مشترک اصناف و تامین اجتماعی

به گزارش اتاق اصناف ایران، سعید ممبینی خاطرنشان کرد: به اذعان مدیران سازمان تامین اجتماعی، حدود 85 درصد اصناف لیست بیمه ای را به طور مرتب و ماهانه ارائه می نمایند که این امر، قانون مداری و انظباط کارفرمایان صنفی را می رساند. در مقابل ضروری است تا سازمان تامین اجتماعی نیز همین اهتمام را پیگیری مطالبات اصناف داشته باشد.

وی اضافه کرد: خانواده عظیم اصناف در 4 حوزه تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی با مسائل زیادی رو برو هستند که بعضی از این مسائل بدون همکاری دولت برطرف شدنی نیست.

ممبینی اظهار کرد: در حوزه قوانین کار و بیمه، مسائل اصناف مربوط به قوانین و بخش نامه های سازمان تامین اجتماعی است که در تلاشیم با افزایش تعامل و راه اندازی کارگروهی مشترک با این سازمان، از این مسائل بکاهیم یا به آن ها انتها دهیم.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: بخشی از مطالبات ما در مورد تقویت بنگاه های کوچک است که می توانند اشتغالزایی را توسعه دهند. امروز به واسطه شیوع کرونا شاهد کاهش تمایل افراد به کارفرمایی در حوزه اصناف هستیم و این یک هشدار است که نباید از نظر دولت به ویژه سازمان تامین اجتماعی مغفول بماند. اصناف و این سازمان دردهای مشترکی دارند که کاهش تمایل به کارفرمایی در حوزه اصناف یکی از این دردهای مشترک است.

وی اضافه کرد: مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در جلسه ای که داشتیم، اصناف را از شرکای این سازمان دانست. اگر تمایل به کارفرمایی در اصناف کاهش یابد، در واقع دولت شانس دریافت حق بیمه از مشاغلی را از دست می دهد که بدون هزینه سرباری بر دولت ایجاد شده و اداره می شوند. این در حالی است که دولت هزینه های کلانی برای ایجاد شغل در حوزه های صنعتی پرداخت می نماید. بنابراین حمایت از کارفرمایان صنفی و یاری به تقویت رابطه کارگر و کارفرما در حوزه اصناف یکی از انتظارات ما از تامین اجتماعی است.

ممبینی خاطرنشان کرد: در این راستا، دولت باید از توسعه کسب و کارها حمایت نموده و قوانین را اصلاح کند. به طور مثال عدم حمایت قوانین بیمه ای از افزایش تعداد کارگر در واحدهای صنفی مشکل عظیمی است که تنها از سوی دولت برطرف می گردد. مواردی از جمله توسعه کارگاه های زیر 5 نفر که مشمول معافیت سهم کارفرما هستند می تواند زمینه افزایش سطح اشتغال در بنگاه های صنفی را به همراه داشته باشد. همچنین رویکرد سه جانبه گرایی در ساختار و در مدیریت تامین اجتماعی با استفاده از ظرفیت تشکل های کارگری و کارفرمایی توامان مورد انتظار است.

وی توضیح داد: اصلاح فهرست مشاغل مورد حمایت قانون در مورد پرداخت حق بیمه کارفرما از سوی دولت نیز یکی از اموری است که باید بدان رسیدگی گردد. بعضی از مشاغلی که در سال های گذشته مشمول این قانون شده اند در گذر زمان تغییر شکل یافته یا از بین رفته اند و دیگر کاربردی در جامعه ندارند. بنابراین ضروری است تا این فهرست به روزرسانی گردد.

مسائل تشکل ها در حوزه تامین اجتماعی

وی در ادامه تاکید نمود: ضروری است تا بدانیم مسائل اصناف در حوزه تامین اجتماعی منحصر به واحدهای صنفی نیست و اتحادیه ها و اتاق های اصناف نیز در این باره مسائلی پیرامون حسابرسی، پیمانکاری و … دارند. همه این موارد و مسائل تنها با تعامل موثر بین اصناف و سازمان تامین اجتماعی قابل حل است.

رئیس اتاق اصناف ایران خاطرنشان کرد: اصناف و سازمان تامین اجتماعی تاکید بر ایجاد کارگروهی مشترک دارند که به زودی برقرار می گردد. در این کارگروه می توان به صورت ماهانه به گفتگو، تصمیم گیری و گزارش دهی پرداخت تا نتیجه تصمیمات و اقدامات دو طرف معین شده و ابتر نماند.

کاهش مسائل با تکیه بر پژوهش

ممبینی همچنین بر ایجاد تعامل با با موسسه عالی پژوهشی سازمان تامین اجتماعی نیز تاکید و ابزار کرد: به تازگی نشستی با موسسه عالی پژوهشی سازمات تامین اجتماعی داشته ایم و موافق امضای تفاهم نامه ای با این موسسه پژوهشی هستیم. کارهای مشارکتی که موسسه عالی پژوهشی سازمان تامین اجتماعی و اتاق اصناف ایران انجام می دهند موجب خواهد شد که بسیاری از مسائل برطرف گردد.

رئیس اتاق اصناف ایران تاکید نمود: اتاق اصناف ایران، اتاق های اصناف شهرستان ها و اتحادیه های صنفی، با برگزاری جلسات متعدد با سازمان ها و نهادها بر برطرف یا کاهش مسائل صنفی مصر بوده و روش ها و راهکارهای کارشناسی شده را ارائه می دهند. چنانچه دولت به معنای واقعی به بخش خصوصی اعتماد کند، می توان با تکیه بر توان داخلی به ویژه در کسب و کارهای کوچک، بخش عظیمی از مسائل مالی و اشتغالزایی، اجتماعی و فرهنگی را کاهش داد. ظرفیت اصناف گسترده است و در گذشته شاهد نقش آفرینی ایشان در حل مسائل ملی بوده ایم. در مقابل انتظار داریم دولت بیش از پیش به راهکارهای ارائه شده از سوی کارشناسان صنفی اعتماد کند تا همگی و در کنار هم از دشواری های مالی عبور کنیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 5 آذر 1399 بروزرسانی: 5 آذر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1319

به "کاهش تمایل به کارفرمایی صنفی درد مشترک اصناف و تامین اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش تمایل به کارفرمایی صنفی درد مشترک اصناف و تامین اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید