آشنایی با فواید روغن سویا

به گزارش سیلور 7، روغن سویا روغن گیاهی است که از دانه سویا گرفته می گردد و کاربرد خوراکی دارد. رنگ آن شفاف به رنگ نارنجی و قهوه ای است. روغن سویا دارای اسیدهای چرب غیر اشباع و آنتی اکسیدان طبیعی توکوفرول است که برای سلامتی مفیدند. این روغن خواص زیادی برای سلامتی دارد که در ادامه به آنها اشاره نموده ایم.

آشنایی با فواید روغن سویا

خواص روغن دانه سویا

مزایای روغن سویا برای سلامتی در برگیرنده توانایی آن برای بهبود سلامت قلب، کاهش کلسترول خون، بهبود سیستم ایمنی، کاهش اختلالات شناختی رفتاری همانند بیماری آلزایمر و پیشگیری از پوکی استخوان، بهبود رشد و در عین حال افزایش سلامت چشم و پوست است.

روغن سویا چیست؟

روغن سویا یک نوع روغن گیاهی است که از دانه های سویا استخراج می گردد. این روغن یکی از روغن های پرکاربرد گیاهی در سرتاسر جهان محسوب می گردد.

این موضوع بدین خاطر است که سویا در بیشتر کشورهای جهان کشت می گردد. دانه های سویا بومی اسیای شرقی است و به عنوان بقولات در نظر گرفته می گردد.

با اینحال علی رغم منشا محدود آن، این ماده به طور کثیری در اختیار افراد قرار گرفته است. بیشتر وغن های سویا تصفیه شده هستند و در بعضی از موارد ممکن است هیدروژنیزه باشند. این روغن به خاطر وجود انواع مختلفی از اسیدهای چرب ضروری در آن، سالم تر از سایر روغن های گیاهی در نظر گرفته می گردد.

بدن برای داشتن سلامت کافی به این اسیدهای چرب ضروری احتیاج دارد.

بعلاوه تعدادی استرول گیاهی در روغن سویا یافت می گردد که می تواند مزایای زیادی برای افراد داشته باشد و به آن ها یاری کند رژیم غذایی خود را متعادل سازند. محتوای ویتامین و مواد معدنی موجود در سویا، باعث شده است این ماده یکی از بقولات مفید و پرکاربرد در جهان باشد.

5 خاصیت روغن سویا

روغن سویا مزایای زیادی برای بدن انسان دارد. اجازه دهید این موضوع را با جزییات بیشتری مورد بحث قرار دهیم.
روغن سویا می تواند سطح کلسترول را کنترل کند
روغن سویا می تواند خطر ابتلا به آترواسکلروز و سایر شرایط قلبی همانند حمله و سکته قلبی را کاهش دهد.

همانطور که در بخش بالا اشاره کردیم، تعادل خوب از اسیدهای چرب موجود در سویا بدین معنی است که بدن می تواند اسیدهای چرب ضروری مهم و لازم را در رژیم غذایی خود دریافت کند و در نهایت سطح کلسترول را تنظیم نماید. اسیدهای چرب امگا3 می توانند خطر بالا رفتن سطح کلسترول را کاهش دهند.

علاوه بر این سایر اسیدهای چرب همانند stearic acid و palmitic acid و اسید اولئیک می توانند در مقادیر متعادلی در این روغن یافت شوند.

ترکیب اسیدهای چرب در روغن سویا و نیز استرول های گیاهی قدرتمند در آن می تواند ذخیره سازی کلسترول در بدن را تا 10 الی 15 درصد کاهش دهد.

روغن سویا آلزایمر را درمان می نماید
همانطور که می دانید آلزایمر بیماری وحشتناکی است که میلیون ها نفر از افراد را در سرتاسر جهان تحت تاثیر خود قرار می دهد.

این بیماری به کاهش قدرت شناختی مغز منجر می گردد و به همین دلیل باعث می گردد هر چیزی از خاطرات گذشته گرفته یا انجام کارهای ساده برای این افراد چالش برانگیز باشد.

روغن سویا میزان زیادی ویتامین K دارد و همین امر می تواند نشانه های اولیه آلزایمر را به تدریج بهبود ببخشد و حتی اثرات موجود را در بعضی از موارد معکوس سازد. ویتامین K به عنوان یک آنتی اکسیدان در برابر رادیکال های آزاد عمل می نماید و مانع از اسیب آن به سلول های سالم می گردد.

به سلامت استخوان ها یاری می نماید
عملکرد مهم دیگری که ویتامین K دارد پتانسیل محافظت آن از استخوان هاست. این موضوع بدین معنی است که این ماده می تواند رشد مجدد یا درمان استخوان را تحریک نماید.

با اینکه این عملکرد بیشتر به کلسیم مرتبط است اما ویتامین K نیز می تواند در بعضی از موارد نقش مثبتی در توسعه استخوان ها داشته باشد.

به همین دلیل اگر می خواهید در برابر شرایطی همانند پوکی استخوان از بدن خود محافظت کنید به مصرف روغن سویا روی بیاورید.

پوکی استخوان با افزایش سن به یک فرایند طبیعی تبدیل می گردد پس باید از آن پیشگیری کنید.

روغن سویا بینایی را بهبود می بخشد
اسیدهای چرب امگا3 که بیش از 70 درصد کل محتوای اسید چرب روغن سویا را تشکیل می دهد می تواند به محافظت از غشاهای سلولی یاری کند.

این موضوع در برگیرنده نواحی بسیار شکننده و ظریف از پوست و چشم است که هر دو در معرض باکتری ها و اشیای خارجی قرار دارند.

امگا3 موجود در روغن سویا به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می نماید و رادیکال های ازادی که باعث آب مروارید و دژنراسیون ماکولا می گردد را خنثی می سازد.

همین امر به بهبود بینایی می انجامد.

روغن سویا از پوست مراقبت می نماید
سطح بالای ویتامین E در روغن سویا به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند عمل می نماید و پوست را از شر رادیکال های ازاد در امان نگه می دارد.

ویتامین E مستقیما با بهبود ظاهر لکه ها، کاهش زخم ناشی از آکنه، محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی و تحریک رشد مجدد سلول های پوستی مرتبط است.

ویتامین E بعلاوه فعالیت انتی اکسیدانی در سایر قسمت های بدن دارد و می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند و بدن را از شر رادیکال های ازادی که باعث ایجاد سرطان، پیری زودرس، اختلالات شناختی و بیماری قلبی می گردد در امان نگه می دارد.

عوارض احتمالی روغن سویا

به خاطر داشته باشید که روغن سویا ممکن است روغن گیاهی سالم تری باشد اما هنوز اسید چرب امگا6 بالایی دارد.

اگرچه این اسید چرب لازم است اما اگر متعادل نباشد می تواند مشکلاتی را در بدن ایجاد کند. اگر نگران چاقی خود هستید باید بدانید که روغن سویا هنوز هم کالری دارد.

علاوه بر این، سویا به بادام زمینی مرتبط است و می تواند در بعضی از افراد آلرژی ایجاد کند. علی رغم مواردی که بیان کردیم می توانید با کمی دقت از روغن سویا لذت ببرید.

منبع: سایت مجله سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1895

به "آشنایی با فواید روغن سویا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با فواید روغن سویا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید