از سیاست های ریاضتی تا ترس اروپا از نزدیک شدن محور بریکس به آتن

به گزارش سیلور 7، خبرنگاران: یونان که همواره روابط خوبی با روسیه داشته است، این روزها هرچه بیش تر خود را به روسیه نزدیک می نماید. وزیر خارجه دولت سیریزا به طرفداری از روسیه مشهور است.

از سیاست های ریاضتی تا ترس اروپا از نزدیک شدن محور بریکس به آتن

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران،بحران اقتصادی در منطقه یورو بیش از هر کشور دیگری، یونان را تحت تأثیر قرار داده و این کشور را در باتلاق بدهی به نهادهایی مانند بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول فرو برد. اقدام به دریافت وام های متعدد بدون پشتوانه اقتصادی و اجرای برنامه های ریاضت اقتصادی موجب نارضایتی مردم در یونان و نهایتاً روی کار آمدن دولتی از حزب سیریزا در این کشور شد که مخالف با سیاست های پیشین یونان است. یونان بعد از انگلیس، بیش ترین میزان مخالفت عمومی با عضویت در اتحادیه اروپا را در میان کشورهای این قاره دارد. ماریا رودریگز از اعضای مجلس یونان امروز سه شنبه گفت: باید بدانیم که بسیاری از مسائل یونان، به خاطر رفتارهای اتحادیه اروپا وخیم تر شده است... مردم یونان در انتخابات ماه ژانویه نشان دادند دیگر سرنوشت خود را که به دست اتحادیه اروپا نوشته شده، نمی پذیرند.

- اختلاف اروپا و یونان، بحران اقتصادی آتن را به بن بست رسانده است

- یونان پس از نشست اخیر، خواسته های اروپا را غیرقابل قبول توصیف کرد

- اهرم فشار آتن در مذاکره با اروپا، طرح احتمال رو آوردن به روسیه است

- نخست وزیر جدید یونان اولین دیدار خارجی خود را با سفیر روسیه انجام داد

- دولت جدید یونان، حزب هوادار روسیه را شریک ائتلافی خود انتخاب کرد

- وزیر خارجه منتخب دولت جدید، به هواداری از روسیه مشهور است

- یونان تهدید نموده که تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه را وتو کند

- وزیر خارجه یونان، می گوید اتحادیه اروپا با قرض، کشورها را استعمار می نماید

- ترک ناتو و پیوستن یونان به روسیه، علاوه بر اروپا، تهدیدی برای آمریکاست

حمایت مردم یونان از دولت جدید: ریاضت بس است، گام به عقب برنمی داریم

حزب سیریزا که در انتخابات مجلسی ماه گذشته یونان به پیروزی رسید، بازگشت از سیاست های ریاضتی مدنظر اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول را آغاز نموده، اما همچنان مذاکره با سران کشورهای منطقه یورو را ادامه می دهد. اختلافات میان اتحادیه اروپا و یونان موجب شده تا حل بحران اقتصادی این کشور به بن بستی برای مقامات منطقه یورو تبدیل گردد. آخرین نشست میان دو طرف که روز گذشته انتها یافت، بار دیگر با شکست روبرو شد و کاری از پیش نبرد. یونان، خواسته های اروپا در این نشست را غیر قابل قبول دانسته است. بزرگ ترین اشکالی که در پیشنهادهای اروپا هست، ادامه ریاضت های اقتصادی در یونان است که دولت این کشور به مردم قول داده آن ها را انتها دهد.

اگرچه کشورهای اروپایی تقریباً همه علیه یونان متحد شده و کوشش می نمایند این کشور را به ادامه سیاست های ریاضت اقتصادی وادار نمایند، به نظر می رسد یونان هم دست خالی به مصاف با اروپایی نرفته است. اهرم فشار این کشور، سخن از احتمال رو آوردن به روسیه و چین در صورت اصرار بیش از حد اعضای منطقه یورو است. یونان که همواره روابط خوبی با روسیه داشته است، این روزها هرچه بیش تر خود را به روسیه نزدیک می نماید.

دولت جدید یونان، حزب جناح راستی آنل را که هوادار روسیه است، به جای حزب هوادار اروپای پوتامی به عنوان شریک ائتلافی خود انتخاب نموده است. تنها چند ساعت پس از آن که آلکسیس سیپراس نخست وزیر جدید، قدرت را به دست گرفت و در اولین ملاقاتش با یک مقام خارجی، به دیدار سفیر روسیه در این کشور رفت. نیکاس کوتزیاس وزیر خارجه دولت سیریزا به هواداری از روسیه مشهور است. شاید عجیب تر از همه این که یونان اکنون تهدید می نماید اگر اتحادیه اروپا بخواهد تحریم های جدید علیه روسیه وضع کند، ممکن است این کشور آن ها را وتو کند. وزیر خارجه جدید یونان در کتابی به نام استعمار بدهی، اتحادیه اروپا را به داشتن ویژگی هایی شبیه به امپراتوری و استعمار کشورهایی مانند یونان به وسیله قرض دار کردن آن ها متهم نموده است.

کوچک ترین احتمال مبنی بر این که یونان بخواهد ناتو را ترک کند و پایگاه دریایی به روسیه بفروشد، نه تنها اروپا، بلکه آمریکا را هم با تهدید جدی روبرو خواهد نمود. همین مسئله شاید کافی باشد تا یونان از برگ روسیه برای چانه زنی با اروپا استفاده کند و لزومی نبیند از خواسته های خود کوتاه بیاید. از سوی دیگر، چین نیز ممکن است بتواند به یاری یونان بیاید، اگرچه این گزینه فعلاً در حد یک احتمال است و یونان احتیاجی به آنالیز جدی تر آن ندارد.

دیدار نیکاس کوتزیاس وزیر خارجه ضداروپایی یونان با لاوروف همتای روسی اش

بخشی از تحولات مهم روزهای اخیر درباره یونان به توضیح زیر است:

13 بهمن:سیاستمداران بلندپایه آلمان درباره عواقب کنار گذاشتن سیاست های ریاضتی به آتن هشدار داده و از خروج این کشور از منطقه یورو به عنوان عاقبت چنین اقدامی سخن گفتند.

13 بهمن:میشل ساپن وزیر دارایی فرانسه بیان کرد آمادگی دارد به دولت جدید یونان یاری کند تا با وام دهندگان بین المللی به توافق دست پیدا کند. وی تأکید کرد یونان، همچنان در منطقه یورو جای دارد و هر دولت جدیدی سر کار بیاید، باید اوضاع اقتصادی کشور را دوباره به مرحله رشد بازگرداند.

13 بهمن: پس از تهدید ارکی لیکانن عضو شورای حکام بانک مرکزی اروپا مبنی بر قطع حمایت این بانک از یونان در صورت ادامه کوشش های دولت جدید برای لغو موافقت نامه یاری های اقتصادی بین المللی، معاون نخست وزیر یونان بیان کرد این کشور هراسی از اقدام احتاقتصادی بانک مرکزی اروپا ندارد.

13 بهمن:وزیر دارایی یونان در سفر به پاریس، برنامه ریاضت اقتصادی جاری در کشورش را نه تنها به ضرر یونان، بلکه به زیان کل اروپا ارزیابی کرد.

13 بهمن:وزیر دارایی فرانسه ضمن اعلام آمادگی برای مذاکره با دولت جدید آتن بیان کرد که از بدهی های این کشور صرف نظر ننموده و آن را لغو نخواهد نمود.

13 بهمن:آلکسیس سیپراس در رابطه با احتمال درخواست یاری اقتصادی یونان از روسیه گفت که کشورش در حال حاضر در راستا توافق با اروپا به پیش می رود و فعلاً احتیاجی به درخواست یاری از روسیه ندارد.

13 بهمن:وزیر دارایی یونان، از ارائه پیشنهادهای دولت درباره بازنگری در قرارداد وام خارجی یونان اطلاع داد. دولت یونان از بستانکاران خارجی می خواهد 360 میلیارد دلاری که بابت وام نجات اقتصادی به آن کشور پرداخته اند، را ببخشند.

14 بهمن:رئیس کمیسیون اروپا گفت: اتحادیه اروپا آماده است تا به منظور یاری به کشور بدهکار یونان سیاست های اقتصادی خود را تطبیق دهد، اما تغییرات اساسی در سیاست های خود انجام نخواهد داد.

14 بهمن:گابریل ساکلاریدیس سخنگوی دولت یونان بیان کرد راه های بسیاری برای لغو بدهی یونان وجود دارد. مفهوم لغو بدهی که حزب سیریزا آن را در تبلیغات انتخاباتی خود عنوان کرد، به معنای لغو بخشی از بدهکاری یونان است.

اعتراض یونانی ها به طرح های ریاضتی اروپا: یونان برای فروش نیست

14 بهمن:وزیر اقتصاد یونان از طرح کشورش جهت برون رفت از بحران کنونی اطلاع داد که شامل تبدیل بدهی های آتن به دو نوع از اوراق قرضه است. نوع اول این اوراق با نرخ رشد اقتصاد در یونان مرتبط است و نوع دوم آن جایگرین اوراقی خواهد شد که بانک مرکزی اروپا اکنون در اختیار دارد.

18 بهمن:مقامات شهرداری پاتراس یونان پرچم اتحادیه اروپا را از سردر ساختمان شهرداری پایین کشیدند. مقامات شهرداری دلیل این اقدام خود را تنفر مردم این شهر از اتحادیه اروپا بیان کردند.

20 بهمن:مارتین شولتز رئیس مجلس اروپا از دولت جدید یونان خواست که به توافقات اروپایی پایبند بوده و به روند اصلاحات ادامه دهد. وی گفت: من اعتقاد دارم که دولت جدید یونان باید این مسئله را بپذیرد که تغییر دولت به این معنی نیست که یک کشور بتواند از همه تعهدات سابق خود شانه خالی کند.

20 بهمن:نخست وزیر یونان با وجود مخالفت های اتحادیه اروپا، در نخستین سخنرانی رسمی در مجلس این کشور گفت: میخواهد کاملاً به وعده های انتخاباتی خود برای بهبود زخم های تدابیر ریاضت اقتصادی عمل کند.

20 بهمن:نخست وزیر یونان برای بازپرداخت بدهی خارجی شرط گذاشت. وی گفت بدون بخگرددگی و برنامه نجات اقتصادی کشورهای اروپایی، بازپرداخت بدهی های خارجی کشورش ممکن نیست.

22 بهمن:وزیر دارایی آلمان از دولت جدید یونان خواست برنامه های یاریی و ریاضتی فعلی را دنبال نموده و به صورت شفاف اعلام کند که چگونه می خواهد به راه خود ادامه دهد. وی تأکید کرد در غیر این صورت، هیچ بسته یاریی جدیدی وجود نخواهد داشت.

22 بهمن:نخست وزیر یونان در آستانه مذاکرات با نهادهای یاری نماینده به این کشور گفت دولت وی در راستا لغو تدابیر ریاضت اقتصادی که در ازای دریافت وام متقبل شده است، هیچ راه بازگشتی پیش روی خود نمی بیند.

22 بهمن:آلکسیس سیپراس گفت ما متعهد هستیم اصلاحات اقتصادی و اقتصادی را در ساختار اقتصاد خود انجام دهیم، اما نمی خواهیم از خارج از کشور به ما تحمیل گردد چه اصلاحاتی را انجام دهیم و چه اصلاحاتی را انجام ندهیم.

22 بهمن:15 هزار یونانی با حضور در خیابان ها از رویکرد ضدریاضتی دولت جدید اعلام حمایت کردند.

اعتراض به ریاضت های اقتصادی به سبکی متفاوت: زنجیرهای بدهی یونان را پاره کنید!

23 بهمن:یونان درباره تمدید مهلت پرداخت بدهی هایش با اعضای حوزه یورو به توافق نرسید.

23 بهمن:پس از شکست مذاکرات میان دولت جدید یونان و مقامات اتحادیه اروپا، هزاران یونانی در آتن و شهرهای دیگر به خیابان ها آمدند و علیه اقدامات ریاضتی و در حمایت از دولت، شعار ورشکسته اما آزاد سر دادند.

23 بهمن:آلکسیس سیپراس پس از تبادل نظر با سران اروپا در بروکسل درباره اختلافات با اروپا گفت مطمئن هستم با همکاری یک دیگر می توانیم به راه حلی مورد قبول و قابل اجرا برای طرفین برسیم.

24 بهمن:سران کشورهای اروپایی در بروکسل درباره شرایط تداوم عضویت یونان در این اتحادیه بحث و گفت و گو کردند. نخست وزیر یونان موافقت کرد تا مقام های رسمی این کشور با وام دهندگان کمیسیون اروپا وارد مذاکره شوند.

24 بهمن:سخنگوی دولت یونان بیان کرد این کشور هر چه در توان داشته باشد برای دستیابی به توافق با شرکای خود در منطقه یورو بر سر یک برنامه جدید حمایت اقتصادی انجام خواهد داد.

24 بهمن:بانک مرکزی اروپا پنجشنبه از تصمیم خود برای اعطای بالغ بر پنج میلیارد دلار وام فوری به بانک های یونان اطلاع داد. از آن جا که مردم یونان به علت نگرانی از حل نشدن بحران بدهی، آغاز به خارج کردن پول های خود از بانک ها نموده اند، بانک های این کشور با کاهش روزافزون وجوه خود روبه رو هستند.

24 بهمن:جلسه ویژه وزیران دارایی اتحادیه اروپا در خصوص یونان بدون داشتن نتیجه ای تعیین به انتها رسید و شرکت نمایندگان نتوانستند بر سر تمدید برنامه یاری اقتصادی به این کشور به توافق برسند.

24 بهمن:یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت وام دهندگان بین المللی احتمالاً به جای طرح نجات اقتصادی کنونی یونان که دولت جدید آتن به دنبال لغو آن است، طرح دیگری را مورد آنالیز قرار می دهند.

24 بهمن:دو روز مانده به برگزاری جلسه یوروگروپ، تبادل نظرها میان وزرای دارایی یونان و کشورهای عضو اتحادیه اروپایی هر چند با کسب یک توافق فاصله زیادی دارد، اما دست کم مقامات یونانی پیروز شده اند شرایط خود را اولویت این تبادل نظرها قرار دهند.

25 بهمن:نخست وزیر یونان گفت سخن گفتن از توافق با همپیمانان اروپایی در اجلاس یوروگروپ زود است و طرفین، مذاکرات بسیار سخت و فشرده ای در پیش رو دارند.

تظاهرات مردم یونان علیه سیاست های تحمیلی اروپا: نه به ریاضت های اتحادیه اروپا

26 بهمن:وزیر دارایی یونان معتقد است به رغم اختلافات اقتصادی یونان با دیگر اعضای اتحادیه اروپا، هنوز امید است تا این اتحادیه بتواند مشکل اقتصادی یونان را حل نماید. به گفته وی مسائل اقتصادی شناخته و راهکارهایی برای رفع کردن آن ها تهیه شده است.

26 بهمن:آلکسیس سیپراس نخست وزیر یونان بیان کرد به نتیجه نشست گروه کشورهای عضو منطقه یورو که سرنوشت یونان به آن بستگی دارد، اطمینان خاطر دارد، مشروط بر این که اروپایی ها زمان در اختیار او قرار دهند.

26 بهمن:یونان تهدید کرد اگر شرایط وام اضطراری این کشور تغییر نکند، برای دریافت یاری اقتصادی و بازسازی اقتصادش به روسیه، و احتمالاً به چین و آمریکا متوسل خواهد شد. تهدید یونان بسیاری از رهبران اتحادیه اروپا را به خشم آورده است.

26 بهمن:مردم یونان با برپایی تظاهراتی در حمایت از دولت چپ گرای این کشور، از اتحادیه اروپا خواستند به فشارهای خود برای ادامه سیاست ریاضت اقتصادی سرانجام دهد و به کرامت انسانی یونانی ها احترام بگذارد.

27 بهمن:سخنگوی دولت یونان از احتیاج این کشور به طرح ملی اصلاحات برای حل بخشی از مسائل اقتصادی خود اطلاع داد.

27 بهمن:وزیر دارایی آلمان با تأکید بر این که دولت جدید یونان غیرمسئولانه رفتار نموده و به شرکای خود توهین می نماید، درباره دستیابی به توافق با آتن در مناقشات بر سر بدهی های این کشور ابراز تردید کرد.

28 بهمن:نشست وزرای دارایی منطقه یورو بر سر چگونگی بازپرداخت بدهی های یونان بدون هیچ توافقی انتها یافت. آتن تا روز آدینه فرصت دارد در خصوص پیشنهاد گروه یورو مبنی بر تمدید طرح بین المللی نجات اقتصادی تصمیم بگیرد. یونان با رد این برنامه، شروط وام دهندگان را غیرمنطقی و غیرقابل قبول خوانده است.

28 بهمن:مقامات اروپایی برای شرکت در نشست آنالیز بحران در یونان راهی بروکسل شده اند

28 بهمن:ویلیام اقتصادینسون دیپلمات سابق انگلیس درباره اختلافات میان یونان و اتحادیه اروپا و گرایش یونان به سمت روسیه برای حل مشکل اقتصادی خود گفت اتحادیه اروپا می ترسد یونان به روسیه نزدیکتر گردد یا گروه بریکس شامل روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی، به یونان وامی با بهره بسیار کم تر دهد.

28 بهمن:بعد از اینکه دولت یونان نتوانست با اتحادیه اروپا به توافق برسد، کارشناسان کامرز بانک آلمان، احتمال خروج یونان از منطقه یورو را 50 درصد ارزیابی کردند. پیش تر، این احتمال از 25 درصد تلقی می شد.

منبع:مشرق

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

منبع: تسنیم
انتشار: 3 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 350

به "از سیاست های ریاضتی تا ترس اروپا از نزدیک شدن محور بریکس به آتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از سیاست های ریاضتی تا ترس اروپا از نزدیک شدن محور بریکس به آتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید