با این خوراکی های خوشمزه از بی خوابی پیشگیری کنید

به گزارش سیلور 7، تغذیه بر جنبه های مختلف سلامت از جمله خواب نیز تاثیر دارد. ملاتونین که به هورمون خواب معروف است به وسیله ناقل عصبی به نام سروتونین به وسیله مغز حوالی غروب و در طول شب فراوری می گردد.

با این خوراکی های خوشمزه از بی خوابی پیشگیری کنید

به گزارش سلامت، مغز برای فراوری سروتونین به اسیدآمینه تریپتوفان احتیاج دارد که اساسا به وسیله مواد غذایی تامین می گردد. به همین علت مصرف برخی خوراکی ها در به خواب رفتن راحت تر موثر است.

در ادامه این مطلب، به مواد غذایی اشاره خواهیم کرد که عادت به مصرف آن ها در خواب راحت موثر هستند. این مواد غذایی عبارتند از:

موز

موز معمولا به خواب آور طبیعی معروفیت دارد، زیرا سرشار از تریپتوفان، پتاسیم، منیزیوم و دیگر املاح معدنی است. گاهی اوقات بی خوابی می تواند با کمبود منیزیم مرتبط باشد و موز به علت وجود اندازه فراوان این ماده معدنی به خواب مطلوب یاری می نماید. دیگر ریزمغذی های موز نیز در شل شدن عضلات، احساس آرامش و کاهش استرس نقش دارند.

شیر گرم

یکی از توصیه های همیشگی برای خواب آرام، نوشیدن یک لیوان شیر گرم است. این تاثیر به علت اندازه بالای تریپتوفان است. البته می توان کمی عسل نیز به شیر اضافه نمود.

دمنوش گیاهی

برخی افراد به علت مسائل گوارشی نمی توانند شیر بنوشند. پس بهتر است پیش از خواب، دمنوش گیاهی میل نمایند. به گفته محققان، مصرف نوشیدنی گیاهی پیش از خواب فرایند کاهش دمای بدن را تسهیل می نماید و در بهبود خواب که با کاهش جزئی دمای بدن ارتباط دارد، موثر است.

شکلات تلخ

خوردن یک تکه شکلات تلخ در شب نیز به خواب مطلوب یاری می نماید، زیرا سرشار از منیزیم است. براساس مطالعات، منیزیم ریزمغذی موثر در تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن است. سطح منیزیم در سلول ها با توجه به چرخه شبانه روز تغییر می نماید و دریافت کافی آن برای تنظیم ریتم خواب و بیداری ضروری است.

از چه خوراکی هایی باید پرهیز کرد؟

همانگونه که برخی خوراکی ها به خواب مطلوب یاری می نمایند، برخی دیگر نیز ممکن است زمینه ساز بی خوابی شوند. برای اینکه خواب مختل نگردد، بهتر است از مصرف غذا های سنگین پیش از خواب پرهیز کرد، زیرا باعث اختلال هضم می گردد. نوشیدن قهوه و چای پیش از خواب نیز به علت تاثیر محرک توصیه نمی گردد. به طور کلی، توجه به تغذیه متعادل برای خواب مطلوب نیز ضروری خواهد بود.

منبع: فرارو
انتشار: 29 تیر 1401 بروزرسانی: 29 تیر 1401 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2141

به "با این خوراکی های خوشمزه از بی خوابی پیشگیری کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این خوراکی های خوشمزه از بی خوابی پیشگیری کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید