تجارت غیرنفتی ایران و چین 15.6 میلیارد دلار شد

به گزارش سیلور 7، خبرنگاران: رئیس سازمان توسعه و تجارت با اعلام این خبر که حجم مبادلات غیرنفتی دو کشور ایران و چین در سال 2013 به 15.4 میلیارد دلار رسیده است، گفت: در هدفگذاری ها قرار است حجم تجارت میان ایران و چین به 200 میلیارد دلار برسد.

تجارت غیرنفتی ایران و چین 15.6 میلیارد دلار شد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران، ولی الله افخمی امروز با حضور در نشست همکاری مالی و سرمایه گذاری ایران و چین با اشاره به اینکه چین به عنوان یک قدرت نوظهور مالی و به عنوان پرجمعیت ترین کشور و دومین واردنماینده بزرگ و سومین مصرف نماینده دنیا نقش مهمی را در سطح دنیا ایفا می نماید گفت: برنامه ریزی های بلندمدت چین برای توسعه امکانات و زیرساخت ها و افزایش سطح رفاه مردم این فرصت را در اختیار دیگر کشورها قرار داده است تا با اتخاذ سیاست های درست صندلی شان را در این اقتصاد با رشد بیشتری همراه سازند.

وی با بیان این مطلب که ایران به عنوان یک قدرت مهم و استراتژیک در منطقه خاورمیانه تأثیرات مهمی در حوزه اقتصاد و تجارت دنیا دارد گفت: ایران نگاه ویژه ای را به کشور چین دارد البته در حال حاضر سطح روابط مالی و تجاری دو کشور مطلوب است و چین به عنوان یک شریک اول مالی ایران می شود. اما این سطح مناسبات می تواند با توجه به پتانسیل دو کشور افزایش بیشتری پیدا کند.

رئیس سازمان توسعه و تجارت حجم مبادلات غیرنفتی ایران و چین را در سال 2013 معادل 15.4 میلیارد دلار اعلام نمود و توضیح داد: از این میان 6.7 میلیارد دلار سهم کشور ایران و 8.6 میلیارد دلار سهم کشور چین است.

افخمی ضمن بیان این مطلب که با احتساب صادرات نفت خام حجم تجارت دو کشور به 40 میلیارد دلار می رسد گفت: این نسبت در مقایسه با سال قبل از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است. اما در مجموع این ارقام با حجم تجارت 200 میلیارد دلاری که توسط روسای دو کشور برای 10 سال آینده هدفگذاری شده است با فاصله زیادی همراه است که باید با ارتقای سطح همکاری ها این فاصله ها را رفع کنیم.

رئیس سازمان توسعه و تجارت با اشاره به اینکه باید کوشش شود در سطح همکاری های مالی و تجاری کشور سرمایه گذاری های بیشتری توسط شرکتهای مشترک صورت گیرد اضافه نمود: ایران شرایط و محیط مناسبی برای جذب سرمایه گذاری خارجی دارد که به همین دلیل سرمایه گذاری در بخش های فولاد، معادن، و صنایع معدنی، صنعت خودرو، صنایع پایین دستی نفت، و مصالح ساختمانی از جمله این زمینه ها به شمار می آید که شرکت های چینی می توانند در آنها اقدام به سرمایه گذاری نمایند.

وی اضافه نمود: چین در برنامه های توسعه خود ارتقای کیفی و کمی سیستم حمل و نقل از جمله گسترش شبکه های ریلی و جاده ای و نیز توسعه مسکن با ساخت 36 میلیون واحد مسکونی تا سال 2013 را در دستور کار خود قرار داده است که این اقدامات را می توان از جمله زمینه های همکاری دو کشور به شمار آورد.

منبع: تسنیم
انتشار: 2 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 450

به "تجارت غیرنفتی ایران و چین 15.6 میلیارد دلار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجارت غیرنفتی ایران و چین 15.6 میلیارد دلار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید