خبرنگاران 500 هکتار از اراضی بیابانی آران وبیدگل مالچ پاشی می گردد

به گزارش سیلور 7، کاشان- خبرنگاران- فرماندار آران وبیدگل از شروع مالچ پاشی 500 هکتار از تپه های شنی در بخش کویرات این شهرستان اطلاع داد.

خبرنگاران 500 هکتار از اراضی بیابانی آران وبیدگل مالچ پاشی می گردد

اسماعیل بایبوردی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد: این طرح با اعتبار 245 میلیارد ریال در بخش کویرات این شهرستان اجرا می گردد که البته 15 کیلومتر با مناطق تحت مدیریت و زیستگاه حیات وحش فاصله دارد و با تایید سازمان حفاظت محیط زیست عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح از روز گذشته کلید خورده و تا سرانجام ماه جاری ادامه خواهد داشت، اضافه نمود: این طرح بر اساس مطالعات ملی از سوی شرکت مهاب تدبیر دلتا در سال 1397 پیش بینی و اعتبار آن بر اساس بند هـ تبصره یک قانون بودجه 1398 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 13 بهمن 98 مجوز سازمان محیط زیست را نیز دریافت کرد.

فرماندار آران وبیدگل با اشاره به عملیات نهالکاری 100 هکتار از اراضی این شهرستان در راستای طرح بیابان زدایی توضیح داد: برای اجرای پیروز این طرح، منطقه تحت اجرا سه سال قرق و برای حمایت از دامداران علوفه مورد احتیاج دام ها نیز تامین می گردد.

وی اضافه نمود: اجرای طرح مالچ پاشی در آران وبیدگل در راستای اجرای طرح کشوری بیابان زدایی در 9 استان درگیر با پدیده گرد و غبار است که مجلس شورای اسلامی خرداد 1398 از محل قانون بودجه 6 هزار و 600 میلیارد ریال برای آن تصویب کرد.

بایبوردی یادآور شد: سه میلیون هکتار، برابر 30 درصد از اراضی استان اصفهان بیابانی و شن زار است که به طور عمده در مناطق شمالی و شرقی این استان قرار گرفته است؛ در این اراضی 16 کانون بحرانی فرسایش بادی در سطح بیش از 10 هزار هکتار شناسایی شده است و دولت برای اجرای طرح های بیابان زدایی، نهالکاری و مالچ پاشی 400 میلیارد ریال برای این استان در سال گذشته اختصاص داده بود.

وی با اشاره به آسیب های ناشی از حرکت ماسه های روان در مناطق بیابانی کشور که خسارت های بسیاری به سکونتگاه ها، اراضی کشاورزی، تاسیسات و زیرساخت ها وارد می نماید و به تشدید مهاجرت منجر می گردد، اضافه نمود: با توجه به مسایل فنی، مالی، اجتماعی و نبود ماده جایگزین مالچ نفتی برای تثبیت ماسه های روان، عملیات مالچ پاشی انجام می گردد.

مساحت عرصه هایی بیابانی شهرستان آران وبیدگل 278 هزار هکتار و مهمترین پدیده زمین ریخت شناسی آن وجود نوار ریگ بلند به طول 90 کیلومتر با مساحت نزدیک به 112 هزار هکتار است که در اولویت طرح های بیابان زدایی و تثبیت شن های روان قرار گرفته است.

شهرستان آران وبیدگل با جمعیت بیش از 103 هزار نفر در فاصله نزدیک به 215 کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1001

به "خبرنگاران 500 هکتار از اراضی بیابانی آران وبیدگل مالچ پاشی می گردد" امتیاز دهید

1 کاربر به "خبرنگاران 500 هکتار از اراضی بیابانی آران وبیدگل مالچ پاشی می گردد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 500 هکتار از اراضی بیابانی آران وبیدگل مالچ پاشی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید